10 شهريور 1402 16 صفر 1445 - 57 : 16
کد خبر : ۸۴۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
در پیش‎نشست کنگره بین‎المللی قرآن و علوم انسانی مطرح شد
دبیر علمی کنگره بین‎المللی قرآن و علوم انسانی ضمن حضور در پیش‎نشست کنگره بین‎المللی قرآن و علوم انسانی گفت: آیات علمی را می‎توان به چهار دستۀ اشارات علمی، شگفتی‎های علمی، اعجاز علمی و نظریه‎پردازی های علمی قرآن دسته‎بندی کرد.
عقیق:حجت‎الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره بین‎المللی قرآن و علوم انسانی در پیش‎نشست این کنگره با موضوع «نظریه پردازی قرآنی در علوم» که با حضور علیرضا طالب پور، رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن کریم و جمعی از اساتید، صاحب‎نظران و پژوهشگران این حوزه در پژوهشکده اعجاز قرآن کریم برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر و با اشاره به این نکته که نزدیک به یک سوم از آیات قرآن کریم آیات علمی است، گفت: آیات علمی را می‎توان به چهار دستۀ اشارات علمی، شگفتی‎های علمی، اعجاز علمی و نظریه‎پردازی های علمی قرآن دسته‎بندی کرد.

وی با اشاره به موضوع اشارات علمی به عنوان دسته‎ای از آیات قرآن کریم، اظهار کرد: در این گونه آیات بدون بیان نکات علمی، صرفاً دعوت به تفکر در موضوعات مطروحه در آیه شده است. این آیات زمینه‎ساز رشد علم در کشورهای اسلامی شده است و حس کنجکاوی انسان را بر می انگیزد. همچنین در بحث«شگفتی‎های علمی»، آیاتی می‎یابیم که نظریه علمی آن بر خلاف نظریه علمی کنونی است، اما با گذشت زمان صحت نکته علمی ذکر شده در قرآن کشف شده است، بنابراین اگرچه این گونه آیات شگفت‎انگیز هستند، اما اعجاز قرآن به شمار نمی‎روند.

این مفسر قرآن، دربیان «اعجاز قرآن» به عنوان دسته‎ای دیگر از آیات علمی قرآن، گفت:  این دسته از آیات قرآن، گزاره‎ای است که قبل از نزول قرآن کسی بیان نکرده و بعد از قرآن کشف شده است؛ مانند زوجیت عام خلقت، لقاح ابرها و .. به عنوان اعجاز علوم طبیعی و نیز خبر پیروزی روم بر ایران و... به عنوان اعجاز علوم انسانی.

رضایی اصفهانی با اشاه به « نظریه‎پردازی‎های علمی قرآن» اظهار کرد: نظریه پردازی‎های علمی قرآن دسته چهارم آیات علمی قرآن هستند که شامل خبر قرآن از حقایق علمی قبل از تأیید آن در علوم است.

وی در ادامه به بیان مفهوم، ضوابط و حوزه‎های نظریه‎پردازی علمی قرآن کریم پرداخت و با اشاره به وجود منابع حدیث فراوان از جمله 9 جلد از بحارالانوار (جلدهای 54 الی 63)، درباره روایات علمی، گفت: لازم است دربارة این روایات پس از بررسی منابع آن، به صورت علمی تحقیقاتی صورت گیرد تا قبل از کشف آنها در علم روز، بتوان به مفاهیم جدید علمی آنها دست یافت و آنها را در جهان منتشر کرد.

رضایی اصفهانی با تأکید بر این نکته که قرآن این گونه آیات را از معجزات حضرت سلیمان(ع) به شمار نیاورده است، همین امر را به عنوان عاملی برای بررسی بیشتر این موضوعات برشمرد و افزود: برای مثال در آیه24 سورة نمل، آنجا که هدهد به حضرت سلیمان می گوید که «وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللَّهِ...؛ او و قومش را چنین یافتم که به جاى خدا به خورشید سجده می‎کنند»، جمله «وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا یَسْجُدُونَ» در صحبت هدهد با حضرت سلیمان(ع)، نشان‎دهنده این است که این پرنده، مفهوم سجده را می فهمد.


منبع:تسنیم
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: