عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲
برنامه‌های بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) با حضور مسئولان و در بخش‌های مختلف تشریح شد.
عقیق:نشست خبری بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) با حضور محمود رضا برازش مدیرعامل و علی ثابت‌نیا معاون هنری بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) امروز(یکشنبه) در شعبه تهران این بنیاد برگزار شد.

برازش با بیان اینکه بنیاد در طول سال برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند و سال آینده هم برنامه‌های مختلفی در استان‌ها خواهیم داشت،گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در عرصه‌های سینمایی مانند تولید انیمیشن مشارکت کنیم. یا در حوزه تئاتر نمایشنامه‌های مختلفی را تولید کنیم تا توسط گروه‌ها اجرا شود. در حوزه صوت و تصویر هم آوا‌ها و نوا‌های کشور را مورد توجه قرار داده‌ایم که امیدواریم تا ولادت امام رضا (ع) در تیر ماه شاهد اکران آثار مختلف هنری باشیم.

وی گفت:جشنواره شعر از جمله جشنواره دو بیتی، شعر سپید، شعر محلی، مشاعره در جشنواره امام رضا (ع) برگزار می‌شد که با بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم تعداد آثار تولید شده در این خصوص در سال زیاد نیست و مقرر شد جشنواره‌های شعر به صورت متمرکز برگزار شود. بر همین اساس سه جشنواره شعر فارسی، عربی و ترکی برگزار خواهد شد که جشنواره شعر عربی و ترکی به صورت بین‌المللی برپا می‌شود. همچنین جشنواره فیلم و تئاتر به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و جشنواره‌های داستان‌نویسی و خاطره‌نویسی نیز تجمیع و به صورت متمرکز برگزار خواهد شد.

برازش بیان کرد:جشنواره مطبوعات رضوی نیز دو سالانه برگزار می‌شود و البته همه استان‌ها سال آینده برنامه‌های ویژه‌ای خواهند داشت و استان‌هایی که برنامه‌های تخصصی آن‌ها حذف شده است برنامه عمومی برگزار می‌کنند. البته سال آینده نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم خواهیم داشت.

سیدجلال فیاضی مشاور عالی بنیاد امام رضا (ع) گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد، در فعالیت‌های فرهنگی هم به صرفه‌جویی و کیفی سازی برنامه‌ها توجه داشتیم. به همین منظور، بخشی از جشنواره‌های امام رضا ادغام و برخی دوسالانه و برخی هم کیفی سازی شد و جشنواره‌ها از حدود ۳۴ جشنواره به کمتر از نصف یعنی ۱۵ جشنواره تقلیل یافته است.

ثابت‌نیا معاون هنری بنیاد امام رضا (ع) گفت: برخی جشنواره‌های امام رضا طی سال‌های گذشته به تکرار افتاده بودند، به همین دلیل به تولید محتوا درباره جشنواره‌هایی که به متن متکی هستند، اتکا کردیم. به عنوان نمونه ۸ نمایشنامه زیر نظر آقای فدایی حسین، نگارش می شود که به حوزه کرامات رضوی توجه ویژه دارد و از جمله نمایشنامه نویسان می‌توان به نادر برهانی مرند و ایوب آقاخانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: آوا‌های ایران زمین شامل ۱۰ لوح فشرده با ۵۰۰ دقیقه صوت شامل چاوشی خوانی، مدح و منقبت حضرت رضا (ع) و مرثیه خوانی است که برخی موسیقی دارند و برخی ندارند. بیش از ۸۰ هنرمند در این پروژه حضور دارند و در سال ۹۸ تکثیر و بسته‌بندی این آثار انجام و همزمان با میلاد حضرت رضا (ع) رونمایی خواهد شد.

ثابت نیا افزود: با آهنگسازی امیرحسین اسکندری، آلبومی با ۸ تِرَک در حال تولید است که تاکنون ۳ قطعه تهیه شده است که با علیرضا افتخاری (۳ ترک)، حسن علیشاپور، امیرحسین مدرس و پوریا اخواص برای برخی قطعات به توافق رسیده‌ایم و با محمد معتمدی هم در حال مذاکره هستیم. ان‌شاءالله این آثار در دهه کرامت از صداوسیما پخش می‌شود.

معاون هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) درباره فعالیت‌های حوزه تجسمی این بنیاد بیان کرد: ۵ تابلوی بزرگ نقاشی با موضوع زندگی و سیره حضرت رضا(ع) توسط حسن روح‌الامین در حال طراحی و اجرا است.

ثابت نیا افزود: تور نمایشگاهی این آثار را با دو اثر که تا میلاد امام رضا (ع) آماده می‌شود آغاز می‌کنیم و پس از پایان تورها در یک فضای نمایشگاهی به نمایش در می‌آوریم تا مقدمه‌ای برای تاسیس موزه هنر‌های معاصر رضوی باشد. اگر میسر نشد در یک بخشی از موزه آستان قدس رضوی به نمایش در می‌آیند.

روح‌الامین هم درباره این آثار گفت: سال‌های گذشته مجموعه‌ای راجع به تاریخ اهل بیت را آغاز کردم. سال گذشته آقای ثابت‌نیا خلق ۵ اثر را درباره سیره امام رضا (ع) پیشنهاد کردند و توفیق شد که این آثار در یک محدوده زمانی خاص انجام شود، چون کاری که سفارش دهنده داشته باشد تبلیغات خوبی دارد و کار خوب دیده می‌شود. نکته‌ای که قبلا درباره تابلوی گوهرشاد آن را تجربه کردم.

وی افزود: تلاش می کنم کاری انجام دهم که اگر تبلیغ برای اهل بیت هم نیست چهره این بزرگان را مخدوش نکند.

روح‌الامین بیان کرد: احتجاج امام رضا و مناظرات حضرت با علمای دیگر ادیان، نماز باران حدیث سلسله الذهب و وداع با جوادالائمه در مدینه موضوع این ۵ تابلو است. پیشنهاد کردم کار حدیث سلسله الذهب در اندازه بزرگ (حدود ۳ در ۴ متر) اجرا شود و اگر یک استودیوی بزرگتر داشته باشیم، این کار در اندازه بزرگتر اجرا می‌شود که حدود اندازه دیگر کار‌ها ۲ در ۳ متر است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین