عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
حجت الاسلام قاضی عسکر مطرح کردند:
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره اینکه در ماه رمضان خداوند دنبال بهانه است تا مردم را با کوچکترین عمل مورد آمرزش قرار دهد، گفت: در هر لحظه از این ماه مبارک هزاران نفر مورد عفو الهی قرار می‌گیرند.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر در مراسم تواصی بحق درجمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه امام رضا (ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان خواندن دعای "اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ " را توصیه کرده‌اند، اظهار داشت: اگر وسیله آمرزش ما تاکنون فراهم نشده و خداوند ازگناهانمان نگذشته است، دعا کنیم درچند روز باقیمانده از ماه شعبان باریتعالی از گناهان ما بگذرد تا پاک و پاکیزه وارد ضیافت الله شویم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برکات سه ماه بزرگ رجب ، شعبان و رمضان، گفت: اگرکسی موفق شود به آنچه که درمناجات شعبانیه آمده است درماه شعبان عمل کند، می‌تواند به درجه انقطاع الی الله دست یابد. 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید براینکه چنین فردی می‌تواند ازهمه چیز به جز خدا بگذرد، گفت: این به معنای استفاده نکردن ازمواهب الهی نیست، لیکن اهل سیر و سلوک بهترین درجه‌ای که به آن می رسند، انقطاع الی الله است.

وی تصریح کرد: جز خداوند هیچ چیز درامور مربوط به زندگی بشر و جهان خلقت نقشی ندارد و آنکس که به این حقیقت دست یابد به غیر خدا توجهی نخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه هیچ کس نمی‌تواند به کنه ذات حق تعالی برسد، اظهار داشت: دست یافتن به معرفت الهی ممکن و به کنه ذات باریتعالی غیرممکن است و با توجه به اینکه وجود مقدس ذات حق بی نهایت است؛ معنا ندارد که وجود ضعیفی مثل انسان بتواند خود را به بی نهایت برساند. 

وی با اشاره به مراحل سیر و سلوک الی الله، گفت: افراد ناتوان خیری از سیر و سلوک درک نمی کنند لیکن همچون امیرمومنان حضرت علی (ع) در مرحله اعلای آن قرار می‌گیرد و می‌فرماید من خدایی را که ندیده‌ام عبادت نمی‌کنم یعنی با تمام وجود خدا را حس می‌کنم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: خدا قابل رویت نیست اما پروردگار عالم به گونه‌ای معرفت خود را در بعضی دل ها قرار می‌‌دهد که آنها خدا را حس می‌کنند و جلوه‌های او را در همه جا می‌بینند و از جلوه‌ها به حق پی می‌برند.

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه انسان باید بگونه‌ای خود را آماده کند تا از لحظه ورود به ماه رمضان از برکات این ماه  بیشترین بهره را ببرد، گفت: افرادی که در ماه رجب و شعبان تمرین کرده‌اند وقتی به ماه رمضان می‌رسند در واقع به قله رسیده و از این ماه بهره‌ها می‌برند.

وی افزود: در روایت آمده است انسان ها اگر می‌دانستند رمضان یعنی چه؟ و چه عظمتی دارد، از خدا می‌خواستند که همه سال رمضان باشد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به تعابیر زیبای رسول اکرم (ص) درباره ماه رمضان، اظهار داشت: دراین ماه پربرکت باب رحمت الهی بر روی مردم گشوده می‌شود و در هر لحظه‌ای از آن هزاران نفر مورد عفو الهی قرار می‌گیرند و در شب‌های قدر به اندازه همه کسانی که تا آن شب مورد مغفرت باریتعالی قرار گرفته‌اند یک جا بخشیده می شوند. 

نماینده ولی فقیه با مهم خواندن فرصت هایی که ماه رمضان برای انسان ایجاد می‌کند، گفت: ماه رمضان ماه انس با قرآن و خداست و در این ماه توجه ما به خداوند بیشتر می شود وخواندن هرآیه ثواب یک ختم قرآن را دارد.

وی در ادامه از ماه رمضان بعنوان ماه رحمت و شفقت یاد کرد و با اشاره به مضامین دعای این ماه که می گوید: اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ و... گفت: درعبارات این دعا بر رحمت ، لطف و توجه به محرومان تاکید شده است و این موارد درس‌های تربیتی ماه رمضان است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در این ماه برانفاق حتی به دادن یک دانه خرما و یا یک لیوان آب به دست روزه دار توصیه شده است، گفت: رمضان ماه تمرین نوع دوستی و ادب و احترام اجتماعی است و پیامبر اکرم درخطبه شعبانیه می فرماید: " وَقِّرُوا کبَارَکمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَکمْ – به بزرگترها احترام بگذارید و نسبت به کوچکترها شفقت داشته باشید ".

وی افزود: ماه رمضان ماه تمرین رحمت، زندگی شیرین مسالمت آمیز با دیگران و دوری از گناه است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، ترک خوردن و آشامیدن را یک مرحله از ماه رمضان ذکرکرد و گفت: افرادی که معرفت شان بیشتر است روزه اعضا و جوارح را می‌گیرند یعنی فرد زبانش روزه است؛ دروغ نمی‌گوید، غیبت نمی‌کند، تهمت نمی‌زند و آبروی کسی را نمی‌برد. چشمش روزه است یعنی به نوامیس مردم نگاه نمی‌کند و دستش روزه است یعنی دستش به گناه نمی آلاید و یک امضای خلاف نمی‌کند.

وی افزود: مرحله بالاتر، مصونیت فکری است یعنی انسان‌هایی که به حد اعلای روزه داری می رسند فکرشان آلوده به گناه نمی‌شود و سوءظن هم به کسی ندارند.

نماینده ولی فقیه دعاهایی را که در ماه رمضان خوانده می‌شود درس زندگی دانست  و از انس با دعا بعنوان یکی دیگر از ویژگی های ماه رمضان نام برد و با اشاره به مضامین زیبای دعاهای افتتاح و ابی حمزه ثمالی گفت: خواندن دعای ابی حمزه ثمالی  می‌تواند تحول روحی در انسان ایجاد می‌کند و هنگامی که امام سجاد (ع) فرازهای این دعا را می‌خواندند حالشان دگرگون می‌شد و گریه  می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه ماه رمضان فرصت طلایی برای اولیای خداست و افرادی که اهل سیر و سلوک هستند اول سال خود را ماه رمضان قرار می‌دهند، اظهار داشت: اگر انسان بداند چگونه وارد ماه رمضان شود وقتی به شب های قدر می‌رسد و نامه اعمال او را بدست امام زمان(عج) می‌دهند قطعا امام زمان را خوشحال خواهد کرد. 

وی افزود: در این ماه باریتعالی دنبال بهانه است تا مردم را با کوچکترین عمل مورد عنایت و آمرزش قرار دهد لذا در این چند روز باقیمانده همه تلاش کنیم تا پاک و پاکیزه وارد رمضان شویم و از همه لحظات و برکات آن بهره بگیریم و استفاده کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین