از توقیعات شریفه آن حضرت (عج) است که فرمودند: "نحن صنائع
ربنا والخلق بعد صنائعنا" همانا ما ساخته شده پروردگارمان هستیم و مردم برای
ما ساخته شده اند. (احتجاج، ج 2، ص 278)
البته معنی این سخن بر دو وجه وارد است: وجه نخست اینکه
امام زمان (عج) و پدران بزرگوارشان واسطه فیض های الهی به سایر مخلوقات هستند و به
همین معنی درد عای ندبه اشاره شده است "این السبب المتصل بین الارض و
السماء" کجاست آن وسیله ای که فیوضات آسمان را به اهل زمین می رساند. (دعای
ندبه)
دوم آنکه مقصود از آفرینش تمام آنچه خداوند متعال
آفریده، آن حضرت و پدران طاهرینش علیهم السلام هستند، یعنی علت غایی و هدف اصلی
آفرینش هستند و آنچه هست به خاطر وجود اینها آفریده شده است.
موید این مطلب روایتی است از امیرالمومنین (ع) که می فرمایند:
"فاناصنائع ربنا و الناس بعد صنائع لنا" همانا ما ساخته شده پروردگارمان
هستیم و مردم برای ما ساخته شده اند. (نهج البلاغه، نامه 28)
امام زمان (عج) می فرمایند: "فإنّا نحیط علماً
بأنبائکم ولا یعزب عنّا شیء من أخبارکم"، ما بر اخبار و احوال شما، آگاهیم و
هیچ چیز از اوضاع شما، بر ما پوشیده و مخفی نمیماند.
همچنین، فرموده اند: "إنا غیر مهملین لمراعاتکم
ولاناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأواء و اصطلمکم الاعداء"؛ ما، در
رسیدگی و سرپرستی شما، کوتاهی و اهمال نکردهایم و یاد شما را از خاطر نبردهایم،
که اگر جز این بود، دشواریها و مصیبتها، بر شما فرود میآمد و دشمنان، شما را
ریشهکن میکردند.
آنچنان که امیر المؤمنین (ع) میفرمایند: «إنا لنفرح
لفرحکم و نحزنُ لِحُزنکم...»؛ ما، در شادمانی شما، شاد، و برای اندوه شما،
اندوهگین میشویم... (مکیال المکارم، ج2، ص94 و 53)
حق بقاء در دنیا دیگر حق و محبتی است که امام عصر (عج) نسبت به ما روا
داشته اند، حسن ابن علی الوشاء می گوید: از حضرت رضا (ع) پرسیدم: آیا زمین به غیر امام باقی می
ماند؟ فرمودند: نه. گفتم: اینطور روایت کرده اند که در حالی زمین بدون امام باقی
بماند که خداوند بر بندگان خشم گرفته باشد؟ فرمودند: خیر، باقی نماند، در این صورت
درهم فرو ریزد. (اصول کافی، ج 1، ص 179)
علاوه بر این، امام صادق (ع) از امیرمومنان (ع) نقل می کنند که
فرمودند: و بدانید زمین از حجت الهی خالی نمی ماند و لیکن خداوند چشم باطن بندگانش
را از شناختن امام به خاطر ظلم و ستم و اسراف آنان بر خودشان کور می کند و اگر
زمین یک ساعت از حجت الهی خالی بماند اهلش را فرو می برد. (الغیبه، ص 141)
امام مهدی (عج) برای دعاهای ما «آمین» میگوید. امام
امیر المؤمنین (ع) به زُمَیْله میفرمایند: "ای زمیله! هیچ مؤمنی نیست که
بیمار شود، مگر این که به مرض او مریض میشویم، و اندوهگین نشود مؤمنی، مگر این که
به خاطر اندوه او، اندوهگین گردیم، و دعایی نکند مگر این که برای او آمین گوییم، و
ساکت نماند مگر این که برایش دعا کنیم."
(مکیال المکارم، ج1، ص447 و 449)
همچنین، تمام بهره ها و استفاده هایی که به مردم می رسد
به برکت وجود امام زمان (عج) است؛ در زیارت جامعه درباره امامان می خوانیم:
"واوالیاء النعم"
امام صادق (ع) فرمودند: "به برکت ما درخت ها بارور
گردیده و میوه ها رسیده و نهرها جاری شده و باران از آسمان باریده و گیاه از زمین
روییده است و به عبادت ما خداوند عبادت شده و اگر ما نبودیم خداوند پرستش نمی
شد." (اصول کافی، ج 1، ص 144)
علاوه بر این، امام زمان (ع) همواره، بر دوستدران خود
دعا میکنند. صاحب مکیال المکارم در اثبات این مدعا، چنین میگوید: چون مقتضای
شکرِ احسان، همین است. و دلیل بر آن، فرمایش مولی صاحب الزمان (ع) در دعایی است که
در مُهج الدعوات میباشد: "و کسانی که برای یاری دین تو، از من پیروی میکنند،
نیرومند کن و آنان را جهادگر در راه خودت قرار ده، و بر بدخواهان من و ایشان،
پیروزشان گردان...." (مهج الدعوات، ص302)
منبع:قدس
211008