عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
حسین آهی شاعر و پژوهشگر ادبی عصر امروز پس از دست و پنجه نرم کردن با سرطان درگذشت.

عقیق:حسین آهی، شاعر و پژوهشگر پس از دست و پنجه نرم کردن با سرطان عصر امروز دعوت حق را لبیک گفت.

حسن آهی برادر این شاعر و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این خبر را تایید کرد، او پیش از این نیز در گفت‌وگوی دیگری به بیماری مرحوم حسین آهی اشاره کرده و گفته بود: «سرطان لنفاوی، بخشی از فک و چانه او را درگیر کرده است، بیماری، خیلی زود پیشرفت کرد و ظرف سه ماه گذشته، بخشی از بدن برادرم را درگیر خود کرده است.»

حسین آهی متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علی آهی، شاعر و پژوهشگر ایرانی است که مدت‌ها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهی» تخلص می‌کرد. تحصیلات مقدماتی‌اش را در تهران گذرانده و پس از تسلط بر زبان‌های فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی، در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نیز صاحب‌نظر بود.

منابع مختلف می‌گویند که اوّلین پژوهش‌های او در مباحث شعری و ادبی در سال ۱۳۵۵ ثمره می‌دهد؛ تا آن‌جا که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده‌ بوده که کتاب «بحور شعر فارسی» را منتشر می‌سازد و در همان دوران تحسین تنی چند از بزرگان شعر فارسی نظیر دکتر شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث را بر خود برمی‌انگیزد.

آهی در دهه ۸۰، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را برای شبکه دو سیما اجرا می‌کرد. همچنین پس از آن، برنامه رادیویی «تماشاگه راز» را برای شبکه فرهنگ مجری‌گری کرد. اجرای بخش شبانگاهی چهارشنبه‌شب‌های رادیو پیام نیز از دیگر اجراهای حسین آهی بود.

از آهی که بیش از ۲۵ کتاب پژوهشی و تصحیحی در حوزه شعر و ادبیات دارد، مقالات بی‌شماری در مجلات و نشریات کشور از جمله «کیهان فرهنگی» و ماهنامه حافظ به چاپ رسیده است.

تشییع پیکر مرحوم حسین آهی که در سن ۶۶ سالگی عصر امروز (سه‌شنبه) دعوت حق را لبیک گفت، روز پنجشنبه از ساعت ۱۰ صبح از حوزه هنری به سمت منزلگاه ابدی او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) انجام می‌شود.

این شاعر که مدتی با سرطان لنفاوی دست و پنجه نرم می‌کرد عصر امروز دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

همچنین مجلس ترحیم و ذکر فاتحه برای حسین آهی عصر جمعه در مسجد امیرالمومنین (ع) واقع در خیابان پیروزی، کنارگذر بلوار امام علی(ع)، پایین‌تر از بلوار نیکنام، میدان احمدیه برگزار خواهد شد.

وی فرزند استاد حاج علی آهی بود.
عقیق این مصیبت را به خانواده آهی و جامعه ادبی کشور تسلیت می گوید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
1
2
خدا رحمتش کند . نثار روحشان صلوات. اللهم صل علی محمد و آل محمد
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین