۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۵ : ۰۲
خرید و فروش ارز و سکه و طلا
س۱. اگر از طریق قانونی ارز یا طلا بخریم یا از قبل مقادیری ارز یا طلا داشته باشیم و با هدف حفظ ارزش سرمایه حتی در شرایط فعلی نسبت به نگهداری آن اقدام کنیم، آیا این کار اشکال شرعی دارد؟
ج. این گونه امور تابع مقررات مربوط است، اگر منع قانونی نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد.
گرانفروشی
س۲. گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟
ج. سود گرفتن تا وقتی که به حد اجحاف نرسیده و بر خلاف مقررات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولی افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودی که هزینه هایش را تأمین میکند، اکتفا نماید.
شاگردی در مغازه صاحبکار خلافکار
س۳. اگر انسان در مغازهای کار کند (غیر از مواد غذایی) که صاحب مغازه احتکار یا گرانفروشی یا کمفروشی یا غش در معامله و امثال آن انجام دهد و فرد هم بنا به مقتضیات مغازه عامل به این قبیل امور باشد و نیز به دلیل مشکلات نتواند شغل دیگری پیدا کند پولی که به عنوان حقوق از مغازهدار میگیرد حلال است یا حرام؟
ج. به طور کلی احتکار و گرانفروشی در صورتی که بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد و همچنین کمفروشی و غش در معامله به طوری که جنسی با جنس دیگر مخلوط شود و مشتری متوجه نشود و خریدار نیز به او اطلاع ندهد جایز نیست و عملی که در ارتباط با هر یک از موارد فوق انجام گیرد حرام است و اجرت در برابر آن حلال نیست.
خرید و فروش سگ در انظار عمومی
س۴. خرید و فروش سگ و نگهداری آن در خانه چه حکمی دارد؟
ج. خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شکاری و نگه داری آن در محل مخصوص این حیوانات اشکال ندارد، و سزاوار است از نگهداری سگ به گونهای که در فرهنگ منحط غرب رایج است جداً خودداری شود.
شرکت در پیش بینی نتیجه مسابقات
س۵. شرکت کردن در مسابقات پیشبینی از طریق اینترنت مشکل دارد؟ و آیا پولی که از آن به دست می آید حلال است یا حرام؟
ج. احتیاط در ترک شرکت در این مسابقات است. هر چند حرام نیست و کسی که در پیشبینی مسابقات برنده میشود شرعاً مالک جایزه نمیشود. مگر اینکه مالک جایزه ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح آن جایزه را به برنده تملیک کند.
چراندن گوسفندان در زمینهای موات
س۶. آیا چراندن گوسفندان در زمینهای موات که متعلق به مردم است جایز است؟
ج.در هر صورت اگر صاحب مشخصی دارد تا رضایت مالک احراز نشود تصرف در آن زمین جایز نیست.
شرایط پیوستن به وسط نماز میت
س۷. شرایط پیوستن به وسط نماز میت چگونه است؟
ج. اگر کسی در اثنای نماز میت به امام ملحق شود، میتواند اقتدا کند و در تکبیر تبعیت از امام مینماید و تکبیر اول خودش را اول نمازش قرار میدهد و به وظیفه خود عمل کرده و شهادتین را میگوید و هنگامی که امام مثلاً تکبیر سوم را گفت باید با او تکبیر بگوید که تکبیر دوم او باشد، بنابراین صلوات بر نبی و آل او (ص) میفرستد و وقتی که امام نماز را تمام کرد بقیه تکبیرها با دعاها را، در صورت امکان هر چند مختصر، میگوید و اگر مردم مهلتش ندادند باید فقط تکبیر را پشت سر هم بدون دعاها در محل ایستادن خود بگوید.
استفاده از صدقه به عوض قرض
س۸. مبلغی پول به عنوان قرض به شخصی بیبضاعت دادهام. از طرفی مبلغی بابت صدقه برایش کنار گذاشتهام. آیا میتوانم این صدقه را بابت قرضم بردارم؟
ج. میتوانید طلب خود را بابت صدقه حساب کنید و صدقه مستحبی را که کنار گذاشتهاید برای خود بردارید.
غسل و کفن و دفن جنازههای سوخته
س۹. الف) در یک حادثه آتش سوزی چند نفر مسلمان و غیر مسلمان سوختهاند، و مخلوط شدهاند و امکان تشخیص و شناسایی هر یک نیست، وظیفه نسبت به غسل و نماز و دفن آنها چیست؟ ب) در همین فرض نیز اگر خانمی هم بین آنها است و قابل شناسایی نباشد، تکلیف چیست؟
ج. الف) در فرض سؤال بنابر احتیاط، غسل دادن و کفن نمودن و سایر واجبات، برای تمامی آنها واجب است. ب) هر یک از زن و مرد مسلمان، آنها را از پشت لباس، غسل دهند.
غسل و تیمم جبیرهای میت
س۱۰. آیا میتوان در صورت جراحت و خونریزی، میت را به صورت جبیرهای غسل داد؟ در صورت جواز کیفیت چگونه است؟ اگر غسل جبیرهای ممکن نباشد آیا میشود آن را تیمم جبیرهای داد؟ کیفیت آن چگونه است؟
ج. غسل میت به صورت فوری واجب نیست؛ بنابراین باید میت را رها کنند تا خونریزی آن بند بیاید؛ و اگر خونریزی قطع نمیشود، با مواردی مانند گچ، خون را بند بیاورند، و بعد از شستشوی گچ، میت را غسل میدهند.
تیمم میت
س۱۱. در فرض نبود آب، برای غسل میت چند تیمم لازم است؟
ج. اگر آب برای غسل دادن میت موجود نباشد، باید او را سه تیمم بدل از سه غسل با مراعات ترتیب بدهند؛ و بنابر احتیاط مستحب، یک تیمم دیگر بدل از هر سه غسل بدهند.
غسل ارتماسی میت
س۱۲. آیا میتوان میت را غسل ارتماسی داد؟
ج. بنابر احتیاط واجب، غسل ارتماسی در این سه غسل، به طوری که برای هر یک از آنها یک مرتبه فرو برند، کفایت نمیکند، ولی در شستن هر عضوی از اعضای سه گانه در این سه غسل، فرو بردن آن عضو در آب کر با مراعات ترتیب جایز است.