سخنان امام علی(ع) در فاصله قرن اول تا سوم در کتب تاریخ و حدیث به صورت پراکنده وجود داشت. سید رضی در اواخر قرن سوم به گردآوری نهج البلاغه پرداخت و اکنون بیش از هزار سال از عمر این کتاب شریف میگذرد. هر چند پیش از وی نیز افراد دیگری در گردآوری سخنان امام علی (ع) تلاشهایی به عمل آوردند، اما کار سید رضی به خاطر ویژگی هایی که داشت درخشید و ماندگار شد، چون سید رضی دست به گزینش زده بود.
وقال علیه السلام:لاَ تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلاً.
امام علیه السلام فرمود : هر سخنى كه از دهان كسى خارج مى شود، تا احتمال خير و نيكى در آن مى يابى حمل بر فساد مكن.
سرمايه اصلى يك جامعه، اعتماد عمومى مردم نسبت به يكديگر است، ازاين رو امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه دستورى در اين زمينه مى دهد ومى فرمايد: «هر سخنى كه از زبان كسى خارج مى شود تا احتمال خير و نيكى در آن مى يابى حمل بر فساد مكن»؛ (لاَ تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلاً). در كتاب شريف كافى به جاى «من احد»، «من اخيك» آمده است به اين معنا كه مسئله حسن ظن كامل را نسبت به برادران دينى ذكر كرده نه به هركس.
در ضمن، امام علیه السلام راه مبارزه با سوءظن را نيز در اين گفتار
حكيمانه نشان داده است و آن اينكه انسان تمام احتمالات را درباره سخن يا
عملى كه از ديگرى سرمى زند مورد توجه قرار دهد و آنچه مناسب حسن ظن است
برگزيند واحتمالات سوء را از فكر خود دور سازد. اين كار سبب مى شود عُلقه و
محبت و دوستى و مودت در ميان افراد جامعه بيشتر و از پراكندگى و سلب
اعتماد جلوگيرى شود و درنتيجه زمينه هاى همكارى كه بر پايه اعتماد قرار
دارد بيشتر گردد و بركات فزونترى بهره فرد وجامعه شود. افرادى كه گرفتار
سوءظن هستند غالباً منزوى اند، از همه دورى مى كنند، هر صدايى را بر ضد خود
مى پندارند و هركس را در فكر نقشه اى بر ضد خود مى بينند.
اين حالت هم
آرامش آنها را از بين مى برد و هم بهره گيرى آنها را از كمكهاى ديگران در
برابر مشكلات و سختى هاى زندگى. آنچه در اين كلام حكيمانه آمده است درمورد
سخنانى است كه انسان از ديگران مى شنود؛ ولى در حديث ديگرى مسئله به صورت
گسترده ترى مطرح شده و هر كارى را شامل مى شود: در كتاب شريف كافى اين حديث
به اين صورت نقل شده است: «ضَعْ أَمْرَ أَخِيکَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى
يأْتِيکَ مَا يغْلِبُکَ مِنْهُ وَلا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ
أَخِيکَ سُوءاً وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِى الْخَيرِ مَحْمِلاً؛ كار برادر
خود را به نيكوترين وجهى توجيه كن تا زمانى كه دليل قاطعى بر ضد آن قائم
شود وهرگز به كلامى كه از برادرت صادر شده سوءظن نداشته باش در حالى كه
مىتوانى محملى در خير براى آن پيدا كنى)».