02 دی 1402 11 جمادی الثانی 1445 - 54 : 14
کد خبر : ۷۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
"اگر اجل آدمی مشخص است پس چگونه یک نفر امکان دارد قبل از مرگ طبیعی بمیرد؟" این پرسشی است که شاید در ذهن بسیاری وجود داشته باشد.

عقیق: آیه 2 از سوره «انعام» در این زمینه سخن می‌گوید که در ادامه به متن، ترجمه و مفاهیمی در این زمینه پرداخته می‌شود:

متن آیه:

«هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَیٰ أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»

ترجمه آیه:

"او کسی است که شما را از گل آفرید، پس از آن اجلی را (برای زندگی شما در دنیا) قرار دارد و اجلی معین (که مربوط به آخرت یا غیرقابل تغییر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شک و شبهه می‌کنید؟"

مفاهیم مرتبط با این آیه:

خداوند برای عمر انسان دو نوع زمان‌بندی قرار داده؛ یکی حتمی که اگر همه مراقبت‌ها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام می‌شود و دیگری غیر حتمی که مربوط به کردار خودمان است، ‌مثل چراغی که نفت دارد، ولی آن را در معرض طوفان قرار دهیم.

امام باقر(ع) در مورد «أجلاً و أجلُ» فرمودند:

‌آنها دو اجل هستند: یکی محتوم و قطعی و دیگری موقوف (یعنی مشروط و معلق).(1)

به نقل ابن عباس، خداوند برای انسان دو اجل قرار داده؛ یکی از تولد تا مرگ، دیگری از مرگ تا قیامت، انسان با اعمال خود، گاهی از یکی می‌کاهد و به دیگری می‌افزاید. پس پایان اجل هیچ‌کس قابل تغییر نیست.(2)


پی نوشت ها: 

1_(کافی، ج1،ص147)

2_(کتاب دقایقی با قرآن تالیف حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، ناشر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ: پانزدهم، زمستان 1390)

منبع: پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم www.maarefquran.net

211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: