عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۳
رزمنده و جانباز دفاع مقدس بیان کرد
حجت الاسلام بهداروند با اشاره به انگیزه بخشی انس و الفت با امام زمان(عج) به رزمندگان، گفت: آن روزها آنقدر حضور امام مهدی(عج) را در جبهه ها حس می کردیم که آسمان برای مان به زمین بسیار نزدیک می شد.
عقیق:حجت الاسلام «محمدمهدی بهداروند» در گفت وگویی درباره جلوه های انس و الفت رزمندگان با امام زمان(ع) در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: فارغ از دفاع مقدس، ما شیعیان اعتقاد داریم امام عصر(عج)، امام حی و حاضر و به حسب ظاهر در پس پرده غیبت اند، لذا ایشان همراه ما است و این ماییم که از نظر ایشان غایب هستیم.

رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: از این رو، در روایات توصیه شده هر روز از ایشان یاد کرده و صبح ها دعای عهد، جمعه ها دعای ندبه و نیز دیگر ادعیه را بخوانیم تا همانطور که برق و کنتور به یکدیگر وصل اند و اگر یه لحظه جدایی بین شان باشد نور از بین می رود، ما نیز در ارتباط دائم با امام زمان(عج) باشیم، وگرنه حیات انسانی مان به خطر می افتد.

وی با اشاره به انگیزه بخشی انس و الفت با امام زمان(عج) به رزمندگان، تصریح کرد: یکی از گزینه های که به سربازان در جنگ ها و دفاع ها برای مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن کمک می کند، باورها و اعتقادات درونی است؛ اگرچه در جنگ عده ای به عشق خاک و نژاد، جغرافیا و حتی حیات دنیایی ایستادگی می کنند، اما در دوران دفاع مقدس چون معتقد بودیم فرمانده اصلیِ اسلامی که برای آن می جنگیم و نظامی که بر اساس آن و توسط نایب امام عصر(عج)‌ شکل گرفته، امام مهدی(عج) است و اگر ارتباط با ایشان قطع شود دچار نقصان می شویم، لذا در آن زمان در لشکر و تک تک نیروهای عادی ارتباط قلبی با امام عصر(عج) برقرار بود و باید ایجاد می شد.

بهداروند با بیان اینکه در سایه این ارتباط، رزمندگان با ظرفیت و انگیزه بالا در جبهه و عملیات ها حاضر می شدند، ابراز کرد: نمونه عینی این انگیزه بخشی ها و مدد گرفتن ها از امام عصر(عج) آغاز بسیاری از عملیات ها با رمز مقدس «یا مهدی(عج)» و نیز اسامی دیگر ائمه(ع)‌ بود؛ علاوه بر این، رزمندگان در شب های عملیات مراسم روضه و توسل به حضرت حجت(عج) را برگزار می کردند یا اینکه نذر داشتند 40 روز دعای عهد و یا ۴۰ هفته دعای ندبه و دیگر ادعیه منسوب به حضرت ولی عصر(عج) را بخوانند.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس با بیان اینکه بسیاری از نوحه ها و مداحی های آن دوران نیز به امام زمان(عج) اختصاص داشت، اضافه کرد: در سایه این ارتباط های معنوی مصادیق بسیاری از الهامات و مکاشفات و خبر دادن از آینده و پیروزی عملیات ها در جبهه ها رخ داد و من با بسیاری از این مصادیق را شخصا در رزمندگان می دیدم.

وی درباره تاثیر انس و ارتباط با امام زمان(عج) بر شکل گیری روحیه شجاعت و عدم ترس از مرگ و جانبازی در رزمندگان، ابراز کرد: در روایت است که امام مثل پدر، برادر و رفیق شفیق انسان است همانطور که در بحران ها و سختی ها حضور پدر و برادر و رفیق، سبب سکینه و آرامش قلبی انسان می شود، در جنگ هم اعتقاد قلبی به حضور امام زمان(عج) به رزمندگان قوت قلب و آرامش می بخشید و اگر نبود این اعتقاد قلبی در جبهه ها که کسی بالاتر از همه قدرت ها است، هرگز نمی شد در مقابل ارتشی که همه دنیا با نفت، دینار و دلار حمایت و همراهی اش می کردند، ایستادگی کرد.

بهداروند اضافه کرد: اینکه هشت سال به تنهایی در مقابل جهان استکبار ایستادیم به مدد همین اعتقادات بود وگرنه چه بسیارند کشورهایی که بر بر اثر حمله نظامی به سرعت خیمه مقاومت شان فرو می ریزد؛ از این رو، هشت سال دفاع مقدس ما با اعتقاد به اینکه کسی هست که در پناه و با دست عنایت او می جنگیم، الگوی کشورها در جریان بیداری اسلامی شد.

این جامعه شناس در ادامه بیان کرد: لذا ما باید این باور را که زمین هرگز از حجت الهی خالی نمی شود و مسئله امامت را بُلد کنیم، چراکه همین باور در جبهه ها به ما دلگرمی و انگیزه ایستادگی و مقاومت می داد، یعنی به اعتبار نظر و عنایت و حمایت امام مهدی(عج) مبارزه و مقاومت و از شهادت و جانبازی استقبال می کردیم.

بهداروند درباره تاثیر اعتقاد به مهدویت و حضور امام عصر(عج) در تبعیت بی چون و چرای رزمندگان از ولی فقیه به عنوان نایب عام حضرت(عج)، بیان کرد: این نیز  به نقطه نظر اعتقادی ما باز می گردد که معتقدیم در دوران غیبت کبری (در عصر غیبت صغری چهار نایب خاص بین امام(عج) و مردم وجود داشتند)، طبق کلام معصومان(ع)، علما و مجتهدان و مراجع تقلید به عنوان نایب عام حضرت(عج) حضور دارند و این نیابت به چند نفر محدود نمی شود یعنی هر کسی به این درجه از فقه و اجتهاد برسد می تواند کارهایی را به نیابت از امام زمان(عج) انجام دهد.

وی تاکید کرد: اما وقتی یک فقیه علاوه بر نیابت عام، نظامی تشکیل داده و فرمانده قوا شود و در آن نظام جنگ تحمیلی رخ دهد و او بخواهد هشت سال این جنگ و دفاع را فرماندهی کند ما معتقدیم این نیابت عام حتما با امام حاضر ارتباط دارد یعنی ولی فقیه بدون ارتباط وثیق با امام عصر(عج) نمی تواند کشور را اداره کند؛ لذا از سال 42 تا امروز در بحران های کمرشکنی که رخ داده و هر کدام می توانست یک نظام را فرو بپاشد ما حیات مان را ادامه نداده ایم مگر به برکت اعتقاد به حضور حضرت حجت(عج) و نایب عام شان که با تشکیل حکومت توسط او، تکلیف از دیگر نواب عام ساقط می شود و باید تبعیت کنند.

بهداروند ابراز کرد: امام خمینی(ره) نیز با این دیدگاه کشور، نظام و جنگ را فرماندهی کردند و فرمودند: ما در این جنگ برای یک لحظه هم نادم نیستیم؛ این روحیه ایجاد نمی شود مگر ارتباط قلبی، فقهی و منظقیِ دینی با امام عصر(عج).

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ رزمندگان آن روزها آنقدر حضور امام مهدی(عج) را در جبهه ها حس می کردند که آسمان برای مان به زمین بسیار نزدیک می شد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین