14 دی 1400 1 جمادی الثانی 1443 - 21 : 17
کد خبر : ۱۴۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷
آن‌چه به تو امر شده ابلاغ کن و ...
عقیق:کاروان حجةالبلاغ به قافله سالاری پیامبر بزرگوار اسلام پس از خروج از مکه و طی مسیری به منزلگاه  «سرف» رسیده و از آن جا تا«مَرُّ الظَّهْران» حرکت کردند تا امروز که به «عُسفان» رسیدند. هنوز چند منزل دیگر تا «غدیر خم» باقی است.
 

امروز جبرئیل که پیش از این نیز بارها دستور ابلاغ ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را به پیامبر رسانده بود، بار دیگر و در منزلگاه «عُسفان» بر رسول خدا(ص) نازل شد و آیات ۹۲ تا ۹۵ سوره مبارکه حجر را بر قلب نازنین رسول خدا جاری ساخت تا به این وسیله اولین علامت حفاظت از امر ابلاغ ولایت و جانشینی پیامبر توسط پروردگار را بر ایشان آشکار نماید:
   
« فَوَرَبّکَ لَنَسألنَّهُم أجمَعین، عَمّا کانوا یَعْمَلون، فاصدَع بِما تُؤمر و أعرض عَنِ المُشرِکین، اِنّا کَفَیناکَ المُسْتهزِئین»


قسم به پروردگارت از همه آنان درباره آن‌چه انجام مى‏دهند سؤال خواهیم‌کرد. پس آن‌چه به تو امر شده ابلاغ کن و از مشرکین اعراض نما. ما تو را از شرّ مسخره‌کنندگان حفظ می‌‏کنیم.

با نازل شدن این آیات، حضرت با یقین به وعده الهی دستور حرکت داد و از کاروانیان خواست با سرعت بیشتری حرکت کنند تا  هر چه زودتر به «غدیر خم» برسند و به‌طور رسمى ولایت امیرالمؤمنین على بن ابی‌‏طالب‏(ع) را اعلان کنند.*

 

پی نوشت:

(بحارالانوار/ ج ۲۸ ص ۹۸. عوالم العلوم/ ج ۱۵ / ۳  ص ۱۴۳  - ۱۴۲، ۱۷۷، ۲۹۹.)

منبع:سبک زندگی اسلامی

211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: