*شعر خوب چه شعری است و مداحان ما باید چه نوع سبک شعری را برگزینند؟
به طور مطلق نمیتوانیم بگوییم چه شعری خوب است و چه شعری بد، بالاخره هر طبعی یک نوع شعری را میپسندد اما به طور کلی در شعری که شناخت حرمتهای اهلبیت و کلمات درستی برای بیان آن معارف برگزیده شود آن شعر چه در قالب حماسی، روضه و چه متن میتواند شعر خوبی باشد. در حقیقت شعری که در ساختار و محتوا بر شئون اهلبیت تأکید داشته باشد میتواند به سرمنزل مقصود برسد. اما گاهی برخی به محتوا اهمیت نمیدهند و به تقویت بنیه ساختمان شعری اصرار دارند و در مقابل برخی به محتوا میپردازند و به ساختار شعر کاری ندارند، هر دو گونه شعری ضعیف است. چون اهلبیت امرای کلام هستند و باید برای این ممدوحها بهترین شعر را از لحاظ ساختار و محتوا گفته شود شناخت معرفتی و دستورزبانی در کنار همدیگر به ما اجازه میدهد شعری به موفقیت برسد. متأسفانه امروز مداحان ما دنبال شعر صرفاً عاطفی هستند که احساسات مستمع را تحت تأثیر قرار دهد و کمتر دنبال شعری هستند که معارف را منتقل کند یا جنبه بیداری داشته باشد.
*اول شعر باید ساخته شود یا سبک شعر؟
در موسیقی غربی قاعده بر این است که ابتدا ملودی ساخته میشود و سپس شعر را بنابر موسیقی میسرایند. اما در موسیقی سنتی ایرانی اول شعر میگفتند و نسبت به آن شعری که وجود داشت تصمیم میگرفتند که شعر را چگونه و با چه آهنگی بخوانند. ما در این بین به طور همزمان شعر و سبک را تولید میکنیم؛ یعنی گفتن شعر و ملودی تقریباً در یک زمان اتفاق میافتد. یعنی به فراخور آن مطلعی که به ذهن ما میآید ملودیهای مختلفی را امتحان میکنیم و ملودی که به دل ما مینشیند را انتخاب و بنابر ساخت فراز اول، مابقی ابیات شعر را پیش میبریم. حالا اگر شعر ما حماسی است سبک آن حماسی و اگر فضای روضهای و مصیبتی داشته باشد آوای محزونی را برمیگزینیم.
*نظرتان راجع به سبکسازی از روی موسیقیها و ترانه چیست؟
گاهی ترانهای را شخصی مثل علیرضا افتخاری خوانده و فضای موسیقی سنتی و در عین حال عرفانی و معنوی دارد، تقلید از این ترانه ایرادی ندارد. البته باید به نظر مراجع هم توجه کرد اما به طور کلی با استفاده از سبکهای ترانه و موسیقی مخالفم. چون اکثر کسانی که این ترانهها و موسیقیها را میسازند و می خوانند افراد معلومالحالی هستند . حقیقتاً میدان ستایشگری اهلبیت قداستی دارد که ما اجازه استفاده و برداشت از هر نوع ترانه و موسیقی را نداریم.
*مقام معظم رهبری در سخنرانیهای خود در جمع مداحان، اشارههایی به شعر دعبل یا شعر صائب کردهاند. به نظر شما خصیصه شعر این بزرگواران و خود این شاعران چه بوده است و چرا مورد توجه رهبری قرار گرفتهاند؟
اشعار دعبل مبنای روشنگرانه و دفاع از حریم ولایت و اهلبیت داشت اما صائب بر اشعار اخلاقی و پندآموز تکیه دارد. نکتهای که به عنوان درس میتوان از این رهنمود مقام معظم رهبری(مدظله) برداشت کرد این است که شعر خوب باید موجبات بیداری مردم را فراهم کند و حداقل پند اخلاقی داشته باشد. یعنی به مستمع درک و معرفت مناسبی از اندیشهها، رفتار و منش اهلبیت بدهد.
منبع: چهارده
نشريه مشترك موسسه قدس و سايت عقيق