عقیق:حجت الاسلام علی فرحزاد شامگاه سهشنبه در جمع عزاداران حسینی(ع) در حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این پرسش که چرا انسان به دنیایی پا گذاشته که در آن فقر و بیماری و مشکلات متعددی وجود دارد، گفت: انسان همانطور که در قرآن آمده است از خداست و بهسوی او نیز بازگشت و رجوع میکند بنابراین باید اهداف زندگی را در این دایره تحلیل کنیم.وی اظهار داشت: دنیا زندان مؤمن است و برای همه انسانها پر از مشکلاتی مانند فقر و بیماری و گرفتاری است و بعد هم جدایی روح از بدن و مرگ است تا مشخص شود که چه فردی با ایمانتر است.این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: روح از عالم امر است نه خلق و از عالم بالاست و از امر خدا در وجود انسان دمیده شده است بنابراین چون روح خطر استقلال دارد خدا آن را در کالبد جسمی قرارداد تا این روحیه استقلال طلبی از بین برود.وی افزود: خداوند روح را در کالبد بدن قرار داد تا غرور و کبر آن را بشکند تا ادعای خدایی نکند و مشکلات و فقر و بیماری نیز برای این است که انسان دچار این مسائل نشود و در مقابل خدا نایستد.اگر انسان فقر و بیماری و گرفتاری نداشت ادعای خدایی میکردحجت الاسلام فرحزاد اضافه کرد: در روایت وارد شده است که خدا مؤمن را به گرفتاری و فقر مبتلا میکند و فشارهای روحی و جسمی به او وارد میکند تا او اظهار ذلت و خواری در نزد خدا داشته باشد زیرا غرور بدترین ماده برای وجود بنی آدم است.وی تأکید کرد: در روایت همچنین آمده است اگر انسان فقر و بیماری و گرفتاری نداشت ادعای خدایی میکرد همانطور که فرعون این کار را کرد و این حالت اگر ما هم مراقب نباشیم به ما دست میدهد زیرا هرکدام از ما در محیطی که تأثیرگذار هستیم به زیردستمان حتی همسر و فرزندمان ظلم میکنیم.خاطرهای از آیت الله بهاءالدینیاین استاد حوزه و دانشگاه به ذکر خاطراتی از آیت الله بهاء الدینی در این زمینه پرداخت و اضافه کرد: آیت الله بهاء الدینی از محل بازی کودکان عبور میکرد که یکی از کودکان چوب تیزی به پای این عالم بزرگوار زد و خون آمد. ولی وی اصلاً نگاه هم نکرد چه رسد به اینکه بخواهد آن کودک را دعوا کند و فردا وقتی کودکان برای عذرخواهی به نزد او رفتند، آیت الله بهاء الدینی معذرت خواست که چرا از محل بازی آنها عبور کرده است.وی تأکید کرد: حلم و صبر یکی از بزرگترین صفات انسانی است و اهمیت آن آنقدر زیاد است که گفته شده کسی که حلیم است در افق انبیاء زندگی میکند.حجت الاسلام فرحزاد اظهار داشت: همین سد و مانعی که خداوند در مسیر نفسانیات ما گذاشته است یک نعمت است زیرا ممکن بود ما هم مانند فرعون بشویم.منبع:مهر