»
انسان کاملِ اسلام
هر
مکتب و آیینی، اگر بخواهد پیروان خود را آن گونه که در نظر دارد بسازد، باید هدف و
راه خود را به آنها بنمایاند و آنها را به پیمودن آن تحریک و تشویق کند.
از
دید اسلام، انسان کامل کسی است که در جهت هدف و مطابق برنامه موضوعه خود حرکت کند.
از این رو، از نظر اسلام، بحث درباره انسان کامل مربوط به هدف و آرمان اصلی انسان
است.
هدف
از خلقت انسان عبادت و بندگی خدا بوده است؛ یعنی انسان برای این خلق شده تا به
بندگی و عبودیت و فرمانبرداری خدا اقدام کند و از این رهگذر، به مقام قرب ربوبی
نایل آید، یعنی مقامی که حضور خدا را به دیده دل درک کند. هر حرکت و کار مثبت
انسان، اگر انگیزه و نیت او الهی باشد، عبادت و بندگی حق است و انسان را به خداوند
و هدف آفرینش نزدیک می کند. در نتیجه، انسان کامل در اسلام فردی است که به مقام
قرب الهی رسیده و حضور خدا را در همه جا با دل و از عمق وجود خود احساس کرده باشد
و خود را هرگز مستقل نبیند، بلکه کاملا وابسته به خدا بداند. چنین انسانی به هر
اندازه که در عبودیت و بندگی بکوشد مراتب کمال را طی می کند. خاصیت تقوا این است
که زمینه را برای رسیدن انسان به کمال فراهم می کند و موجب می شود همه اعمال و
افکار و گفتار انسان خدایی شود و انسان به مقام قرب الهی نزدیک شود.
امام
امیرالمؤمنین علیه السّلام در توصیف تقوا می فرمایند:
«همانا ترس از خدا کلید هر درِ بسته و ذخیره رستاخیز و عامل
آزادگی از هر گونه بردگی و نجات از هر گونه هلاکت است. در پرتو پرهیزکاری،
تلاشگران پیروز و پروا کنندگان از گناه رستگار می شوند و به هر آرزویی می توان
رسید.»۲