عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷
آن‌چه به تو امر شده ابلاغ کن و ...
عقیق:کاروان حجةالبلاغ به قافله سالاری پیامبر بزرگوار اسلام پس از خروج از مکه و طی مسیری به منزلگاه  «سرف» رسیده و از آن جا تا«مَرُّ الظَّهْران» حرکت کردند تا امروز که به «عُسفان» رسیدند. هنوز چند منزل دیگر تا «غدیر خم» باقی است.
 

1696_ghsdir.jpgامروز جبرئیل که پیش از این نیز بارها دستور ابلاغ ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را به پیامبر رسانده بود، بار دیگر و در منزلگاه «عُسفان» بر رسول خدا(ص) نازل شد و آیات ۹۲ تا ۹۵ سوره مبارکه حجر را بر قلب نازنین رسول خدا جاری ساخت تا به این وسیله اولین علامت حفاظت از امر ابلاغ ولایت و جانشینی پیامبر توسط پروردگار را بر ایشان آشکار نماید:
   
« فَوَرَبّکَ لَنَسألنَّهُم أجمَعین، عَمّا کانوا یَعْمَلون، فاصدَع بِما تُؤمر و أعرض عَنِ المُشرِکین، اِنّا کَفَیناکَ المُسْتهزِئین»


قسم به پروردگارت از همه آنان درباره آن‌چه انجام مى‏دهند سؤال خواهیم‌کرد. پس آن‌چه به تو امر شده ابلاغ کن و از مشرکین اعراض نما. ما تو را از شرّ مسخره‌کنندگان حفظ می‌‏کنیم.

با نازل شدن این آیات، حضرت با یقین به وعده الهی دستور حرکت داد و از کاروانیان خواست با سرعت بیشتری حرکت کنند تا  هر چه زودتر به «غدیر خم» برسند و به‌طور رسمى ولایت امیرالمؤمنین على بن ابی‌‏طالب‏(ع) را اعلان کنند.*

 

پی نوشت:

(بحارالانوار/ ج ۲۸ ص ۹۸. عوالم العلوم/ ج ۱۵ / ۳  ص ۱۴۳  - ۱۴۲، ۱۷۷، ۲۹۹.)

منبع:سبک زندگی اسلامی

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین