سلام کردن در فرهنگ اسلامی از نشانههای تواضع شمرده شدهاست؛ چنانچه مهدی عزیزان در این باره می نویسد: سلام دهنده خود را در سطح همکیشان خود میبیند، برای خویشتن، شخصیّت کاذب و دروغین نمیسازد و خود را یک سروگردن بالاتر ازدیگران نمیبیند، به آسانی با آنان انس میگیرد، با صفا و صمیمیّت آنها را دیدار میکند و بدین وسیله به تکبّر و خودبزرگبینی دچار نمیشود. امام صادق (عَلیه السلام ) می فرمایند: مِنَ التَّوَاضُعِ اَنْ تُسَلِّمَ عَلَی مَنْ لَقیِتَ؛ از نشانههای تواضع این است که هر کس را که ملاقات کردی، به او سلام کنی.
سلام، روح اخوّت و برادری را در جامعه ی اسلامی حکم فرما میکند. ازاین رو، بیشترین پاداش، از آنِ کسی است که ابتدا به دیگری سلام کند، زیرا سلام ارتباط دوستانه و پرمهر ایجاد کرده و بذر محبّت را در جامعه می نشاند. سرور شهیدان امام حسین (علیه السلام) می فرمایند: لِلسَّلاَمِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِیءِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّادِّ؛ سلام کردن، هفتاد حسنه دارد که شصت و نُه تا برای سلام کننده و یکی برای پاسخ دهنده ی آن است.
پس سلام کننده به رحمت الهی نزدیک تر بوده و از عنایت بیشتری برخوردار است، زیرا تکبّر را در خود شکسته است و با فروتنی در مقابل برادر خود، به خدا تقرّب جسته و مورد آمرزش الهی قرار میگیرد. رسولخدا (صَلی الله علیه و آله) میفرمایند: إِنَّ مِنْ مُوجِبَاتِ الْمَغْفِرَةِ بَذْلُ السَّلاَمِ وَ حُسْنُ الْکَلاَم؛ِ ادای سلام و گفتار نیکو، از عوامل آمرزش گناهان است. امام صادق (عَلیه السلام) نیز می فرمایند: اَلْبَادِی بِالسَّلاَمِ أَوْلیََ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ؛ شروعکننده ی سلام، به خدا و رسولش نزدیک تر است.
مسلمانان بر اساس تعالیم اسلامی، موظّفند در دیدار با برادران دینی قبل از شروع به سخن، به آنان سلام کنند. بر این اساس، کسی که قبل ازسلام، شروع به سخن کند، شایسته ی پاسخ نیست. رسول خدا (صَلی الله علیه و آله) می فرمایند: مَنْ بَدَأَ بِالْکَلاَمِ قَبْلَ السَّلاَمِ فَلاَ تُجیِبُوهُ؛ هر کس قبل از سلام، شروع به سخن کرد، پاسخ او را ندهید.
به طور کلی، سلام کردن، کم ترین ابراز احترام و محبّتی است که هرمسلمان، میتواند نسبت به دیگران انجام دهد و کاری بیدردسرتر وبیزحمتتر از آن نیست. حال اگر کسی آن قدر نسبت به برادران دینی خود بیاعتنا و بیتوجّه باشد که حتّیََ از سلام کردن هم دریغ ورزد، آیا میتوانبرای این حالت او نامی جز بُخل گذاشت؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند: .اِنَّ أَبْخَلَ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلاَمِ.
سلام به این افراد ممنوع
در فرهنگ اسلامی سلام کردن به چند طایفه ممنوع شده است (گفتنی است که منظور از این ممنوعیّت، کراهت است) :
-1 کسانی که به خاطر انجام کارهای ناشایست و نامشروع، لیاقت دوستی و سلام برادران و خواهران دینی خود را ندارند، مانند افرادشرابخوار، قمارباز، رباخوار، متجاهر به فسق و کسانی که به طورآشکار، مرتکب کارهای خلاف میشوند و شاید سلام و احوال پرسی با این گونه افراد نوعی تأیید و صحّه گذاشتنبر اعمال زشتشان محسوب شود؛ از این رو، شایسته است که هرمسلمانی برای جلوگیری از فساد، گناه و اعمال زشت و نامشروع، ازسلام کردن به این افراد خودداری کند و با چهرهای گرفته و نگاهینامهربان با آنها برخورد نماید. این کم ترین کاری است که در حقّ تبهکاران میتوان انجام داد، مگر این که شیوه ی سلام و احوال پرسی در هدایت آنها مؤثّر باشد و انسان بخواهد آنها را با این شیوه امر به معروف و نهی ازمنکر کند.
2 -سلام کردن به بعضی به جهت اشتغال به برخی کارها و دشواربودن جواب سلام در آن حال مورد نهی قرار گرفته است، مانند سلامکردن به نمازگزار، چون جواب سلام، واجب است و افرادی که مشغول نمازهستند، به مشکل میافتند و دست کم موجب حواس پرتی آنها شده وحضور قلب آنها را از بین میبرد. همچنین سلام کردن در حال استحمام، تخلّی و یا هر کار دیگری چون مسواک زدن که جواب سلام، مشکل بوده یا مناسب وضعیّت جوابدهنده نیست.
3 - سلام کردن به کسانی که از جرگه ی دین و ملّت اسلام و مسلمانان، خارج هستند، زیرا سلام کردن به آنها ممکن است به معنای تأیید دین وآیین نادرست آنها بوده و آنها را در پافشاری و دلخوشی به آیین انحرافی خود، پایبندتر کند. البتّه اگر آنها در وضعیّتی قرار داشتند که انسان بتواند با سلام کردن و ابراز محبّت، آنها را به راه راست هدایتکند، چنان که در سیره ی اولیای دین، چنین مواردی دیده میشود، شایسته است در هدایت آنها کوتاهی نکند. باید توجّه داشت که در حالت عادی، نباید به غیر مسلمانان سلام کرد و با آنها رابطهء دوستی برقرار نمود، مگر اینکه آنها خود ابتدا سلام کنند که در این صورت پاسخ آن لازم است، لیکن در جواب هم «سلام» گفتهنمیشود و به «علیکم» اکتفا میگردد. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرموده اند: لاَ تَبْدَؤُا أَهْلَ الْکِتَابِ بِالسَّلاَمِ فَإِنْ سَلَّمُوا عَلَیْکُمْ فَقُولُواعَلَیْکُمْ؛ با اهل کتاب ابتدا به سلام نکنید، اگر آنها به شما سلام کردند، در پاسخ بگویید: «بر شما باد».
4 -گاهی مخاطب انسان، فردی است که سلام کردن به او ممکن است برای انسان مفسده آمیز باشد و یا تأثیر نامطلوبی بر روحیّه ی معنوی او بگذارد، مانند سلام کردن به زن جوان. امیر مؤمنان علی (علیه السلام) از سلام کردن به زنان جوان پرهیز میکرده و می فرمودند: أَخَوَّفُ أَنْ تُعْجِبَنیِِ صَوْتُهَا فَیُدْخِلَ عَلَیَّ أَکْثَرَ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَالْأَجْرِ؛ میترسم، صدای او برایم خوشایند باشد و بیش از آنچه امید اجر دارم، زیان کنم. گرچه ساحت مقدّس آن حضرت، بسی برتر از وهم و اندیشه ی ماست وحتّیََ خیال گناه در ذهن چنین انسان بلند مرتبهای خطور نمیکند، امّا برای حفظ آن مقام معنوی و توجّه شدید به حضور خدا و نیز توجّه به وسوسههای شیطان و از همه مهم تر، تذکّردادن به دیگران که به طور قطع،چنین موقعیّتی برای آنها میتواند خطرآفرین باشد، چنین شیوهای رابرگزیده و آن را مطرح میسازند.
آداب سلام کردن
سلام از سنّتهای نیک و شعار شریعت اسلامی است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) درسلام کردن به مسلمانان و حتّیََ کودکان پیش دستی کرده و پیروان خود را به آن سفارش میکرد. سلام کردن، نشانه ی تواضع و مایه ی انس و الفت با برادران دینی است و شایسته است انسان با هر مؤمنی که ملاقات میکند، به او سلام دهد. کسی که ابتدا به سلام میکند به رحمت الهی نزدیک تر است و سلام کردن او، موجب آمرزش گناهانش خواهد شد. اما باید دانست که سلام کردن آدابی دارد که عبارتند از:
1 - سلام کوچک تر به بزرگ تر، سواره به پیاده، ایستاده به نشسته و غیره.
۲ - افشای سلام؛ افشای سلام از آن جا که سلام کردن از شعارهای اسلامی است و مسلمانان بدان شناخته میشوند، افشای سلام اهمّیّت خاصّی پیدا میکند.
۳ - پاسخ شایسته؛ هر چند سلامکننده با آغاز به سلام، بیشترین ثواب را به خوداختصاص میدهد، لیکن طرف مقابل نیز باید با رعایت ادب و پاسخشایسته، این شعار اسلامی را پاس دارد.
۴ -تساوی در سلام مسلمان نباید در سلام کردن، تفاوتی میان افراد از جهت دارایی و فقرقائل شود، بلکه بایستی همه را از این نظر، به یک چشم بنگرد و به آنها به طور یک نواخت و بدون تبعیض سلام کند.
۵ - پرهیز از افراط و تفریط نکته ی دیگر میانه روی در سلام است؛ گاهی سلام کردن به قدری همراه با احترام و بزرگ داشت افراد است که بیشتر به تظاهر و ریا و چاپلوسی میمانَد و گاهی نیز به تناسب موقعیّت افراد، سلام مناسبی به آن هاداده نمیشود که هر دو ناروا است و باید به تناسب موقعیّت معنوی، علمی واخلاقی هر کس به او سلام کرد. اگر سلام فقط احترام ظاهری باشد و در دل، نسبت به مؤمنان ارادت نداشته باشیم؛ این نفاق و دورویی است و نیز اگر به آنها بی اعتنایی کرده و در حدّ ارادت قلبی، به شایستگی سلام ندهیم کوتاهی کردهایم. پس شایسته است که حدّ هر کسی را مراعات کرده و ازافراط و تفریط در سلامکردن بپرهیزیم.
پی نوشت ها:
1-علامه مجلسی. بحارالانوار، ج72: 38؛ ج 76: 3- 4، 9؛ ج ۷۸: ۱۲۱.
2- کلینی. اصول کافی، ج ۲: 645، 468.
3- مهدی عزیزان. آداب معاشرت: 68، 72، 77.
منبع:قدس
211008