عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
حجت الاسلام فرحزاد:
قم - استاد حوزه علمیه قم گفت: وجود فقر و بیماری و مشکلات برای انسان مؤمن به خاطر آن است که او مغرور نشود و مقابل خداوند احساس بیچارگی و درماندگی داشته باشد.
عقیق:حجت الاسلام علی فرحزاد شامگاه سه‌شنبه در جمع عزاداران حسینی(ع) در حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این پرسش که چرا انسان به دنیایی پا گذاشته که در آن فقر و بیماری و مشکلات متعددی وجود دارد، گفت: انسان همان‌طور که در قرآن آمده است از خداست و به‌سوی او نیز بازگشت و رجوع می‌کند بنابراین باید اهداف زندگی را در این دایره تحلیل کنیم.

وی اظهار داشت: دنیا زندان مؤمن است و برای همه انسان‌ها پر از مشکلاتی مانند فقر و بیماری و گرفتاری است و بعد هم جدایی روح از بدن و مرگ است تا مشخص شود که چه فردی با ایمان‌تر است.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: روح از عالم امر است نه خلق و از عالم بالاست و از امر خدا در وجود انسان دمیده شده است بنابراین چون روح خطر استقلال دارد خدا آن را در کالبد جسمی قرارداد تا این روحیه استقلال طلبی از بین برود.

وی افزود: خداوند روح را در کالبد بدن قرار داد تا غرور و کبر آن را بشکند تا ادعای خدایی نکند و مشکلات و فقر و بیماری نیز برای این است که انسان دچار این مسائل نشود و در مقابل خدا نایستد.

اگر انسان فقر و بیماری و گرفتاری نداشت ادعای خدایی می‌کرد

حجت الاسلام فرحزاد اضافه کرد: در روایت وارد شده است که خدا مؤمن را به گرفتاری و فقر مبتلا می‌کند و فشارهای روحی و جسمی به او وارد می‌کند تا او اظهار ذلت و خواری در نزد خدا داشته باشد زیرا غرور بدترین ماده برای وجود بنی آدم است.

وی تأکید کرد: در روایت همچنین آمده است اگر انسان فقر و بیماری و گرفتاری نداشت ادعای خدایی می‌کرد همان‌طور که فرعون این کار را کرد و این حالت اگر ما هم مراقب نباشیم به ما دست می‌دهد زیرا هرکدام از ما در محیطی که تأثیرگذار هستیم به زیردستمان حتی همسر و فرزندمان ظلم می‌کنیم.

خاطره‌ای از آیت الله بهاء‌الدینی

این استاد حوزه و دانشگاه به ذکر خاطراتی از آیت الله بهاء الدینی در این زمینه پرداخت و اضافه کرد: آیت الله بهاء الدینی از محل بازی کودکان عبور می‌کرد که یکی از کودکان چوب تیزی به پای این عالم بزرگوار زد و خون آمد. ولی وی اصلاً نگاه هم نکرد چه رسد به اینکه بخواهد آن کودک را دعوا کند و فردا وقتی کودکان برای عذرخواهی به نزد او رفتند، آیت الله بهاء الدینی معذرت خواست که چرا از محل بازی آنها عبور کرده است.

وی تأکید کرد: حلم و صبر یکی از بزرگ‌ترین صفات انسانی است و اهمیت آن آن‌قدر زیاد است که گفته شده کسی که حلیم است در افق انبیاء زندگی می‌کند.

حجت الاسلام فرحزاد اظهار داشت: همین سد و مانعی که خداوند در مسیر نفسانیات ما گذاشته است یک نعمت است زیرا ممکن بود ما هم مانند فرعون بشویم.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین