عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
حجت الاسلام مومنی تشریح کرد
یک مدرس حوزه با بیان اینکه جامعه متکامل را افراد تشکیل می دهند و تا نحوه تعامل آنها با خدا و امام زمان(عج) و خود صحیح نباشد، تغییرات لازم در سبک زندگی رخ نمی دهد، گفت: امروز مُسکن های موضعی برای جامعه منتظر تجویز می شود.
عقیق:فراز «شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.» از بیانیه «گام دوم انقلاب» که در طلیعه پنجمین دهه از عمر مبارک انقلاب توسط مقام معظم رهبری صادر شد، مجدداً هدف و آرمان اصلی انقلاب اسلامی یعنی زمینه سازی برای ظهور و اتصال به دولت کریمه مهدوی را یادآور شد.

الزامات تحقق این آرمان به ویژه در حوزه سبک زندگی فرصتی را فراهم آورد تا با حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی»، مدرس حوزه به گفت وگو بپردازیم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

یکی از اصول راهبردی در بیانیه «گام دوم انقلاب» مسئله سبک زندگی است، این سبک در جامعه منتظر چه تعریف و بایدهایی باید داشته باشد تا بتواند به آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) منتهی شود؟

 

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید توجه داشت که تبیین و الگوگیری از منویات و افق گشایی هایی که رهبری مطرح می کنند، نیازمند تشکیل اتاق فکری لازم برای پرداخت رسانه ای است و نمی توان با سطحی نگری، آن برداشتی را که باید، از آنها داشت، اساساً چون بدون توجه به این مهم و با عبور سطحی، ورود ما در پرداخت به این منویات، منتج به نتیجه نمی شود.

در حوزه سبک زندگی چند بعد را باید مدنظر داشته باشیم، برخی می گویند سبک زندگی همین نکات اخلاقی مطرح شده شده در کتاب ها است که با این تعبیر، سبک زندگی به کرّات در کتب و منابر بیان شده است. گاه نیز سبک زندگی در مواجهه با جامعه مخاطب ما در نظر گرفته می شود که این تعبیر در حوزه روانشناسی و جامعه شناسی جای می گیرد.

اما آنچه مقام معظم رهبری با عنوان «سبک زندگی» مدنظر دارند، سبک زندگی در جامعه متکامل آرمانی است. باید توجه داشت ما در آینده شاهد اضمحلال تمدن غربی خواهیم بود آیا با این اضمحلال، تمدن اسلامی حرفی برای گفتن دارد؟

در پاسخ باید گفت: از زندگی فردی و اجتماعی گرفته تا حیات سیاسی و اقتصادی بیانات مختلفی از ناحیه معصومان علیهم السلام به ما رسیده که با تامل در آنها درمی یابیم که روابط آدمی به چهار حوزه تعامل با خدا، تعامل با ولی خدا، تعامل با خود و تعامل با خلق و مردم تقسیم می شود.

متاسفانه ما سه قسم ابتدایی را رها کرده ایم و صرفا به بخش پایانی می پردازیم.

 

این تعاملات در جامعه متکامل آرمانی که به آن اشاره داشتید، چه نقشی دارند؟

 

جامعه متکامل را افراد تشکیل می دهند و اینها تا نحوه تعامل با خدا و امام زمان(عج) و خود را ندانند، نمی توانند در جامعه متکامل، فرد موثری باشند، به عبارت بهتر، اثرگذاری فرد در جامعه متکامل معلول سه تعامل نخست است.

در کتاب شریف «مصباح الشریعه» 28 اصل برای تعاملات چهارگانه انسان تشریح شده (هر قسم هفت اصل)، برای مثال در تعامل با امام زمان(عج) اصولی مطرح است مثل به یاد ایشان بودن، رعایت ادب در مقابل ایشان و ...

این اصول به ما خط اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و خانوادگی می دهد. «سبک زندگی» مدنظر مقام معظم رهبری که در این سال ها بر آن تاکید کرده اند به این چهار قسم از تعاملات انسانی و الزامات و بایدها و اصلاح آنها ناظر است.

از این رو، باید اتاق فکری با حضور اندیشمندان و صاحبنظران از همه رشته های مذهبی، روانشناسی، جامعه شناسی و امثال آن برای تعریف بایدها و ضرورت های این تعاملات تشکیل شود.

 

الزامات رسیدن به جامعه متکامل آرمانی که توانایی درک ظهور را دارد، در جامعه منتظر چیست؟

 

برای رسیدن به جامعه متکاملِ آرمانی باید کارهای کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت انجام شود، تا نیازسنجی شده و آسیب های جامعه و فرصت های در اختیار را بشناسیم، اگرچه ممکن است این مسئله زمانبر باشد اما به هر حال هر درمانی زمان می برد و چاره ای نیست.

برای مثال آنچه رسانه ملی می کوشد در قالب برنامه های مفرح به اسم خنده و نشاط به جامعه وارد کند، جنبه کاذب دارد و به کار جامعه در مسیر آرمانی و تکاملی نمی آید، امروز شاهد تجویز مُسکن های موضعی در جامعه منتظر هستیم.

آنچه باید انجام شود و سریع هم نتیجه می دهد کار در مدارس است، اگر آموزش و پرورش اصطلاح شود دیگر فضاها نیز اصلاح می شود.

علاوه بر این، باید نسبت به شخصیت زن هم اقدام شود اگر فرهنگ زنان ما بالا برود فرهنگ جامعه هم ارتقاء می یابد لذا باید در خانواده بر ارتقای شان و شخصیت زنان تمرکز کنیم.

 

ارتباط با امام زمان(عج) و توجه به حضور ایشان در جامعه چقدر بر رسیدن به سبک زندگی متکامل آرمانی کمک می کند؟

 

در یکی از زیارات می خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلی رَبیعِ الاْنامِ وَنَضْرَةِ الاَیّامِ» یعنی سلام بر بهار قلب ها و شادی روزگاران.

کسانی که روزشان را با سلام به امام زمان(عج) و دعای عهد آغار می کنند اثرش را ملموس بر قلب و زندگی خود احساس می کنند.

باید توجه داشت چه ما به یاد امام زمان(ع) باشیم و چه نباشیم، حضرت(عج) به یاد ما هستند و برای ما دعا و از امور زندگی مان گره گشایی می کنند چنان که در زیارت مخصوص حضرت حجت(عج) در مفاتیح الجنان می خوانیم: «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ».

همین یک فراز کافی است تا بدانیم ارتباط با امام زمان(عج) چه برکاتی برای ما دارد و چه گره گشایی هایی از زندگی مان می کند.

چنان که زمزمه ذکر «یا صاحب الزمان أغثنی یا صاحب الزمان ادركنی» سکینه و آرامش را بر قلب حاکم می کند.

 

با توجه به ضرورت پاسخگویی به عطش معنویت جامعه منتظر، در این باره و همسو با تاکید بیانیه گام دوم انقلاب چه الزامات باید در نظر گرفته و عملی شود؟

 

امروزه شاهد رویکرد مدرن به سمت مذهب هستیم که مواجهه با این رویکرد راهکار خود را می طلبد؛ برای مثال زمانی هالیوود می کوشید با سینمای اَکشِن بر مخاطب اثر بگذارد، سپس سکس را در سینما بُلد کرد و پس از آن، احساسات و عاطفه را محور قرار داد و امروز خشونت، سکس و عاطفه را به کلیسا و معبد آورده چراکه اقبال مردم به مذهب را در غرب و اروپا درک کرده است و می کوشد از این طریق به عطش معنویت مخاطبان خود پاسخ دهد.

اما اسلام برای رفع این عطش راه های خاص خود را دارد مثل اذکار که نماز برترین آنها است، برای رسیدن به جامعه متکامل آرمانی که هدف تمدن سازی و آمادگی برای درک ولایت عظمی را را دارد باید اعتنا و اقبال به نماز در راس باشد بواسطه اتصال به نماز است که انسان خلاء و گمشده وجودی اش رفع می شود و آرامش می یابد، اگر فرهنگ نماز در جامعه حاکم شود بسیاری از بحران های اخلاقی و معنویت رنگ می بازد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین