عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۲۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
آیت‌الله دین‌پرور می‌گوید کتاب نهج‌البلاغه به هر زبان که ترجمه شده مورد استقبال گرفته بنابراین لازم است ابعاد کتاب در اختیار جامعه قرار گیرد.

عقیق:مراسم رونمایی از فراخوان کنگره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه، 28 فروردین ماه با حضور آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، حجت‌الاسلام امین‌زاده معاون فرهنگی بنیاد نهج‌البلاغه، مسعود رجایی مسئول بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه اصفهان و کمال‌الدین نورایی عضو بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه اصفهان در مجتمع فرهنگی بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه برگزار شد.

آیت‌الله  دین‌پرور طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه جامعه به نهج‌البلاغه و فرهنگ ادبی پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: نهج‌البلاغه یک کتاب نیست بلکه میراث گران‌بهاست که در طول تاریخ از مقام امامت صادر شده است و منحصر به زمان حاضر نیست بلکه اثری فرازمانی و فرامکانی‌ است.

وی اظهار کرد: هر جامعه انسانی که بخواهد شکل بگیرد نیازمند مکتب فکری و فرهنگی است که این دو زیربنای جامعه مترقی است و بدون این دو جامعه شکل نمی‌گیرد. اگر فکر و فرهنگ عالی و متعالی باشد قطعاً جامعه نمونه تشکیل می‌شود.

آیت الله دین پرور عنوان کرد: سخنان امام علی(ع) که بخشی از آن در نهج البلاغه آمده در دوران خلافت ظاهری امام بیان شده است. امام علی(ع) 5 سال و اندی در رأس حکومت و در مقام قانون‌گذاری بودند بنابراین دستورات ایشان مطالبی است که امروز جامعه بدان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: دنیا امروز برای رهایی از بحران‌ها نیاز به این فرهنگ دارد. کتاب نهج‌البلاغه به هر زبان که ترجمه شده مورد استقبال گرفته بنابراین لازم است ابعاد کتاب در اختیار جامعه قرار گیرد. 

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و فرهنگی مطرح شد، از آن استفاده کردند و افراد زیادی به تحقیق در مورد آن پرداختند؛ از جمله در استان اصفهان که از جهت زبان شعر و ادبیات وارد شدند؛ زیرا نهج البلاغه کتاب ادبی است و خود امام در بخش‌های متعدد کتاب استناد به اشعاری کردند که یا برای خودشان بوده یا از اشعار شعرای معروف عرب بهره برده‌اند. این موارد حکایت از این دارد که ادبیات و شعر می تواند منتقل کننده محتوا و معارفی باشد که روی مردم بیشتر اثر می‌گذارد.

وی گفت: در شهر کاشان نیز راجع به حفظ نهج‌البلاغه فعالیت‌های خوبی انجام شده است. در مشهد در زمینه آموزش نهج البلاغه به کودکان و نوجوانان و در قم در حوزه تربیت مربی و طلاب کار می‌شود. امید است جامعه ما که مورد هجمه دشمنان است این موج مبارکِ امواجِ خطرناک را از بین ببرد و جامعه را بر مبنای فرهنگ ادبی بسازند.

بر پایه این گزارش به نقل از ایکنا، در ادامه این مراسم، مسعود رجایی، مسئول بنیاد قرآن و نهج البلاغه اصفهان نیز با اشاره به برگزاری سومین جشنواره شعر نهج‌البلاغه گفت: موضوعاتی که شعرا می‌توانند برمبنای آن اشعار خود را ارائه کنند شامل اهمیت و جایگاه نهج البلاغه پس از کلام خدا، نقش محوری توحید و عدالت در نهج‌البلاغه و موضوع سوم، اهمیت الگو پذیری از فرامین حضرت علی(ع) است.

وی اظهار کرد: شعرا از 28 فروردین تا 10 تیرماه 98 می‌توانند اشعار خود را در فضای مجازی در واتساپ و سروش ارسال کنند. شاعران از سراسر دنیا برداشت‌های معرفتی را ارسال کنند، هر شاعر سه اثر می‌تواند ارسال کند و دبیرخانه نیز حق انتشار گزیده‌ای از آثار را بنام خود دارد. همچنین همه گروه‌های سنی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و آثار نباید کپی برداری باشد.

رجایی عنوان کرد: دومین جشنواره شعر نهج‌البلاغه سال گذشته به صورت سراسری با ارسال بیش از 400 اثر در کشور برگزار شد و کتاب آن تا دو هفته دیگر با عنوان «بهشت بیان» چاپ می‌شود، عنوان سومین جشنواره نیز «بهشت بیان» است.

حجت‌الاسلام امین‌زاده معاون فرهنگی بنیاد نهج‌البلاغه طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه در استان‌های مختلف خصوصاً در استان اصفهان قدم‌های بزرگی برای ترویج نهج‌البلاغه برداشته شده است، گفت: با توجه به اینکه نهج‌البلاغه «اخ القرآن» معرفی شده است باید خیلی بیشتر تلاش کنیم تا نهج‌البلاغه را بین مردم ترویج کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از سخنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه نیامده است، اظهار کرد: در زمینه ترویج نهج‌البلاغه ارتباط خوبی با سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی برقرار کرده‌ایم تا بتوانیم در خصوص نهج‌البلاغه دوره‌های تربیت مربی برگزار کنیم و امید است با کمک همه افرادی که در این زمینه قدم برداشته‌اند با اعلام آمادگی بنیاد کارهای بهتری در جهت انتشار کتب و دیگر فعالیت‌ها انجام شود.

کمال الدین نورایی، عضو بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه اصفهان به‌عنوان دیگر سخنران حاضر در مراسم گفت: از سال 400 هجری که مرحوم سید رضی نهج‌البلاغه را کامل کردند، هزار و چهل سال می‌گذرد. در این مدت شعرا فعالیت‌های بسیاری کردند، در کشور ما خمیرمایه بسیاری از شعرا از محتوای نهج‌البلاغه بوده و اکنون که در آستانه گام دوم پیشرفت انقلابیم نیاز جامعه به مفاهیم نهج‌البلاغه در زمینه اخلاق و اعتدال و غیره شدیدتر احساس می‌شود.

وی اظهار کرد: نهج‌البلاغه تاکنون به بیش از 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده و دنیا تشنه شنیدن و عمل به این مفاهیم هستند. در این راستا سعی داریم، در شهر اصفهان دانشگاه نهج‌البلاغه دایر کنیم تا حرکت نوینی در پاسخ به نیازهای نسل جوان ارائه دهیم.

در پایان این برنامه فراخوان کنگره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه رونمایی شد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین