عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷
آیت‌الله رشاد:
آیت‌الله رشاد گفت: مناسبات، گفتار و رفتار طلاب با ایمان و دین مردم سروکار دارد هر عمل یا رفتاری حتی اگر خلاف شرع نباشد هویت طلبگی را زیرسوال ببرد و به دین صدمه بزند حرام است.
عقیق:آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز دوشنبه(19 آذر) در ابتدای درس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا(ع) به شرح فقراتی از کتاب شریف نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: یکی از کلمات امیرمومنان امام علی(ع) که امروز می‌تواند راهگشا و دشمن‌شکن باشد این است که مومن حق ندارد خود را در موضع تهمت و اتهام قرار دهد.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امروز با وجود پیدایش ابزارهای ارتباطی مدرن به ویژه شبکه‌های اجتماعی و بی‌تقوایی کسانی که دسترسی به آن دارند سبب شده که کسانی که زیر ذره‌بین هستند در معرض نقد و تحلیل قرار گیرند، عنوان کرد: با وجود چنین وضعیتی باید درباره تهمت دوصدچندان مراقبت کرد.

آیت‌الله رشاد افزود: گاهی برخی از بزرگان وعلما برخی احتیاط ها را رعایت می‌کنند که شاید سبب تعجب ما طلاب شود اما این مقدار احتیاط آنان به کلام امیرمومنان امام علی(ع) به خصوص در این وضعیت توجه کافی دارند.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بیان داشت: محل زندگی، ارتباط با دیگران، پوشش و سخنان ما طلاب باید طوری باشد که هویت و شخصیت طلبگی ما را زیر سوال نبرد، مبادا با این تصور که ما درست عمل می‌کنیم مردم هرچه می‌خواهند بگویند هویت طلبگی خود و دیگران را در موضع اتهام قرار دهیم.

وی تاکید کرد: ما به عنوان یک طلبه صرفا یک شخص نیستیم هویت و شخصیت طلبگی ما بر شخص ما غلبه دارد، اگر در فلان خیابان یک نفر غیرطلبه عمل زشتی را انجام دهد مردم می‌گویند فلان شخص این کار را کرد، اما اگر یک طلبه مرتکب این عمل زشت شود شخصیت، هویت و صنف طلاب را زیرسوال می‌برد که این عمل نوعی ضایع کردن حق طلاب دیگر است.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: گاهی صنفی به چیزی متهم می‌شود که با ایمان مردم سروکار ندارد اما این مساله درباره طلاب و روحانیت به واسطه اینکه نماد دین هستند بسیار اهمیت دارد زیرا وقتی این صنف یا هویت به عمل زشتی متهم شود دین و ایمان مردم سست می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان  اینکه مردم رفتار روحانیت و طلاب را به حساب دین می‌گذارند، ابراز کرد: هر عمل، رفتار یا گفتاری زشتی  که به دین لطمه بزند حرام است. بنابراین طلاب حق ندارند در حدود شرعی بی‌احتیاطی کنند اگرچه حتی خلاف شرع هم نباشد اما مردم برداشت دیگری از مناسبات و گفتار یا عمل او داشته باشند حرام است.

وی با بیان اینکه هر روحانی یا طلبه‌ای که صنف روحانیت و دین را در معرض اتهام قرار دهد از عدالت ساقط است، خاطرنشان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند کسی که خود را در معرض تهمت و اتهام قرار می‌دهد که دیگران نسبت به او دچار سوءظن شوند نباید دیگران را به خاطر تهمت ملامت کند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین