عقیق: بعضی افراد بر روی بیوگرافی شخصیتها بسیار مانور می دهند. ما به این
مسائل چندان اهمیت نمی دهیم. مثلا در مورد امام سجاد(ع) می گویند زن ایشان
ایرانی بوده؛ اما اولا اختلاف روایت است. شهید مطهری این مسئله را تایید
نمیکنند و دکترجعفر شهیدی در کتاب زندگانی امام سجاد(ع) دلایلی بر رد این
مسئله را آورده است.
در مورد زندگانی حضرت علی
اکبر(ع) نیز اختلاف است مثلا سن ایشان را برخی زیر20سال و برخی 25 یا 27 یا
29 سال نوشته اند و برخی گفته اند نام مادر ایشان آمنه است و برخی گفته اند
شهربانو و برخی گفتهاند لیلا است. مهم فضایل اخلاقی و روحی ایشان است.
شمایل حضرت علی اکبر:
ایشان
چهره ای نورانی و پیشانی پهن داشتند که موهای ایشان از روی نرمۀ گوش
بیشتر نبوده. این خصوصیات ظاهری ایشان است که خصوصیات ظاهری برای ما نسبت به
خصوصیات اخلاقی از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.
فضایل حضرت علی اکبر(ع):
نمود
حضرت علی اکبر(ع) و حضرت اباالفضل(ع) درصحنه ی کربلاست. مورخین نقل کرده
اند زمانی که لشکر عمر بن سعد چهره ی بابرکت حضرت رادیدند گفتند: (فتبارک الله
احسن الخالقین) این قدر حضرت علی اکبر شبیه پیامبر(ص) بودند که لشکر عمرسعد
گمان کردند پیامبر(ص) است که حضرت علی اکبر(ع) فرمود: انا علی بن الحسین بن
علی(ع) و بعد بحث ولایت و توحید را عنوان کرد و فضایل امام حسین(ع) راتوصیف
فرمود.
فضایل حضرت علی اکبر(ع) به قدری بود که
در زیارت عاشورا به ایشان سلام داده شده السلام علی الحسین و علی علی بن
الحسین. لفظ علی بن الحسین اشاره به وجود بابرکت حضرت علی اکبر(ع) دارد و
قبر حضرت نیز پایین قبر امام حسین(ع) است.
برای
روشن شدن فضایل حضرت به معرفی جعفرکذاب میپردازیم. جعفرکذاب فرزند امام
هادی(ع) بود که به دروغ ادعای نبوت کرد و خود را به جای امام زمان(عج) معرفی
کرد. پس میرساند که درست است که پدرجعفر معصوم بود امام جعفر کذاب شد و
ادعای امامت کرد.
پس اگربگوییم فضایل حضرت علی
اکبر(ع) فقط به خاطر این بوده که فرزند امام حسین(ع) بوده درست نیست. لذا حضرت
علی اکبر(ع) خودشان خودسازی داشته اند و شرایط مساعد بوده و لقمه حلال
خوردهاند ولی مهم اختیار انسان است. حضرت به اختیار خود اینگونه شده بودند
و به همین دلیل امام حسین در وصف ایشان فرمودند:
«اللهم اشهد علی
هولاء القوم فقد برز علیهم غلام اشبه الناس خلقا و خلق و منطقا برسولک» خدایا شاهد
باش بر این قوم به سوی آنها آشکار می شود پسری که شبیه ترین فرد از نظر
ظاهر و اخلاق و گفتار به پیامبر(ص) است.
درنظر
بگیریم که خلقت پیامبر هیچ نقصی نداشته و حضرت علی اکبر(ع) شبیه ترین فرد به
پیامبر(ص) بوده پیغمبری که قرآن درمورد اخلاق ایشان فرموده: انک لعلی خلق
عظیم.
حضرت علی اکبر(ع) ازنظر اخلاق هم شبیه ترین فرد به پیامبر(ص)
بوده است. از نظر منطق هم شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بوده. گفتار پیامبر به
فرموده ی قرآن از روی هوای نفس نبوده. امام حسین در وصف علی اکبر فرمود: علی
اکب رشبیه ترین فرد از نظر گفتار به پیامبراست یعنی ماینطق علی الهوی(بدون
هوای نفس) است و درادامه فرمود:«و کنا اذا شفقنا الی بنیک نظرنا الی وجهه»
خدا این پسررا با این ویژگی به میدان میفرستم هرگاه دلمان برای پیامبر تنگ
می شد به جمال اونگاه می کردیم.
علی رغم اینکه
برامام حسین(ع)بسیار سخت گذشت امام حتی یک کلمه نمی گوید که عدم رضایت بر
خداوند را برساند طبق آیه قرآن معصوم هم احساس دارد چرا که می فرماید:
«انابشر
مثلکم یوحی الی» پیامبرفرمود: من هم بشری مثل شما هستم. پس امام حسین(ع)
نیز احساس دارد ولی چون می داند رضای خدا در این بوده ناراضی نیست.
حضرت علی اکبر(ع)اولین شهید بنی هاشم درصحنه ی کربلا بود. حضرت
علی اکبر(ع)چنان مقام ویژهای نزد امام حسین (ع) داشت که هیچ گاه نفرین
نکرده بود بعد از شهادت حضرت علی اکبر(ع) برلشکریان یزید نفرین کرد و فرمود:
«قطع الله رحمک» و نفرین کرد که خدا عمرسعد را مقطوع النسل کند که مقطوع النسل هم شد.
از
حضرت علی اکبر(ع) الگو بگیریم. جوان باید گفتار و رفتار و اخلاقی شبیه حضرت
علی اکبر(ع) داشته باشد. حضرت علی اکبر(ع) از نظر شجاعت بی نظیر بود و شهادت
را سعادت می دانست و از مرگ هراسی نداشت و امام حسین(ع) فرمود:لا اری الموت
الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الابرما(من مرگ را جز سعادت نمی بینم وحیاه
باظالمین را جز ذلت نمی بینم)
روزی
معاویه درجمعی نشسته بود و پرسید چه کسی به خلافت برازنده تراست؟ گفتند:
معاویه بن ابوسفیان. معاویه گفت: ای دغل بازان چاپلوس خودتان می دانید که
دروغ می گویید«بما اولی الناس بهذا الامر علی بن الحسین بن علی جده رسول
الله» (شایسته ترین فردبرای خلافت علی بن الحسین بن علی (علی اکبر) که جد
او رسول الله است می باشد)در ادامه سخنش معاویه گفت:
و فیه شجاعه بنی هاشم و سخاه بنی امیه و... ثقیف (شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه و خوش رویی قبیله ثقیف را دارد)
در وصف فضایل حضرت علی اکبر(ع)همین بس که دشمنان مدحش کردند چه رسد به دوستان.
على بن الحسين (على اكبر)
كنيه
اش ابوالحسن، مادرش ليلى دختر ابى مرة بن مسعود ثقفى، و مادر ليلى
ميمونه دختر ابوسفيان بود، و مادر ميمونه دختر ابى العاص بن اميه بوده است.
على اكبر نخستين كسى بود كه از بنى هاشم در معركه كربلا به شهادت رسيد.
يحيى
بن حسن علوى و ديگر از طالبين گفته اند: آن على بن الحسين كه در كربلا
كشته شد مادرش كنيزى بود. ام ولد و آنكه مادرش ليلى بود فرزند ديگر حضرت
بود و او جد يحيى بن الحسن و ساير كسانى است كه نسبشان به حسين بن على عليه
السلام مى رسد.
در مدح على بن الحسين اشعار زير را گفته اند:
لم تر عين نظرت مثله
من محتف يمشى و من ناعل
يغلى بنى ء اللحم حتى اذا
انضج لم يغل على الاكل
كان اذا شبت له ناره
يوقدها بالشرف القابل
كميما يراها بائس مرمل
او فرد حى ليس بالاهل
اعنى ابن ليلى ذا السدى و الندى
اعنى ابن بنت احسب الفاضل
لا يوثر الدنيا على دينه
و لا يبيع الحق بالباطل
ترجمه: هيچ ديده اى مانند او را در ميان پابرهنگان و كسانى كه كفش به پا دارند نديده اند.
گوشت
نيم پخته را قبل از حضور ميهمان نيك مى پزد تا پخته گردد و براى خوردن
گران و گلوگير نباشد و نيز در حضور ميهمان نجوشد تا وى به انتظار بنشيند.
هر
گاه براى راهنمايى گذر كنندگان آتشى برافرزود در مرتفع ترين نقاط يا آشكارا
مى افروزد و روشن مى كند( عرب را رسم بود كه در بيابان در اطراف خيمه
خويش براى راهنمايى مهمانان آتشى بر مى افروختند و مهمانان را از دور
راهنمايى مى شدند)
تا هر مستمند بينوايى آن را ببيند( و خود را بدو برساند و در سايه كرم و خانه جودش به آسايش زندگى كند)
مقصود من از همه اينها فرزند ليلى آن صاحب جود و كرم است، يعنى فرزند زنى پاك نهاد و گرانمايه و كه حسب او برترين حسب هاست.
آن كس كه دنيا را بر دين خويش مقدم ندارد و حق را به باطل نفروشد.
منبع:باشگاه خبرنگاران