۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۷ : ۲۲
* آيه
ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيهِ إِلَيْکَ وَ ما کُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَيُّهُمْ يَکْفُلُ مَرْيَمَ وَ ما کُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ
* ترجمه
اینها از خبرهاى غیبى است كه ما به تو وحى مىكنیم، حال آنكه تو نزد آنان نبودى، آنگاه كه قلم هاى خود را (براى قرعه كشى) مى افكندند تا (به وسیله قرعه معلوم شود كه كدامیك) كفالت مریم را بر عهده بگیرد و نزد آنها نبودى آنگاه كه (براى گرفتن سرپرستى مریم) با هم كشمكش مى كردند.
* نکته ها
همانگونه كه اشاره شد، پیش از تولّد مریم، مادرش نذر كرده بود كه فرزندش خادم مسجد بیت المقدّس باشد. لذا پس از تولّد، نوزاد را در پارچه اى پیچیده به مسجد آورد و به بزرگان بنىاسرائیل گفت: این كودك نذر مسجد است. چون این مادر از خانواده اى بزرگ و محترم بود، بر سر گرفتنِ سرپرستى نوزاد، نزاع سختى [1] در گرفت و بنا بر قرعه شد.
* پيام ها
الف- انبیا از طرف خدا بر گوشه اى از غیب آگاه مى شوند. «من انباء الغیب» [2]
ب- حكایت هاى قرآن، تنها از طریق وحى براى رسول خدا كشف شد و قبل از آن نه در كتابى بود و نه در سینه اى. «من انباء الغیب»
ج- یكى از راه هاى شناخت تاریخ پیشینیان، وحى است. «ذلك من انباء الغیب»
ه- یكى از راه هاى حلّ اختلاف، قرعه است. «یلقون اقلامهم»[3]
د- یك گذشت از مادر و این همه كرامت براى فرزند.[4] «نذرت... ایّهم یكفل مریم»
خ- بزرگان، در قبول مسئولیّت هاى مقدّس با هم رقابت مى كنند. «ایّهم یكفل مریم»
پی نوشت:
1) از تكرار جمله «ما كنت لدیهم...» استفاده مى شود كه نزاع سخت بوده است.
2) یكى از جلوه هاى اعجاز قرآن، گزارشات غیبى و نقل نهفته هاى تاریخ است.
3) امام باقر علیه السلام فرمود: اوّلین كسى كه مورد قرعه قرار داده شد مریم علیها السلام بوده، و این قرعه كشى در زمان یتیمى آن حضرت بوده است. (من لایحضر، ج3، ص 51 ؛ بحار، ج 14، ص 192.)
3) مادرِ مریم با آنكه سال ها صاحب فرزند نمى شد، ولى به خاطر نذرى كه كرده است از فرزند دلبندش مى گذرد، و در مقابل، بزرگان بنى اسرائیل براى سرپرستى او سر و دست مى شكنند.
منبع:حوزه