عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
حجت‌الاسلام شهبازیان:
کارشناس ارشد مهدویت با بیان اینکه شهادت کودک شیعه از علائم ظهور نیست، گفت: بعضی افراد با سخنانی خالی از عقلانیت دینی، راه را برای وارونگی دین فراهم می‌سازند.
عقیق: بعد از شهادت زکریا، کودک شیعه عربستانی به دست یک فرد وهابی تندرو در شهر مدینه، روایتی در فضای مجازی این روزها دست به دست می‌شود که این شهادت را با علائم ظهور منطبق می‌کنند. اینکه می‌گویند امام صادق (ع) فرموده است: «کودکی در مدینه توسط آل فلان کشته می‌شود» که این کودک مظلوم عربستانی همان کودک بوده و مراد از آل فلان، آل سعود است.

به اصل روایت توجه کنید: 

«ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِینَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَ لَیْسَ یَقْتُلُهُ جَیْشُ السُّفْیَانِیِّ قَالَ لَا وَ لَکِنْ یَقْتُلُهُ جَیْشُ آلِ بَنِی فُلَانٍ یَجِیءُ حَتَّى یَدْخُلَ الْمَدِینَةَ فَیَأْخُذُ الْغُلَامَ فَیَقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْیاً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَا یُمْهَلُونَ فَعِنْدَ ذَلِکَ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ».(کافی، ج ۱، ص ۳۳۷)

ترجمه روایت مذکور بر اساس ترجمه محمد پهلوان که از معتبرترین ترجمه‌های اصول کافی: امام صادق (ع) فرمود: اى زراره! حتما جوانى در مدینه کشته مى‌شود، عرض کردم: قربانت، مگر لشکر سفیانى او را نمی‌کشند؟ فرمود: نه! بلکه او را لشکر آل بنى‌فلان بکشند، آن لشکر مى‌آید تا وارد مدینه مى‌شود و آن جوان را می‌گیرد و می‌کشد، پس چون او را از روى سرکشى و جور و ستم بکشد، مهلتشان به سر آید، در آن هنگام امید فرج داشته باش. إن‌شاءاللَّه.

سخنان خالی از عقلانیت دینی راه را برای وارونگی دین فراهم می‌سازد

به همین منظور با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان از اساتید مرکز تخصصی مهدویت درباره عبارت «فَیَأْخُذُ الْغُلَامَ» و سیاق روایت گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم و مرتبط با مقوله تحریف بررسی بسترها و زمینه‌های ایجاد و گسترش تحریف در جوامع دینی است، ابراز داشت: گاهی ما از دشمنان بارز و آشکار ضربه می‌خوریم و گاهی از دوستان نادان. دوستانی که بنده در کلاس‌های خودم نام آن‌ها را «سهل‌اندیشان مهدوی»، «دینداران دهن بین» و «متخصصان عوام» گذاشته‌ام .این افراد دین‌مدار خود آسیبی برای دین شده و با ارائه روش‌ها و سخنانی خالی از عقلانیت دینی، راه را برای وارونگی دین فراهم می‌سازند.

حجت‌الاسلام شهبازیان تصریح کرد: نمونه‌هایی مانند تطبیق مرگ عبدالله پادشاه عربستان و بهره‌گیری از روایت‌های جعلی، روایت جعلی درباره تهران، روایت‌های جعلی درباره مذمت فقها و غیره را در این رابطه می‌توان نام برد. بار دیگر ذوق‌زدگی و بلکه توجه به سخنان غیر عالمانه و روحیه تطبیق‌گرایی شهادت کودکی مظلوم را بهانه تطبیق‌گرایی بی‌مورد و غیر عالمانه قرار داده‌اند و به بهانه امیدوار نمودنی که نتیجه‌اش بی‌اعتمادی به گزاره‌های دینی است. شهادت این کودک توسط جلادی وهابی را نشانه‌ای از ظهور خواندند.

 وظیفه‌محوری به جای شخصیت‌تراشی در مهدویت حاکم شود/ عبارت «غلام» به معنای نوجوان و جوان است

وی با تأکید بر اینکه روحیه تطبیق‌گرایی در مباحث مهدویت باید درمان شود، خواستار حاکم‌شدن وظیفه‌محوری به جای شخصیت‌تراشی شد و ادامه داد: در این روایت از عبارت «غلام» استفاده شده و این لفظ در لغت عرب به معنای نوجوانی و جوانی است که پشت لب او موی روییده که کنایه از سن بلوغ است و ترجمه به طفل نیاز به دلیل و قرینه دارد که گزارش از آن خالی است.

این کارشناس ارشد مهدویت اظهار داشت: در روایت تصریح شده است که لشکری وارد مدینه شده و آن لشکر جوان یا نوجوان را خواهد کشت که به یقین در شهادت این طفل مظلوم چنین رخ نداده است. همچنین مراد از آل فلان در روایت می‌تواند اشاره به بنی مروان و یا بنی عباس باشد و ظاهراً اشاره به کشته شدن برخی از علویون و مبارزان علوی داشته است که علامه مجلسی نیز همین معنا را فهمیده‌اند.

«فرج» در روایات الزاماً به معنای ظهور نیست

وی افزود: «فرج» در روایات الزاماً به معنای ظهور نیست و در روایاتی دیگر و این روایت مراد از آن سقوط حکومت ظلم بنی عباس می‌باشد. در مجموع حمل برخی از وقایع بر تصورات ذهنی سخنی بلا دلیل است و ما برای تطبیق دادن وقایع نیاز به دلایل محکم و عالمانه‌ای داریم که حداقل این تصور دوستان عزیز و سایت‌های مشتاق ظهور خالی از آن است.

بر اساس این گزارش، برای تفسیر یک روایت به خصوص در زمینه مهدویت نیازمند تخصص در زمینه علم حدیث مبتنی بر بستر صدور، سبب ورود روایت، علم رجال، علم درایه الحدیث،‌ علم فقه الحدیث و بررسی قرینه‌های حدیثی و هم‌خانواده‌های حدیث است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین