عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی ...
عقیق: به مصرف تمام گروه های اصلی غذایی از جمله شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست در ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: می توان  با یک رژیم غذایی سالم، نیازهای مورد نیاز بدن را تأمین کرده و از فواید روزه برای سلامتی خود برخوردار شد.
 
وعده سحر حذف نشود 
 
وی با بیان اینکه وعده سحر حذف نشود، تصریح کرد: بهتر این است که بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تأمین شود، در غیر این صورت فرد حتماً در طول روز دچار ضعف و بی حالی خواهد شد.  
 
این کارشناس ارشد تغذیه افزود: پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوءهاضمه، درد و نفخ معده می شود.
 
ملک یادآور شد: بیدار نشدن برای سحری کاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد. 
 
وی گفت:‌ در سحر از مواد غذایی پروتئین دار همچون تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، گوشت و سالاد استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آبدار بخورید.
 
نوشیدن شربت عسل یا قند و لیمو ترش تازه در سحر
 
این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوعی باشد، افزود: مایعات توصیه شده برای سحری باید بتدریج نوشیده شوند، یک لیوان آب میوه تازه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت، همچنین لیمو ترش تازه نیز مناسب است.  
 
خوردن خرما، آب میوه و سبزیجات در افطار 
 
ملک درباره تغذیه وعده افطار گفت: نیاز فوری بدن در هنگام افطار بدست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز (قند خون) برای هر سلول زنده، بخصوص سلول های مغز و اعصاب است؛ خرما و آب میوه منابع خوب قند هستند، لذا هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه و سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می شود.
 
وی افزود: افطار را با نوشیدن یک فنجان آب گرم، شیر گرم و یا چای کمرنگ و خرما شروع کنید، به گونه ای که دمای مایعات مذکور نه سرد و نه گرم باشد.
 
نوشیدن آب فراوان در افطار موجب بی حالی،‌ ضعف و درد معده می‌شود 
 
این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه تا حد امکان از نوشیدن آب فراوان در هنگام افطار پرهیز شود، گفت: نوشین آب فراوان موجب بی حالی، ضعف و درد معده می شود، غذای افطار باید سبک، پرکالری و زودهضم باشد، بنابراین شله زرد، شیر و خرما و از این قبیل توصیه می شود.
 
ملک با اشاره به اینکه روزه را با شیرینی طبیعی مانند خرما، کشمش و انجیر افطار کنید و از خوردن غذاهای سنگین و پر حجم بپرهیزید، یادآور شد: در ساعات بعد از افطار توصیه می شود، میزان نوشیدن آب و مایعات بیشتر شود تا بدن دچار کم آبی نشود.
 
وی گفت: با توجه به اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می‌شود همه افراد باید حداقل 20 درصد کمتر از ماه‌های دیگر سال غذا بخورند.     
         
خوردن غذاهای خشک در سحر عامل عطش روزانه  
 
این کارشناس ارشد تغذیه درباره جلوگیری از عطش در روزهای ماه مبارک رمضان گفت: هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکوسبزی، کوکوسیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب و جوجه‌کباب و ماهی پرهیز شود، این غذاها به همراه غذاهای ادویه‌دار باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.
 
پرهیز از خوردن غذاهای شیرین و چرب در سحر و افطار  
 
ملک گفت: مصرف لیموترش، ماست و سبزی خوردن و سالاد در کنار غذاها برای کاهش عطش مفید است.
 
وی به روزه‌داران توصیه کرد که برای جلوگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده از مصرف غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز کنند.

منبع: دانشجو
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین