عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
حدیث امام حسن در کلام حجت الاسلام هاشمي نژاد در بیت الرقیه
كنيزي شاخه اي گل از باغچه چيد و به امام مجتبي(ع) هديه كرد و حضرت در مقابل او را آزاد كرد، فرد بخيلي كه آنجا بود با حالت اعتراض به امام گفت كه اين چه كاري است كه مي كنيد؟...
به گزارش عقيق، حجت الاسلام و المسلمين هاشمي نژاد در شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) در هيات بيت الرقيه(س) به بيان نكاتي پيرامون حديثي از امام حسن(ع) در ارتباط با مكارم اخلاق پرداخت.

گزيده اي از مطالب بيان شده توسط ايشان را در ادامه مي خوانيد:

* جابر بن عبدالله انصاري مي گويد محضر امام مجتبي(ع) بودم كه حضرت فرمود، مكارم اخلاق و نقطه هاي برتر اخلاق 10 چيز است كه اولين آن داشتن زبان صادق است. انسان بايد در گفتار خود راستگو باشد كه از بالاترين نشانه هاي مومن به حساب مي آيد. پيغمبر فرمود كه به ركوع و سجده طولاني و ناله هاي نيمه شب افراد نگاه نكنيد، بلكه دو چيز را براي تشخيص مومن بودن ملاك قرار دهيد؛ يكي صداقت و ديگري امانت داري.

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی/ صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست

* دومين مطلب صداقت در خضوع است. بايد به اندازه اي كه به مردم ارادت داريم نسبت به آن ها خضوع و خشوع داشته باشيم و اينطور نباشد كه مقابل افراد خاضع باشيم و در غياب آن ها طوري ديگر رفتار كنيم كه اين مي شود نفاق. از جمله گناهاني كه باعث مي شود دعاي ما رد شده و مورد مقبول درگاه احديت واقع نشود نفاق است.

سربلندي گر بخواهي با همه يكرنگ باش / قالي از صد رنگي خود زير پا افتاده است

** امام حسن(ع) در دوران عمرشان به هيچ كس "نه" نگفت

* عطا كردن به نيازمندان سومين موضوعي است كه امام حسن مجتبي(ع) به آن اشاره مي كند. امام حسن(ع) در دوران عمرشان به هيچ كس "نه" نگفت. ايشان بياني دارد كه رمز بقاي عزت و دوري از ذلت انسان است. مضمون سخن اين است كه خدا من را به يك چيز عادت داده، كه نعمت هايش را به من جاري كند و من نيز نعمت ها را به مردم بدهم و مي ترسم اگر اين كار را نكنم نعمت اصلي را از من بگيرد.

* عطا بايد كريمانه باشد و باعث ذلالت افراد نشود. فردي خدمت امام مجتبي(ع) نامه اي داد و در آن حوائجش را مطرح كرد، حضرت نامه را نخواند و فرمود هر چه كه مي خواستي را به تو دادم. آن فرد گفت چرا نامه ام را نخوانديد؟ نمي خواهيد بدانيد چه گفته ام كه حضرت پاسخ داد نمي خواهم لحظه اي در برابر من شرمنده شوي.

** شاخه گلی که یک کنیز برای حضرت هدیه آورد

* كنيزي شاخه اي گل از باغچه چيد و به امام مجتبي(ع) هديه كرد و حضرت در مقابل او را آزاد كرد، فرد بخيلي كه آنجا بود با حالت اعتراض به امام گفت كه اين چه كاري است كه مي كنيد؟ او به شما يك شاخه گل داده و شما در عوضش كاري به اين بزرگي انجام مي دهيد و او را آزاد مي كنيد؟ حضرت در پاسخ فرمود خداوند ما را اينگونه تربيت كرده است كه اگر براي تو تحفه اي آوردند بهتر از آن را به او برگردان و يا لااقل چيزي به او بده كه در حد هديه اش باشد.

* حسن خلق موضوع ديگري است كه در روايت به آن اشاره شده است.  بايد اخلاق نيكو داشته باشيم، مخصوصا در ماه مبارك رمضان بايد مراقب عصباني شدن خود باشيم و خشم خود را فرو بريم. روايت داريم هنگامي كه بين دو نفر بحث و دعوايي پيش مي آيد كه به جدال و ناسزا كشيده مي شود دو ملك از آسمان پايين مي آيند و رو مي كنند به فرد هتاك و مي گويند گفتي و گفتي و خودت لياقت اين حرف ها را داشتي كه در مورد برادر مومنت بيان كردي و سپس رو مي كنند به آن فردي كه در برابر ناسزا و هتاكي ها فقط صبر پيشه كرده و مطلبي را به ناسزا بيان نداشته و مي گويند، تويي كه حلم و صبر را پيش گرفتي خدا تمام گناهانت را مي بخشد اگر تا انتهاي دعوا خودت را نگاه داري.

* برخي عمر خود را در روضه ها تمام كرده اند اما از اخلاق اسلامي هيچ بويي نبرده اند.

* پنجمين مطلب پاداش دادن به كارهاست. بايد حق مردم را به آن ها بدهيم، براي مثال باربري كه زحمت كشيده و باري را حمل كرده بايد حقش داده شود و خدايي نكرده طوري نشود كه در قيامت مديون افراد شويم.

** صله رحم رزق و روزی را افزایش می دهد

* ششمين مطلب صله رحم است. صله رحم بركات فراواني دارد كه از جمله آن مي توان به افزايش رزق و روزي وبه اصطلاح پولدار شدن پرداخت. از امام صادق(ع) روايت داريم كه اولين بركت صله رحم افزايش رزق و روزي است. برخي بد تر از اين رفتار مي كنند و صله رحم را رد مي كنند. براي مثال در را به روي فلان كس باز نمي كنند و يا جواب تلفن فلان شخص را نمي دهند.

* در روايت داريم فرداي قيامت انسان هاي خوبي را مي آورند و خطاب مي شود كه به سمت جهنم ببريدشان. دليل را جويا مي شوند كه پاسخ مي آيد شما در دنيا سپاسگزار نعمت هاي خداند نبوديد، به اين ترتيب كه شايد خدا را شكرگزار بوده باشيد اما واسطه نعمت را سپاسگزار نبوديد و اين باعث مي شود كه مورد عقوبت خداوند واقع شويد.

* اين مطلب را نيز از من يادگاري داشته باشيد؛ اگر مي بينيد پشت سر كسي حرف مي زنند بدانيد كه قطعا آن فرد ثمر و فايده اي دارد. ببينيد درختي كه ثمر داشته باشد را سنگ ميزنند تا ميوه اش را استفاده كنند(مانند درخت گردو و توت و . . .) اما كسي به درختي چون كاج و چنار سنگ نمي زند چون حاصل و ثمري ندارد.

* هفتمين مطلب اينكه از حال همسايه باخبر باشد. ما به عنوان يك مسلمان بايد از حال و احوال همسايه خود باخبر باشيم و نسبت به آن بي تفاوت نباشيم. فرض كنيد فردي در آپارتماني زندگي مي كند كه اكثر همسايگان به دين بي اعتنا هستند، آنجاست كه اين شخص بايد بشود آينه دين و آن را تبليغ كند نه اينكه با رفتارش مردم را از دين و دينداري فراري دهد.

* حق شناسي براي صاحب آن، هشتمين مطلب مورد اشاره در اين روايت است كه جابر نقل مي كند. ما براي معلم شيمي و رياضي و ... هديه مي گيريم كه البته لازم هم است اما براي آن پيش نماز و شيخي كه پنجاه سال است در محله ما به ترويج دين مي پردازد كمترين اهميت ها را نيز قائل نيستيم و اين حق نشناسي است. اميرالمومنين مي فرمايد چند صفت را از سگ ياد بگيريد؛ توكل، شب زنده داري و وفاداري و حق شناسي.

** مهمان را گرامي بداريد اگرچه او كافر باشد

* نهمين مطلب گرامي داشتن مهمان است. ما در روايت داريم كه مهمان را گرامي بداريد اگرچه او كافر است.

* دهمين مطلب كه راس تمام مكارم اخلاق است، حياست. ما دو نوع حيا داريم؛ حيا عقلي و حيا جهلي. حيا عقلي يعني اينكه انسان از خدا خجالت بكشد و در محضر او گناه نكند اما حيا جهلي يعني اينكه فرد چهل سال است كه حمد و سوره را درست نمي تواند بخواند و الآن هم كه مي گوييم برو و ياد بگير مي گويد خجالت مي كشم!

* امام مجتبي از گذري رد مي شدند ديدند غلامي نشسته است به غذا خوردن و بعد از هر لقمه اي كه خودش مي خورد يك لقمه هم براي سگي كه روبرويش نشسته مي اندازد؛ حضرت به غلام عرض چه مي كني كه غلام پاسخ داد خجالت مي كشم كه غذا بخورم و به اين سگي كه روبريم نشسته چيزي ندهم. آقا به غلام فرمود كه بنشين تا من بيايم؛ حضرت غلام و ملك صاحبش را خريد و غلام را آزاد كرده و آن ملك را نيز به او داد و گفت به خاطر اين صفت نيكويت اين كار را انجام دادم.

به گزارش عقیق، برنامه شب های ماه مبارک رمضان در بیت الرقیه(س) واقع در خیابان پنجم نیرو هوایی هر شب از ساعت 22:15 تا 22:45 با بیان احکام توسط آقای طبرزدی آغاز و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين هاشمي نژاد ادامه پیدا می کند.

گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین