31 ارديبهشت 1402 2 ذی القعده 1444 - 34 : 23
کد خبر : ۲۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱
در احادیث نبوی بدن را به زمین زراعی تشبیه فرموده‌اند همانطور که نباید به زمین زراعی زیاد از حد آب رساند چراکه باعث خرابی دانه و محصول می‌شود، در مورد بدن نیز تدبیر در تغذیه ضروری است، چراکه خوردن زیاد غذا سبب آسیب رسیدن به معده می‌شود.

عقیق: خوب کار کردن دستگاه گوارشی بدن ارتباط مستقیمی با نحوه غذا خوردن دارد .از این رو امام رضا(ع) می‌فرمایند: هر کس غذای افزون از اندازه بخورد، این غذا او را سودی نمی‌رساند و هر کس به اندازه بردارد، این غذا او را تغذیه می‌کند و سود می‌رساند.

طبق سخن ائمه(ع) و پیامبر(ص)، آنچه به معده زیان می‌رساند عبارت است از: بدگواری(سنگین‌خواری) و پرخوری، آب نوشیدن در میان غذا، یکسره سرکشیدن آب، نوشیدن آب سرد و آب جو در حمام، خوردن گوشت نمک سوده و خشک شده، خوردن گوشت ناپخته، بسیار خوردن تخم‌مرغ.

پیامبر(ص) می‌فرماید: معده، خانه همه دردهاست و پرهیز، ریشه همه درمان است.

امام رضا(ع) فرمودند: هر کس می‌خواهد معده‌اش او را آزار ندهد. میان غذا خوردن، آب ننوشد تا آن را به پایان برساند، زیراکه هر کس چنین کند، رطوبت در بدنش می‌نشیند و معده‌اش ضعیف می‌شود و رگ‌ها نمی‌توانند نیروی موجود در غذا را بگیرند، چه اگر پی‌در‌پی آب به معده ریخته شود، معده فراخ می‌گردد.

پیامبر خدا(ص) در این باره می‌فرماید: آب را به آهستگی بمکید و آنرا یکباره سر نکشید زیرا که از آن بیماری جگر می‌خیزد.

 

پی نوشت:

طب النبی(ص)

طب الصادق(ع)

روش تندرستی در اسلام، ص 72 به نقل از بحار الانوار

منبع:ایسنا
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: