عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
مسجد شاه «فيصل» در «اسلام آباد پاكستان» بزرگترين مسجد جهان است که گنجايشي معادل 300 هزار نمازگزار را دارد.
عقیق:  مسجد شاه «فيصل» در «اسلام آباد پاكستان» يكي از بزرگترين و مشهورترين مساجد دنياست. اين مسجد پس از ساخت در 1993 تا 1996 بزرگترين مسجد جهان بود كه در زميني به مساحت 5 هزار متر مربع ساخته شده و گنجايشي معادل 300 هزار نمازگزار را دارد.

 طرح اوليه تنها براي يك نمازخانه بزرگ در نظر گرفته شده بود. اما در سال 1970 تصميم گرفته شد كه فضاهاي ديگري نيز به آن الحاق شود.

آنچه كه در نهايت احداث شده علاوه بر نمازخانه و فضاهاي مربوط به مسجد،‌ شامل مركز پژوهش هاي اسلامي، كتابخانه،‌ موزه سالن كنفرانس و دفاتري براي استادان دانشگاه اسلامي بين المللي بود.
 
مسجد شاه "فيصل" يكي از بزرگترين مساجد دنياست و در زميني به مساحت 5 هزار مترمربع ساخته شده است.

این مسجد به خاطر تركيب معماري سنتي و مدرن طراحي منحصر به فردي را دارد و برخلاف طراحي سنتي مساجد،‌ اين مسجد فاقد گنبد است و گنبد آن به شكل چادر طراحي شده است.

سالن نمازگزاران مثلثي شكل و 4 مناره اطراف آن به شكل مداد باريك است،‌ ورودي مسجد توسط لوسترهاي بزرگ و ديوارها توسط موزائيك هاي زيبا و خطاطان مشهور پاكستاني به خط كوفي نوشته و طراحي شده اند، به هر حال از بعضي جهات اين مسجد پلي بين معماران سنتي عربي، تركي و مسلمانان پاكستاني است.

نمازخانه اصلي بر مبناي يك پلان مربعي به طول 60 متر است و به جاي استفاده از گنبدهاي سنتي كه معمولا در مساجد به كار گرفته مي شود با يك پوسته بتوني پخ دار 8 وجهي كه جلوه هايي از يك خيمه بياباني را به نماي مي گذارد، پوشش داده شده است.


منبع: ابنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین