عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۳۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
آب شفا بخش را باید باوری دیرین و البته با ریشه ای دینی دانست . قدما باران اردیبهشتی را مقدس و مایه شفا می دانستند. آبی که به «آب نیسان» هم شناخته می شود.
عقیق: ماه نیسان که از بیست و سوم فروردین شروع و تا سی روز ادامه دارد مصادف است با باران های بهاری که همزمان با این ماه می بارد و به «باران نیسان» معروف است و آب این باران ها را هم «آب نیسان» می نامند.

قدیم ترها، باران های اردیبهشتی که شروع می شد، بازار کاسه ها و کوزه ها حسابی داغ می شد و هرکس هرطور که می توانست سهمی از آب باران اردیبهشتی برای خود برمی داشت تا حاجتش برآورده شود و شفا بگیرد. سنتی که ریشه در روایت های اسلامی نیز دارد.
مطابق روایات اسلامی، بارانى که در این ماه از آسمان نازل مى شود، خواص و آثار فراوانى دارد و اگر کسى مقدارى از آن را در ظرف پاکى جمع کند و سوره ها و دعاهاى مربوطه را بر آن بخواند و بخورد، از بیمارى هاى گوناگون جسمانى و اخلاقى رهایى مى یابد و به قدرى در این روایت آثار و برکات، براى آن ذکر شده که انسان در شگفتى فرو مى رود.(1)
در باره خواص آب باران مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گوید: آب باران به طور کلّى مبارک و نافع است، همان گونه که در حدیث معتبرى از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: آبى را که از آسمان فرود مى آید بیاشامید که بدنها را پاک مى سازد و دردها را دفع مى کند، قرآن مجید مى فرماید: «(وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلى قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ); و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند; و پلیدى شیطان را از شما دور سازد; و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد».(2)
علاّمه مجلسى همچنین مى گوید: در عمل مربوط به آب نیسان بهتر آن است که اگر به صورت دسته جمعى مى خوانند، هر یک از افراد، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند (یعنى مى توانند آن را میان خود تقسیم نمایند و هر کدام سوره اى را هفتاد بار بخواند ولى بهتر است هر یک از آنها، مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخواند).(3)
پیامبر اسلام(ص) نیز درباره آثار معنوی نوشیدن این آب فرموده اند:«پس جبرئیل گفت به حقّ خداوندى که تو را به راستى فرستاده هر که این آیات را بر این آب بخواند و بیاشامد حقّ تعالى دلش را مملوّ گرداند از نور و روشنى و الهام خود را در دل او وارد سازد و حکمت بر زبان او جارى گرداند و پر کند دل او را از فهم و بینائى و به او عطا کند از کرامتها آنچه به احدى از عالمیان عطا نکرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خیانت و غیبت و حسد و بَغْى و کبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ایشان نجات یابد و موجب شفاء جمیع امراض او گردد.
مطابق روایات، چگونگی جمع آوری و نوشیدن آب نیسان به این شرح است:
پس از آن که آب نیسان را در ظرفی جمع کردند، سوره ها و ذکرهایی را به این ترتیب خوانده و بر آب می دمند.
70
مرتبه سوره حمد، 70 مرتبه سوره های چهار قل (شامل سوره های توحید، ناس، فلق و کافرون)، طبق روایتی دیگر 70 مرتبه سوره قدر، 70 مرتبه اللّه اکبر، 70 مرتبه هفتاد مرتبه لا اله الا اللّه، و 70 مرتبه صلوات می فرستند.
سپس آن آب را هفت شبانه روز در دو نوبت صبح زود و وقت غروب به نیت شفا و برآورده شدن حاجت می نوشند.(4)


پی نوشت ها:
1. زادالمعاد، صفحه 534
2. سوره انفال، آیه 11
3. زادالمعاد، صفحه 535
4. رک : مفاتیح الجنان، خواص آب نیسان

منبع:قدس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین