عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
مداح اهل بیت(ع) در نشست هیأت اندیشه‌ورز بسیج مداحان گفت: در کلاس‌های مداحی علاوه بر مواد درسی مانند شعر و سبک باید به اخلاق مداحی نیز پرداخته شود زیرا آفاتی که امروز به جان مداحی کشور افتاده است ناشی از کمبود اخلاق است.

عقیق:دومین نشست هیأت اندیشه‌ورز سازمان بسیج مداحان ظهر امروز با حضور یدالله بهتاش مداح اهل بیت(ع)، علی اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام، عباس دلجو مداح اهل بیت(ع)، حجت‌الاسلام واضحی مدرس حوزه و کارشناس مقتل شناسی، مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان کشور ، یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان و جمعی از اساتید و کارشناسان برگزار شد.

 

 


شناسایی ۸۷۹ شهید مداح در کشور

براساس این گزارش، یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان در این نشست اظهارداشت: این سازمان اقدام به شناسایی شهدای مداح در کشور کرد که در مجموع ۸۷۹ شهید شناسایی شد که بنا داریم در ادامه، معرفی این شهدا و ارائه شناسنامه‌ای از آنان را در دستور کار داشته باشیم.

وی افزود: در عرصه مداحی شهدایی در عرصه دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان امنیت داریم که در آینده تمامی آنان را در قالب یک کتاب معرفی خواهیم کرد و بخش‌هایی از وصیت‌نامه آنان را منتشر خواهیم کرد.

ارجوانی اضافه کرد: در سال جاری بناست کنگره ملی شهدای مداح را در کشور برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج مداحان با اشاره به ثبت اطلاعات ۴۰ هزار بسیجی مداح در کشور تصریح کرد: این افراد بناست با دستورالعملی‌هایی سطح‌بندی شوند تا در صورت نیاز به هرکدام براساس این سطوح آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی افزود: در دوم شهریورماه بناست همایش روز قشر بسیج مداحان در سالروز شهادت میثم تمار در تهران برگزار شود.

ارجونی با بیان اینکه کارگاه آموزشی نغمه‌سرایان اهل سنت بناست برگزار شود، تصریح کرد: در مجموع ۲۴۴ گروه مدیحه‌سرایی و همخوانی اهل سنت در کشور شامل گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره وجود دارد که به‌منظور تقویت وحدت در کشور براساس بیانات مقام معظم رهبری بنا داریم آموزش‌هایی را به این گروه‌ها ارائه کنیم.

رئیس سازمان بسیج مداحان گفت: کنگره ملی شعر آئینی از سوی بسیج مداحان بناست در شش ماهه دوم سال ۹۸ برگزار شود که در این زمینه دبیرخانه این کنگره هم‌اکنون در این سازمان تشکیل شده است و به‌زودی فراخوان آن اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: اخیراً همجمه‌هایی به جامعه مداحان کشور به دلیل اثرگذاری‌های این قشر وارد می‌شود لذا نیاز است مجموعه‌های مرتبط با این قشر با هم‌افزایی و هماهنگی با یکدیگر بتوانند حمایت‌های لازم را داشته باشند.

لزوم هم‌افزایی و هماهنگی در زمینه آموزش مداحان

علی اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه آموزش مداحان نهادها و دستگاه‌های مختلفی در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: در زمینه آموزش‌های مداحی نیازمند هم‌افزایی و دور هم نشستن و کار یکدست انجام دادن هستیم.

وی با ارائه پیشنهادی جهت برگزاری همایش روز قشر بسیج مداحان افزود: این همایش باتوجه به برگزاری در ایام متهی به ماه محرم نیاز است به‌صورت گسترده و هزار نفری در سطح تهران و با حضور بزرگان این عرصه برگزار شود.

مداحی با بیان اینکه خروجی کنگره ملی شعر آئینی باید تدوین کتاب اشعار انقلاب باشد، افزود: شعر انقلابی براساس بیانات مقام معظم رهبری به طور مثال باید به استکبارستیزی بپردازد. در زمینه شهر آئینی نیازمند برگزاری کارکارگاهی و کار آموزشی هستیم که افراد را تربیت کند تا شاهد اشتباهات شاعران جوان نباشیم.

اهمیت سطح‌بندی مداحان براساس توانمندی‌ها

حجت‌الاسلام واضحی مدرس حوزه و کارشناس مقتل شناسی نیز در این نشست اظهارداشت: برخی از مداحان، طلبه‌ها و عوام مردم هنوز توجیه نشده‌اند که این انقلاب مظلوم واقع شده است لذا باید برروی محتواسازی بسیار تمرکز کنیم تا با ارائه مطلوب محتواها به دفاع از انقلاب بپردازیم.

وی باارائه پیشنادی به مسئولان سازمان بسیج مداحان مبنی بر بهره گیری از تجربیات و نتایج فعالیت‌های دیگر نهادها تصریح کرد: در زمینه تولید محتوا و آموزش مداحان کارهای بسیاری صورت گرفته که بسیج مداحان می‌تواند یا به تکمیل و تقویت آنان بپردازند و یا در صورت نیاز کاملاً آنها را متحول کند.

واضحی افزود: می‌توان روزی به نقطه‌ای برسیم که در یک سایت مداحان را براساس سطح‌بندی و توانمندی معرفی کنیم تا یک هیأت و مجموعه در مواجه با آنان بداند چگونه باید برخورد کند و انتظار داشته باشد.

اخلاق مداحی، در کلاس‌ها آموزش داده شود

یدالله بهتاش، مداح اهل بیت(ع) نیز در این نشست اظهارداشت: در کلاس‌های مداحی علاوه بر مواد درسی مانند شعر و سبک باید به اخلاق مداحی نیز پداخته شود زیرا این آفاتی که امروز به جان مداحی کشور افتاده است ناشی از نبود اخلاق در این جامعه است.

وی افزود: نیاز است در کلاس‌های مداحی از حضور علمای اخلاق بهره برد زیرا در مداحی فرد ممکن است در سنین جوانی مطرح و مشهور شود اما به این دلیل که اخلاق لازم را ندارد و تنها سبک، شعر و صدای خوب دارد مانند آفتی در دامن جامعه مداحی شود.

 بهتاش با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند مداح و روحانی، دین هستند و اشتباه آنان را به پای دین می‌گذارند، گفت: باید در زمینه اخلاق مداحان کار کرد به طور مثال فردی مانند حاتج مهدی سماواتی چهره اخلاقی دارد و اگر در کلاسی حاضر شود افراد جذب اخلاق وی می‌شوند.

این مداح اهل بیت(ع)  با بیان اینکه مداحان باید ۱۴ معصومی تربیت شوند، گفت: امروزه متاسفانه با مداحان جوانی مواجه هستیم که تنها توان روضه‌خوانی برای امام حسین(ع)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) را دارند و فرضا امکان روضه‌خوانی برای امام هادی(ع) را ندارند که این یک آسیب است.

وی ادامه داد: باید مواد درسی خوب مانند کتاب مقتل صحیح، کتاب حدیث و اخلاق به شاگردان کلاس‌های مداحی ارائه شود نباید تنها به شعر بسنده کرد، مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند نباید مجالس هیأت خالی از موعظه باشد.

بهتاش با بیان خاطره‌ای از مقام معظم رهبری افزود: هر زمان در مجالی عزاداری بیت رهبری حدیثی خواندن بعد از مراسم مقام معظم رهبری فرمودند خوب بود یا فرمودند موعظه خوبی داشتید از این موعظه‌ها در مجالس نیز استفاده کنید.

تهیه مواد درسی مورد تائید برای کلاس‌های آموزش مداحی

مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان کشور نیز در این نشست اظهارداشت: سطح‌بندی مداحان باید به‌گونه‌ای باشد که برای ذاکرین خاص نیز جایگاهی قائل شویم، منظور چهره‌هایی است که در هر استان تاثیر ویژه‌ای دارند.

وی افزود: پیشنهادم این است در سطح‌بندی‌ها افراد را تقسیم‌بندی کنیم و  در هر استان مداحان خاص و عام را شناسایی کنیم و در جلساتی این افراد را دور هم جمع کنیم که همین دور هم جمع شدن دارای فواید بسیاری است.

خرسندی با بیان اینکه مواد درسی و طرحی که برای آموزش مداحی در نظر گرفته می‌شود در هراستان متفاوت است، گفت: در آموزش‌های مداحی باید به گویش‌ها توجه کرد و حتی در زمینه اهل سنت نیز استان به استان برنامه و طرح باید تفاوت داشته باشد.

رئیس کانون مداحان کشور با بیان اینکه در زمینه منابع درسی کلاس‌های آموزشی نیز نیازمند مواد درسی تائیدشده توسط همگان هستیم، گفت: باید ذیل این هیأت اندیشه‌ورز کمیته محتوایی متشکل از متخصصین تشکیل شود تا منابع مختلف را احصاء کنند و با کار کارشناسی در نهایت یک مواد درسی واحد را ارائه کنند.

بسیج مداحان در حوزه آموزش نوگلان حسینی برنامه‌ریزی کند

عباس دلجو، مداح اهل بیت(ع) و مولف این حوزه نیز طی سخنانی اظهارداشت: در آموزش نخبه‌پروری بسیار مهم است، شأن سازمان بسیج مداحان و هیأت رزمندگان نخبه‌پروری است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌ها باید منویات مقام معظم رهبری در حوزه مداحی را در اولیت قرار دهیم، تصریح کرد: در زمینه سطح‌بندی مداحان سالهای پیش کمیته تحقیق و پژوهش طرحی را ارائه کرد که سرفصل‌های آن وجود دارد لذا نباید دوباره‌کاری کرد و می‌توان از سرفصل‌های آن استفاده کرد.

دلجو افزود: در زمینه سطح‌بندی مداحان نیازمند هیأت دوارن هستیم که روحیه نقادی داشته باشند و برای این امر همانند همان همایش پیرغلامان وقت بگذارند.

این مولف و نویسنده با بیان اینکه در حوزه اهل تسنن تاثیرگذار ترین کار توسط هیأت‌های خود آنان در حوزه تقویت وحدت می‌تواند صورت گیرد، گفت: بسیاری از افراد اهل تسنن معتقدند بهترین زمینه وحدت در این حوزه آیه مودت قرآن کریم است که باید برروی این امر کار کرد.

وی با ارائه پیشنهادی به سازمان بسیج مداحان در زمینه آموزش مداحان تصریح کرد: بسیج مداحان در زمینه آموزش نوگلان حسینی برنامه‌ریزی کند، برخی مداحان امروز تشکل‌های مداحی را قبول ندارند لذا امکان برنامه‌ریزی و آموزش آنان وجود ندارد لذا می‌تواند برای نسل آینده مداحی کشور برنامه‌ریزی کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
1
0
بعضی ها پای خودشان رو فراتر از گلیم خودشان دراز می کنند. تو هر کاری دخالت می کنند. فرهنگ خیلی مظلوم شده . ریاکاری آفت جامعه ماست.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین