عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
دبیر جامعه مداحان غرب تهران:
بازوبند با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری درباره حفظ رویکرد سنتی در مداحی‌ها، تاکید کرد: نوآوری در مداحی نباید موجب وهن ستایشگری شود، در واقع یک مداح حق ندارد به بهانه جذب گروه‌های بیشتری از مردم، مطالب خلاف واقع یا توهین‌آمیز بیان کند.

عقیق:«حاج اکبر بازوند» در گفت و گوییبا بیان اینکه سنت ستایشگری اهل بیت(ع) از دوران حیات ائمه اطهار(ع) آغاز شد و بسیار ریشه دار است، اظهار کرد: مطالعه نحوه برخورد حضرات معصومین(ع) با شاعران و مداحان می تواند جامعه ستایشگری و شعرای آیینی را از افتادن در ورطه التقاط، خرافه و اغراق نجات دهد به طوری که هیچ گاه شاهد برخی اظهارنظرها یا طرح مطالب نادرست در مجال مذهبی نباشیم.

 

دبیر جامعه مداحان غرب تهران افزود: زمانی که مذهب تشیع به ایران راه یافت و به دلیل حقانیتش مورد پذیرش ایرانیان قرار گرفت، سنت های آن از جمله عزاداری برای ائمه اطهار(ع) به ویژه در سوگ شهادت جانسوز حضرت سیدالشهدا(ع) در سراسر کشور فراگیر شد و از همان زمان مرثیه خوانی و ستایشگری در مدح اهل بیت(ع) رواج یافت، بنابراین سنت ستایشگری اهل بیت(ع) از قدیمی ترین سنت های فرهنگی جامعه ایرانی است.

 

وی تاکید کرد: شاید بتوان «حسان بن ثابت انصاری» را نخستین شاعر حضرات معصومین(ع) نامید زیرا وی در صدر اسلام اشعار زیادی در وصف حضرت محمد(ص) و پیروزی های سپاه مسلمانان در غزوات مختلف سرود، شاعران برجسته دیگری مانند دعبل خراعی نیز بودند که در زمان حیات ائمه اطهار(ع) شعر می سرودند.

 

بازوبند در ادامه ابراز کرد: بازخوانی نحوه عملکرد پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) نسبت شعرا و ستایشگران زمان خودشان بهترین چراغ برای ترسیم مسیر حرکت جامعه مداحان و شعرای آیینی در هر عصر و زمانی است، بنابراین، مداحان و شاعران جوان باید ضمن تسلط بر فنون مداحی و شعرسرایی با تاریخچه این پیشه مقدس نیز آشنا باشند.

 

وی ادامه داد: مداحان باید بینش و تحلیل سیاسی داشته باشند و در دفاع از شریعت و نظام اسلامی قد علم کنند ولی نباید دچار سیاست زدگی و دفاع از شخص یا جریان سیاسی خاصی شوند؛ در واقع اگر یک مداح در دفاع از قرآن و اهل بیت(ع) سخنی با رنگ و بوی سیاسی مطرح کرد، هیچ ایرادی ندارد ولی اگر در محافل مذهبی و حین ستایشگری و در هنگام تبلیغات انتخاباتی به طور مشخص از فردی یا جریانی دفاع کرد، کار درستی انجام نداده است.

 

دبیر جامعه مداحان غرب تهران اظهار کرد: شان حضرات معصومین(ع) برتر و مقدس تر از آن است که خدای ناکرده یک مداح دستخوش سیاسی کاری شود و موجب وهن این تقدس و جایگاه عظیم و ارزنده شود، بنابراین بصیرت سیاسی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، لازم است ولی سیاست زدگی کاملا برخلاف رسالت ستایشگری اهل بیت(ع) است.

 

وی با بیان اینکه ما هرچه داریم از قرآن و اهل بیت(ع) است و توصیه این دو یادگار گرانسگ پیامبر اسلام(ص)، حفظ وحدت است، گفت: مداحان باید مروج اتحاد میان همه مسلمانان جهان باشند از این رو، باید از طرح مسائل اختلافی اجتناب کنند، احترام به اعتقادات مذاهب چهارگانه اهل سنت و عدم توهین به مقدسات آنان، بر ما لازم است موضوعی که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است.

 

بازوبند با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری درباره حفظ رویکرد سنتی در مداحی ها، خاطرنشان کرد: نوآوری در مداحی نباید موجب وهن ستایشگری شود، در واقع یک مداح حق ندارد به بهانه جذب گروه های بیشتری از مردم، مطالب خلاف واقع یا توهین آمیز بیان کند.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین