خداوند عزّ و جلّ به آنان وحى فرمود: «فرشتگان من! آرام گیرید؛ به عزّت و جلالم سوگند از آنان انتقام خواهم گرفت گر چه به طول انجامد.» آن گاه خداوند عزّ و جلّ امامانِ نسل حسین علیه السلام را به فرشتگان نشان داد و فرشتگان بدان شادمان گشتند. در میان آنان یکى ایستاده بود و نماز مىخواند. خداوند فرمود: «با این قائم (ایستاده) از آنان انتقام مىکشد!»
الإمامُ الباقرُ علیه السلام و قد سَألهُ الثُّمالیُّ عن عِلّةِ تَسْمِیةِ القائم قائماً لَمّا قُتِلَ جَدّی الحسینُ صلَّى اللّه ُ علَیهِ ضَجّتِ المَلائکةُ إلَى اللّه ِعزّوجلّ بالبُکاءِ و النَّحیبِ، و قالُوا: إلهَنا و سیّدنَا، أ تَغْفُلُ عَمَّن قَتلَ صَفْوتَکَ و ابنَ صَفْوتِکَ، و خِیَرتَکَ مِن خَلْقِکَ ؟! فأوحَى اللّه ُ عزّ و جلّ إلَیهِم: قَرّوا مَلائکتی، فَوَ عِزّتی و جلالی لَأنتقِمَنَّ مِنهُم و لو بعدَ حینٍ. ثُمّ کَشفَ اللّه ُ عزّ و جلّ عَنِ الأئمّةِ مِن وُلدِ الحسینِ علیه السلام للملائکةِ، فسُرَّتِ الملائکةُ بذلکَ، فإذا أحدُهُم قائمٌ یُصلّی، فقالَ اللّه ُ عزّ و جلّ: بذلکَ القائمِ أنتَقِمُ مِنهُم. [4]
بانوان در حکومت جهانی امام عصر(عج)
بدون تردید بانوانِ شایسته و متعهد در دولت آن حضرت(ع) جایگاه ارزشمندى دارند. نقش زن در آن زمان همانند زنان صدر اسلام، فراخور حال آنان و نسبت به موقعیت ویژهشان خواهد بود؛ یعنى همان رسالتى که یک زن مسلمان طبق آیین اسلام به دوش گرفته است، در عصر ظهور نیز به آن پایبند خواهد بود. آنچه از روایات بر مىآید، آن است که عدهاى از کارگزاران آن حضرت از بانوان ارجمند هستند.
جابر بن یزید جعفى از یاران نزدیک امام محمد باقر علیهالسلام از آن حضرت(ع) نقل می کند که: «وَ یَجِىءُ وَاللّهِ ثَلاثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فیهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَةً یَجْتَمِعُونَ بِمَکَّةَ عَلى غَیْرِ میعادٍ.» [۱]
«به خدا سوگند! 313 نفر یاران مهدى علیهالسلام مىآیند که پنجاه نفر از آنان زن مىباشند و بدون هیچگونه وعده قبلى در شهر مکه گرد هم جمع مىشوند.»
مدت حکومت امام زمان(عج) در بیان امام پنجم(ع)
امام باقر علیه السلام میفرمایند: «قائم 309 سال حکومت میکند، همان مقدار که اصحاب کهف در غارشان ماندند، زمین را پر از عدل و قسط میکند، چنانکه از ستم پر شده باشد؛ پس خداوند برای او، شرق و غرب زمین را میگشاید و به شیوه سلیمان بن داوود سلوک نماید، آفتاب و ماه را صدا میکند، پاسخ او را میدهند و زمین برای او در نوردیده شود و به او وحی میرسد؛ پس به امر الهی به وحی عمل میکند.» [۲]
رجعت در عصر ظهور در بیان امام باقر(ع)
اندیشه «رجعت» از ویژگیهای مکتب اهل بیت علیهم السلام است و پیروان آن مکتب با الهام از قرآن و سنّت بر این باورند که گروههایی از پیشینیان در هنگام ظهور قائم آل محمد(ص) به این دنیا بازخواهند گشت. سپس دوباره قبض روح شده و در روز قیامت محشور خواهند شد.
این اعتقاد مسلّم شیعی برگرفته از آیات قرآن است. در آیات متعدّدی به رجعت گروههایی از مردم در گذشته اشاره شده است. زنده شدن گروهی از بنی اسرائیل (سوره مبارکه بقره، آیه 5)، زنده شدن کشته شده بنی اسرائیل در داستان بقره (سوره مبارکه بقره، آیه 72)، زنده شدن عُزَیْر بعد از صد سال (سوره مبارکه بقره، آیه 259)، و داستان اصحاب کهف (سوره مبارکه کهف، آیه 12) نمونههایی از «رجعت» در اقوام پیشین هستند که آیات الهی به آن پرداخته است. اگر اعتقاد به رجعت، امری محال و غیر قابل قبول بود، پس این همه تأکیدات قرآن را چگونه میتوان تفسیر کرد؟ امام باقر علیه السلام بر این باورِ وحیانیِ شیعه در مناسبتهای مختلف، تأکید کردند.
از این رو، «سید مرتضی» از علمای شیعه با دریافت معارف و احادیث امام باقر(ع)، چنین نقل میکنند: «خداوند متعال در آستانه ظهور حضرت مهدی علیه السلام گروهی از شیعیان را زنده میکند تا به ثواب نصرت و یاری آن حضرت(عج) نائل آمده و برقراری دولت حَقّه مهدوی را نظاره کنند و طعم شیرین حکومت آن گرامی(عج) را بچشند و گروهی دیگر از دشمنان اهل بیت علیهم السلام را محشور میگرداند تا از آنان قبل از قیامت انتقام گرفته و آنان نیز در این دنیا ذلّت و خواری کفر و نفاق را احساس نمایند.
و نیز شیخ مفید، از بزرگ ترین اندیشه پردازان مکتب اهل بیت علیهم السلام، چنین میگوید: «در هنگام قیام قائم علیه السلام کسانی که مؤمنِ خالص و یا کافرِ خالص باشند، به این جهان باز میگردند و غیر این دو گروه، رجعتی نخواهند داشت.» [۳]
پی نوشت ها:
[۱] مجلسی، بحار الانوار، ج 52، ص 222
[۲] مجلسی، بحارالانوار، ج 52 ، ص290
[۳] مع الشیعة الامامیة، ص 138-139
besuyezohur.ir
منبع:شبستان