قدیم
ترها، باران های اردیبهشتی که شروع می شد، بازار کاسه ها و کوزه ها حسابی داغ می شد
و هرکس هرطور که می توانست سهمی از آب باران اردیبهشتی برای خود برمی داشت تا
حاجتش برآورده شود و شفا بگیرد. سنتی که ریشه در روایت های اسلامی نیز دارد.
مطابق
روایات اسلامی، بارانى که در این ماه از آسمان نازل مى شود، خواص و آثار فراوانى
دارد و اگر کسى مقدارى از آن را در ظرف پاکى جمع کند و سوره ها و دعاهاى مربوطه را
بر آن بخواند و بخورد، از بیمارى هاى گوناگون جسمانى و اخلاقى رهایى مى یابد و به
قدرى در این روایت آثار و برکات، براى آن ذکر شده که انسان در شگفتى فرو مى رود.(1)
در
باره خواص آب باران مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گوید: آب باران به طور کلّى مبارک و
نافع است، همان گونه که در حدیث معتبرى از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است که
فرمود: آبى را که از آسمان فرود مى آید بیاشامید که بدنها را پاک مى سازد و دردها
را دفع مى کند، قرآن مجید مى فرماید: «(وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ
ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ
عَلى قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ); و آبى از آسمان برایتان فرستاد،
تا شما را با آن پاک کند; و پلیدى شیطان را از شما دور سازد; و دلهایتان را محکم،
و گامها را با آن استوار دارد».(2)
علاّمه
مجلسى همچنین مى گوید: در عمل مربوط به آب نیسان بهتر آن است که اگر به صورت دسته
جمعى مى خوانند، هر یک از افراد، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند
(یعنى مى توانند آن را میان خود تقسیم نمایند و هر کدام سوره اى را هفتاد بار
بخواند ولى بهتر است هر یک از آنها، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه
بخواند).(3)
پیامبر
اسلام(ص) نیز درباره آثار معنوی نوشیدن این آب فرموده اند:«پس جبرئیل گفت به حقّ
خداوندى که تو را به راستى فرستاده هر که این آیات را بر این آب بخواند و بیاشامد
حقّ تعالى دلش را مملوّ گرداند از نور و روشنى و الهام خود را در دل او وارد سازد
و حکمت بر زبان او جارى گرداند و پر کند دل او را از فهم و بینائى و به او عطا کند
از کرامتها آنچه به احدى از عالمیان عطا نکرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر
او بفرستد و غش و خیانت و غیبت و حسد و بَغْى و کبر و بخل و حرص و غضب را از دل او
بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ایشان نجات یابد و موجب شفاء جمیع امراض
او گردد.
مطابق
روایات، چگونگی جمع آوری و نوشیدن آب نیسان به این شرح است:
پس
از آن که آب نیسان را در ظرفی جمع کردند، سوره ها و ذکرهایی را به این ترتیب
خوانده و بر آب می دمند.
70 مرتبه سوره حمد، 70 مرتبه سوره های چهار قل (شامل سوره های
توحید، ناس، فلق و کافرون)، طبق روایتی دیگر 70 مرتبه سوره قدر، 70 مرتبه اللّه
اکبر، 70 مرتبه
هفتاد مرتبه لا اله الا اللّه، و 70 مرتبه صلوات می فرستند.
سپس
آن آب را هفت شبانه روز در دو نوبت صبح زود و وقت غروب به نیت شفا و برآورده شدن
حاجت می نوشند.(4)