نقش تمدنی و سیاسی حضرت زهراء مجلدی مجزا در دانشنامه میطلبد
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پیشنهاد میکنم مجلدی مجزا درباره نقش تمدنی و سیاسی حضرت زهرا(س) به سه جلد ابتدایی دانشنامه فاطمی اضافه شود و سه جلد بعدی زن و خانواده نیز کلاً از این اثر جدا شود.
عقیق:نشست نقد دانشنامه فاطمی با حضور حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی، حجتالاسلام مقیمی حاجی معاون علمی دانشنامه فاطمی، صادق آئینهوند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجتالاسلام حسن طارمی استاد حوزه، آیتالله محمدهادی غروی پژوهشگر و استاد تاریخ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.در این نشست صادق آئینهوند با اشاره به قوت دانشنامه فاطمی که همان مقالهوار بودن و حفظ منزلت و سیره حضرت زهرا(س) است، توضیح داد: به اعتقاد من همان سه مجلد نخست دانشنامه کفایت میکرد و بحث زن و خانواده هیچ ارتباطی به بخش نخست ندارد، بنابراین بهتر است همان دانشنامه فاطمی و ادعیه و آثار حضرت را بیاوریم و ضمیمه آن کنیم و بخش خانواده را نیز جدا کنیم.وی با اشاره به اهمیت منزلت سیاسی و نقش حضرت(س) در وقایع تاریخی و سیاسی زمان خود گفت: اگر حضرت(س) شش ماه دیرتر فوت میکردند، مشکلات زیادی برای خلیفه وقت ایجاد میشد، بنابراین شما زندگی و منزلت ایشان را در حالی که بخش سیاست اندیشه ایشان بسیار تأثیرگذار بوده، مطالعه کنید این یک سیاست علوی در مقابل اموی است که سیاست علوی در واقع تمدنساز برای اسلام بوده است.رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر نقش مذهب در هدایت سیاسی و رهبری مسلمانان گفت: به عنوان یک پیشنهاد خوب است، نگاه تمدنساز فاطمه(س) به صورت یک بخش اضافه شود، اینها به منزلت کار اضافه میکند، در مقدمه ارائه کردیم که این اثر زیر نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و به پیشنهاد آیتالله جوادی آملی منتشر میشود، در صورتی که در جهان اسلام اختلافات فرقه نبود، این امر اشکال نداشت که ما برخی مسائل را درباره روایات شیعه و سنی رعایت نکنیم، در حالی که این گونه نیست!وی ادامه داد: در این اثر ارائه شده که فاطمیه دوم برای ما مهم است، در حالی که امروز فاطمیه اول را عزاداری میکنیم، پس چگونه است که ما با صداوسیما و مراکز مختلف هماهنگ نیستیم؟ برخی کلمات نیز در اثر باید مرتب شود، به طور مثال از کتاب سلیم ابن قیس کوفی در این اثر استناد شده، در حالی که خود این کتاب غیر از یکی از مداخل آن، زیر سؤال است و کتاب دیگر نیز فاطمةالزهراء و الفاطمیون و ابوالشهداء الحسین بن علی است.آئینهوند درباره استنادات و مباحث تاریخی دانشنامه گفت: ما باید بحث تاریخی مستند داشته باشیم، دائرةالمعارف زیر نظر رهبری است و ایشان رهبر جهان اسلام هستند، باید این امر رعایت شود، بعضی جاها از منابع اهل سنت استفاده شده و برخی جاها که این منابع نبوده از بحارالانوار و کتاب صدوق و ..، نباید این طرز فکر به اذهان برسد که در صورت نبود منابع سنی ما به سمت شیعه رفتهایم!*اجماع درباره دو بخشی کردن این دانشنامههمچنین در این نشست حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمیحاجی درباره روند تألیف این اثر توضیحاتی ارائه داد و گفت: زمانی که بنده خدمت دوستان رسیدم دو بخش از سه بخش این کتاب به سبک دانشنامه امام علی(ع) تألیف شده بود، لذا تقریباً 70 و اندی مقاله به شورای علمی رسیده بود، دوباره به گروههای علمی جدید برگشته بود، بنابراین محتوایی سعی شد تا جامعیت رعایت و ساختارها تا حد امکان دوباره بازنویسی و ویراستاری علمی شود.وی با اشاره به اینکه هویت اصلی دانشنامه در سه جلد نخست این اثر مشخص است، در حالی که سه جلد بعدی جنبه حقوقی دارد، توضیح داد: مجموعاً 68 مقاله 2857 صفحه به بیش از 2300 منبع مورد استناد شورای علمی 9 نفره درآمد، از آیت الله استادی گرفته تا استاد بهجتپور، پیشوایی، رشاد، سیدمحمدکاظم طباطبایی، یوسفی غروی و فاطمه علاسوند در دوره جدید در آمد.وی با اشاره به اینکه در این جلسه مصوب شد که در چاپ بعدی سه جلد نخست و دوم مجزا از یکدیگر منتشر شود، توضیح داد: باید تمهیداتی در این ارتباط اندیشیده شود، پیشنهاداتی هم برای معرفی و کتابشناسی، درآمد و نمایه در آمد.منبع:فارس211008