عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۱
هر روز از ماه مبارک رمضان با پیشنهادهایی متنوع منتظر شماییم(روز دوم)
"عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" خود، منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود.

عقیق: پایگاه اطلاع رسانی محافل مذهبی؛ "عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود. آنچه تدارک دیده ایم سفره ای است ساده و کوچک اما پربار و مفید. فایل های صوتی ویژه اعمال و ادعیه روزانه و متن هایی که کوتاه ولی کاربردی و قابل استفاده هستند و هر کس به فراخور زمان و حال خود می تواند از این سفره معنوی بهره برداری کند.

نطرات و پیشنهادات خود درباره هرچه مفیدتر شدن این ضیافت را از ما دریغ نکنید.


دعای روز دوم ماه مبارک رمضان :
 
 
 
 

  بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین
.
خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.



اعمال و ادعیه مشترک ماه مبارک رمضان+صوت:

1.       اعمال شب و روز ماه مبارک رمضان

دعاهای زیر پس از هر نماز در ماه رمضان خوانده شود :

 

دعای "یا علی و یا عظیم":
 
 
دعای "اللهم ادخل علی اهل اقبور سرور" :
 
 
دعای "اللهم هذا شهر رمضان":
 
 
 
دعای "اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام":
 

 

2.       اعمالی كه در شب هاى ماه رمضان باید به جا آورد:

دعاهای هنگام افطار:

ـ اللهم لك صمت و على رزقك افطرت و علیك توكلت

ـ بسم الله; اللهم لك صمنا و على رزقك افطرنا, فتقبل منا انك السمیع العلیم.

ـ دعای هنگام لقمه اول:بسم الله الرحمن الرحیم; یا واسع المغفرة اغفر لى

ـ خواندن  سوره قدر زمان افطار

ـ خواندن هزار مرتبه سوره قدر در هر شب از ماه مبارک رمضان

ـ خواندن صد مرتبه حم دخان

 

ـ خواندن دعاى افتتاح

ـ خواندن هزار ركعت نماز در سرتاسر این ماه

ـ نماز شب سوم ماه مبارک رمضان : ده رکعت؛ در هر رکعت بعد از سوره حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده شود.


دعاهای هنگام سحر:

خواندن سوره قدر در وقت سحرها

خواندن دعای سحر

خواندن دعای ابو حمزه ثمالی



برشی از دعای "ابو حمزه ثمالی" با صدای حاج ماشاالله عابدی (بخش دوم)
 

برشی از دعای ابو حمزه ثمالی:
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى لا اَدْعُو غَيْرَهُ وَلَوْ دَعَوْتُ غَيْرَهُ لَمْ يَسْتَجِبْ لى دُعاَّئى وَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لا اَرْجُو غَيْرَهُ وَلَوْ رَجَوْتُ غَيْرَهُ لاَخْلَفَ رَجآئى وَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى وَکَلَنى اِلَيْهِ فَاَکْرَمَنى وَلَمْ يَکِلْنى اِلَى النّاسِ فَيُهينُونى وَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى تَحَبَّبَ اِلَىَّ وَهُوَ غَنِىُّ عَنّى وَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى يَحْلُمُ عَنّى حَتّى کَاَنّى لا ذَنْبَ لى فَرَبّى اَحْمَدُ شَى ءٍ عِنْدى وَاَحَقُّ بِحَمْدى اَللّهُمَّ اِنّى اَجِدُ سُبُلَ الْمَطالِبِ اِلَيْکَ مُشْرَعَهً وَمَناهِلَ الرَّجآءِ اِلَيْکَ مُتْرَعَهً َالاِْسْتِعانَهَ بِفَضْلِکَ لِمَنْ اَمَّلَکَ مُباحَهً وَاَبْوابَ الدُّعآءِ اِلَيْکَ لِلصّارِخينَ مَفْتوُحَهً وَاَعْلَمُ اَنَّکَ لِلرّاجى بِمَوْضِعِ اِجابَهٍ وَلِلْمَلْهوُفينَ بِمَرْصَدِ اِغاثَهٍ وَاَنَّ فِى اللَّهْفِ اِلى جوُدِکَ وَالرِّضا بِقَضآئِکَ عِوَضاً...
ستايش خدايى را که جز او کسى را نخوانم و اگر غير او ديگرى را مى خواندم دعايم را مستجاب نمى کرد

 و ستايش خدايى را که بجز او اميد ندارم و اگر به غير او اميدى داشتم نااميدم مى کرد

 و ستايش خدايى را که مرا به حضرت خود واگذار کرده و از اين رو به من اکرام کرده و به مردم واگذارم نکرده که مرا خوارکنند

 و ستايش خدايى را که با من دوستى کند در صورتى که از من بى نياز است

 و ستايش خدايى را که نسبت به من بردبارى کند تا به جايى که گويا گناهى ندارم

 پس پروردگار من ستوده ترين چيزها است نزد من و به ستايش من سزاوارتر است

 خدايا من همه راههاى مقاصد را به سوى تو باز مى بينم

 و چشمه هاى اميد را بسويت سرشار مى يابم

 و يارى جستن به فضل تو براى آرزومندانت مباح و بى مانع است

 و درهاى دعاى بسوى تو براى فريادکنندگان باز است

 و به خوبى مى دانم که تو براى اجابت شخص اميدوار آماده اى

 وبراى فريادرسى اندوهگينان مهياى فريادرسى هستى

 و براستى مى دانم که در پناهندگى به جود و کرمت وخوشنودى به قضا و قدرت عوضى است

 مهياى فريادرسى هستى و براستى مى دانم که در پناهندگى به جود و کرمت وخوشنودى به قضا و قدرت عوضى است...

 


 

یک آیه از "کلام نور" مهمان شوید:

روز دوم/جزء دوم: سوره بقره.آیه 186 :

بسم الله الرحمن الرحیم

 وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ

و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزدیکم؛ دعاى نیایشگر را آنگاه که مرا مى‏ خواند پاسخ مى‏ گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، باشد که به رشد رسند.


مهمانی به صرف "نهج البلاغه":


امیر المومنین (ع) درخطبه 42 می فرمایند:


«...اي مردم، از دو چيز بيش از هر چيز بر شما ترسانم: پيروي از هواي نفس، و آرزوي دراز. امّا پيروي از هواي نفس و اطاعت از شهوات، آدمي را از حق جدا كند و از بركات آن محروم سازد. و امّا آرزوي دراز، رستاخيز را از ياد برَد. آگاه باشيد كه دنيا روي گردانيده و شتابان در گذر است و چيزي جز اندكي - چون ته مانده ظرفِ از آب تهي شده - باقي نمانده است. هان بدانيد كه آخرت نيز به سويتان در راه است، و هر كدام از اين دو را فرزنداني است. و شما تلاش كنيد كه از فرزندان آخرت باشيد نه از فرزندان دنيا، كه هر فرزندي بزودي در قيامت به پدرش پيوندد. امروز روز كار است نه حساب، و فردا روز محاسبه خواهد بود نه كار...»


حدیث روز:

پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند:

« اَلذَّنبُ شومٌ عَلى غَيرِ فاعِلِهِ اِن عَيَّرَهُ ابتُلِىَ بِهِ وَ اِن اَغتابَهُ أَثِمَ وَ اِن رَضىَ بِهِ شارَكَهُ؛
گناه براى غير گناهكار نيز شوم است، اگر گنهكار را سرزنش كند به آن مبتلا مى‏شود، اگر از او غيبت كند گنهكار شود و اگر به گناه او راضى باشد، شريك وى است.»
نهج الفصاحه، ح 1623
 

 منبر امروز

برشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی: « اولین ویژگی یک عبادت اخلاص است. چیزی که عبادت را ماندنی می کند برای خدا بودن است .پس درعمل، کثرت مهم نیست بلکه کیفیت مهم است ... یکی از راههای اخلاص، مخفی عمل کردن است. یعنی اگر انسان مخفیانه به کسی کمک کرد و پیش خودش گفت که این کار خیلی بزرگ نیست، این می شود اخلاص در صدقه .

ویژگی دیگر اتقان است یعنی محکم بودن...البته محکم بودن با وسواس فرق دارد. آیت الله مرعشی تندترین نماز را در قم می خواندند و الفاظ را به خوبی ادا می کردند. استحکام در نماز به معنی خوب ادا کردن کلمات نماز است نه طولانی کردن آن. محکم بودن یعنی دقیق بودن، درست ادا کردن و کم نگذاشتن. محکم بودن یعنی حق مطلب را ادا کردن و کم نگذاشتن از کار ...

ویژگی دیگر اعتدال است. حتی در عبادت هم باید اعتدال را رعایت کرد...مرحوم فلسفی در پنجشنبه ها اهل منبر را دعوت می کردند که در خانه شان صحبت کنند و بعد خودشان آن را گوش می کردند و نقد می کردند. بعد می گفتند که کسی یک لطیفه بگوید. بعضی ها تمام وقت شان را برای دعا و نماز می گذارند و به کارهای خانواده توجهی نمی کنند. اعتدال یعنی هر چیزی در جای خودش .امام خمینی به طلبه های می گفتند که وقتی با خانواده به تفریح می روید با خودتان کتاب نبرید زیرا محل خواندن کتاب در منزل است نه در مسافرت…»


یک نکته برای بانوان بهشتی
:

« (یک)توصیه به خانم ها این است که با مرد بیگانه کم تر اختلاط داشته باشند؛ البتّه اگر زن با رعایت حدود حجاب شرعى در بازار رفت و آمد کرد، از نظر قانونى قابلِ تعقیب نیست، مگر این که به فساد و فحشا کشیده شود؛ امّا از نظر اخلاقى، زن مسلمان موظّف است خود را از مرد اجنبى دور نگه دارد و بکوشد تا کارش در محیط خانه باشد.گاهى ممکن است وضع خاصّى پیش آید و مصالح اجتماعى و سیاسى، اقتضاى شرکت زنان در اجتماع را داشته باشد که در این صورت نیز تا حدّ ممکن، باید اجتماع زنان از مردها جدا باشد. اختلاط زن و مرد بیگانه ـ به ویژه اگر زن آرایش کرده باشد ـ از نظر اسلام ارزش اخلاقى منفى دارد. قرآن کریم مى‌فرماید: وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى....3 و در خانه هاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیتِ نخستین [با آرایش میان مردم] ظاهر نشوید.» کتاب اخلاق در قرآن ،آیت الله مصباح یزدی

یک نکته برای مردان بهشتی:

«در قرآن آیاتی وجود دارد که به صورت صریح رشوه و رشوه دادن را گناه و حرام می داند و آیاتی نیز وجود دارد که در آن ها سفارش شده است که مال و ثروت خود را از طریق نامشروع کسب نکنید و کسب مشروع درآمدی است که به واسطه تجارت و کسب و کار بدست می آید.
سوره بقره.آیه 188: اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید و برای خوردن قسمتی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را به قضات ندهید . در حالی که می دانید .

سوره نساء.آیه 129: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.»


 
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین