عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در رشت:
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اکنون خاورمیانه حساس ترین منطقه جهان است که در زیر دید سربازان غیور ما قرار دارد . چندی پیش در پاسخ به تهدید دشمن مبنی بر عدم اجازه فروش نفت ایران، رئیس جمهور ما به گلوگاه خلیج فارس یعنی تنگه هرمز اشاره کرد که این برای دشمن حاوی پیام مهمی بود.
عقیق:حجت الاسلام علیرضا پناهیان، عصر جمعه در ویژه برنامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و عزاداری ایام فاطمیه(س)که به همت مدیریت حوزه علمیه گیلان و با حضور مردم انقلابی، در رشت برگزار شد با بیان اینکه خداوند عالم را در ۶ روز خلق کرده است، اظهار کرد: این ۶روز حکمت دارد، یعنی ظرفیت پذیرش عالم خلقت برای خود ممکنات بیش از این نیست. و از طرف دیگر به ما می آموزد که برای تحقق بسیاری از امور باید صبر پیشه کرد که جایگاه رفیع و اهمیت زیادی دارد. با نگاه به جهان هستی متوجه می شویم خداوند متعال خواهان آن است تا ما صبور بار بیائیم و بدانیم برای رسیدن به اهداف باید صبر و تحمل داشت. به عنوان مثال کسی از یک نهال نوپای میوه انتظار ثمر دادن ندارد و می‌داند که مدت معمولا مشخصی را باید صبر کند تا از میوه آن استفاده کند.

وی افزود: صبر از دوران صدر اسلام تاکنون دو مقطع است که مقطع اول از بدو اسلام تا انقلاب، و دیگری از ابتدای انقلاب تا الان ادامه دارد. با تحلیل دوران بعد از رحلت پیامبر(ص) متوجه می شویم که این مقطع تاریخی متشکل از سه دوره شامل دوران امامت و ولایت، دوران تعلیم و تربیت، و دوران نیابت است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش ها و مشکلات ائمه علیهم السلام خاطرنشان کرد: طبق این تحلیل از زمان امامت امیرالمومنین(ع) تا امامت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) را می توان دوره اول یعنی دوره امامت و ولایت دانست، چرا که عمده زحمات و تلاش های این سه امام عزیز در جهت معرفی و تثبیت جایگاه ولایت انجام گرفت. همچنین دوران زین العابدین(ع) تا دوران امام جعفرصادق(ع) به نوعی دوره دوم یعنی دوران تعلیم و تربیت مردم و شیعیان است و این سه امام بزرگوار بخش اعظم عمر شریفشان را از طرق مختلف به تربیت شیعیان و شاگردان مختلف و متعددی پرداختند.

 پناهیان ادامه داد: عصر شش امام دیگر یعنی از دوره امامت امام موسی کاظم(ع) تا حضرت ولی عصر(عج) را می توان عصر نیابت دانست. به این علت که هرکدام از این ائمه(ع) به نوعی و در مراحل مختلف مردم را برای عصر غیبت و ارتباط با نائبان خود آماده می کردند. و رفته رفته ارتباط خود را با مردم کمتر و کمتر کرده و بیشتر سعی می نمودند که شیعیان را به نواب و نمایندگان شان در مناطق و سرزمین های مختلف ارجاع دهند تا به این وسیله آنها را ابتدا برای عصر غیبت صغری و در نهایت غیبت کبری و حکومت عالمان و فقها آماده کنند. ما در این دوران که عصر غیبت است باید عالمان را تشخیص دهیم و از راهنمایی های آن ها بهره مند شویم.

وی، دوران غیبت را نیز به سه دوره پراکندگی شیعه، انسجام و حاکمیت تقسیم و اظهار کرد: دوران غیبت تا ۴۰۰سال گذشته یعنی زمان صفویه را می توان دوره پراکندگی شیعه نامید، اما از ۴۰۰سال گذشته تا ۴۰ سال پیش یعنی قبل از انقلاب ما دوران انسجام شیعه و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تاکنون یعنی 40سالگی انقلاب نیز دوران حاکمیت شیعه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیشروی شیعه در این ۴۰ سال بسیار زیاد بوده است، گفت: بزرگترین ارتش منطقه ای جهان اکنون در اختیار فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای است. و تاثیر گذاری جمهوری اسلامی در منطقه به گونه ای است که آمریکا هیچ وقت چنین نفوذ منطقه ای را ندارد، چرا که خودشان اعلام کردند داعش را از طریق مذاکره با ۷۰ کشور در منطقه به وجود آوردند، اما جمهوری اسلامی طومار آنها را درهم پیچید و این یعنی قدرت ما از آنها بیشتر است و باید از قدرت جمهوری اسلامی استفاده کرد.

وی ادامه داد: اکنون خاورمیانه حساس ترین منطقه جهان است که در زیر دید سربازان غیور ما قرار دارد . چندی پیش در پاسخ به تهدید دشمن مبنی بر عدم اجازه فروش نفت ایران، رئیس جمهور ما به گلوگاه خلیج فارس یعنی تنگه هرمز اشاره کرد که این برای دشمن حاوی پیام مهمی بود.

پناهیان هفتمین دوره بعد از بعثت پیامبر(ص) را عصر ظهور حضرت حجت(عج) معرفی کرد و گفت: طبق روایتی قم در آخرالزمان محل نشر علم در جهان می شود و این وضعیت تا زمان ظهور پایدار است. الان ما شاهدیم که طلابی از بیش ۷۰ کشور در قم در حال آموزش هستند و ما در بیش از ۸۰ کشور دنیا حوزه علمیه داریم که برخی از تعلیم دیدگان آنها حتی در کشورشان دارای مسئولیت هستند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین