۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۶ : ۰۷
عقیق:آیتالله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مراسم جشن میلاد امام رضا ع در این مرکز اظهارداشت: «تعمیق آرامش و انس اجتماعی»، «توسعه عقلانیت فلسفی مرتبط به احکام شریعت»، «تعمیق زیرساخت های وحدت و انسجام ایرانیان با ابعادی تاریخی»، «اجتماعی سازی وحدت بین شیعه و سنی»، «تعمیق و تقویت گفتگوی امت اسلامی با امم تابع ادیان سماوی» و «ستم ستیزی اجتماعی در رویارویی با دستگاه ظالم زمان» از سرفصلهای مهم سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: ما باید سلوک اجتماعی جامعالاطراف امام رضا (ع) را در مدار یک تحلیل جامع با نگاه به شرایط و نیازهای معاصر قرار بدهیم.
وی ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) از شرایط زمان خود، ابعادی از امامت را از حیث اجتماعی گشوده است که تفسیری عمیق از حضور اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در فضای اجتماعی را در دسترس قرار داده است.
تعلق خاطر ایرانیان به امام رضا (ع)
مبلغی با اشاره به اینکه ایرانیان به امام رضا (ع) تعلق ویژهای دارند، گفت: ایرانیان همواره با همه وجود به امامان (ع) تعلق خاطر داشته و دارند ولی تعلق خاطری ویژه، ملموس و با ابعادی از انس و محبت اجتماعی از رهگذر امام رضا (ع) و بقعه مبارکه آن حضرت در دسترس ایرانیان قرار گرفته است.
انیسالنفوس و لنگرگاه آرامش برای ایرانیان
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، امام رضا (ع) را انیسالنفوس و لنگرگاه آرامش حاصل از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای ایرانیان و مسلمانان دانست و گفت: ایرانیان آن آرامش اهل بیت (ع) را در چهره، رفتار و سلوک امام رضا (ع) مشاهده و لمس کردهاند و همچنان از فیض آن بهرهمند هستند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی نام امامرضا (ع) به گوش میرسد ناخودآگاه، یک آرامش و انسی در بین مردم پدیدار میشود. تشعشعات این آرامش رضوی، از بارگاه ملکوتی ایشان فرو میبارد و مدام در حال بازتولید شدن است.
امام رضا (ع) رمز وحدت و انسجام ایرانیان
مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام رضا (ع) علاوه بر اینکه رمز وحدت اسلامی است، پایگاهی برای وحدت ایرانیان با هر قومیت است و اجازه گسست به آنها نمیدهد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به وحدت مثال زدنی شیعه و سنی در زمان امام هشتم، گفت: امام رضا (ع) شیعه و سنی را در عصر خود، متحد و یکپارچه کرد و این وحدت در طول تاریخ تداوم یافت. وحدت بین شیعه و سنی در زمان آن حضرت، به ویژه در فضای ایران معنایی سازندهتر، آهنگی قویتر و ابعادی دانشیتر را به دست آورد و آن رفتهرفته تبدیل به سرمایهای برای ایران و ایرانیان گشت.
وی ادامه داد: اکنون همین علاقه و انس برای اهل سنت ایرانی نیز وجود دارد و آنها با حفظ مذهب خود، امام رضا (ع) را به عنوان یک نقطه قدسی قبول دارند.
تزریق تعامل بین ادیانی به امت اسلامی
مبلغی تزریق نگاه بینالمللی و تعامل بینالادیانی به امت اسلامی را از دیگر رهآوردهای سلوک اجتماعی امام رضا (ع) ذکر کرد و گفت: آن حضرت در کانونیترین و عمیقترین نقطه گفتوگوی ادیان قرار داشت و به گفتوگوها سمتوسویی علمی، معنادار و حرکتآفرین میبخشید و آن را به ساحتی بسیار مهم برای علم، اخلاق و تعامل اجتماعی بدل کرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: امام رضا (ع) از رفتن گفتوگوها به سمت تنشها جلوگیری و به آنها وجه علمی قوی بخشید، به گونهای که وقتی اهل سنت (ع) گفتوگوهای حضرت را با اتباع ادیان دیگر میدیدند، احساس خشنودی و رضایت میکردند.
وی ادامه داد: امروز نگاه بینالادیانی نیاز جدی است و هرچه زمان به جلو میرود، دین خدا و مشترکات بینالادیانی امکان ظهور و بروز و مطرح شدن بیشتر را پیدا میکنند.
مبلغی گفت: تفکر رضوی خطاب به امت اسلامی این است که شما فراتر از وحدت میان خود، باید در ارتباط با ادیان دیگر قرار بگیرد و هرگز شیعه و سنی در مقابل هم قرار نگیرند؛ بلکه درفضای بیرون از امت از موضع یک امت، شهداء علی الناس باشند.
امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس «عقلانیت فلسفه احکامی در شریعت» را از دیگر ابعاد نهضت اجتماعی، علمی و رفتاری امام رضا (ع) دانست و گفت: امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت است و بخش عظیمی از روایات آن حضرت، مربوط به فلسفه احکام است.
وی با اشاره به این نکته که لازم است با محوریت تفکر رضوی، مردم را مجهز به عقلانیت فلسفه حکمی کنیم، از حوزه های علمیه خواست، برای تزریق عقلانیت رضوی به درون جامعه وارد عمل شوند.
مبلغی با اشاره به اینکه حوزهها باید عقلانیت فقهی را از زندان کتابهای خود خارج و به جامعه عرضه کنند، گفت: مردم باید مجهز به فلسفه احکام باشند و عقلانیت فقهی در آنها ایجاد شود تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند.