فرشتگان از مجردات هستند، البته نه به معنای تجرد در مقابل تأهل، بلکه به تعبیر فلسفی یعنی غیر مادی هستند. دستهها، گروهها و طبقات متفاوتی دارند و هر یک نیز برای انجام امری از امور آفرینش آفریده شدهاند.
چنان چه امیرالمؤمنین امام علی(ع) در مورد آنان میفرماید: «سپس [خداوند متعال] آسمانهای بلند را از هم گشود و آنها را مملو از فرشتگان مختلف ساخت، گروهی از آنان همواره در سجدهاند و رکوع ندارند، و گروهی در رکوعاند و یارای ایستادن ندارند،و گروهی در صفهایی ایستادهاند که پراکنده نمیشوند و هیچ گاه خواب به چشمانشان راه نمییابد و عقلهای آنان دچار اشتباه نمیگردد و ...« [یعنی از صفات، ویژگیها، نیازها و آثار جسم بری هستند]؛ و در مورد گروهها و مسئولیتهای گوناگون آنها نیزمیفرماید که کار یک گروه صرفاً عبادت است،که این معنا و حکمت آن جای تأمل و بحث فراوان دارد. در مورد گروه دیگر میفرماید: «و منهم امناء علی وحیه و السنة الی رسله و مختلفون بقضائه و امره ...» در واقع این گروه واسطهی میان پروردگار و پیامبران و حاملان و ترجمان وحی او هستند. سپس به گروه دیگر که نگهبانان بندگان هستند و آنان را از بسیاری آفات، حوادث و ابتلائات حفظ میکنند و گروهی که اعمال آنان را ثبت میکنند ... و بالاخره گروهی که مأمور اخذ جان هستند،اشاره مینمایند.
فقط ملائک نیستند که به عالم مجردات تعلق دارند، بلکه جان و روح آدمی و نفس او نیز همینطور است، مادی نیستند و جنسیت ندارند.
در هر حال آن چه به عالم تجرد تعلق دارد، جسم ندارد و بالتبع جنسیت هم ندارد. ملائک نه مذکر هستند و نه مؤنث، جان و روح آدمی و هم چنین نفس او که تحت تعلیم و تزکیه قرار میگیرد نیز نه مرد است و نه زن. بلکه جنسیت، مذکر یا مؤنث و زن یا مرد بودن و بالتبع برخورداری از ویژگیها و نیازهای آن، فقط به جسم و آن چه جسمیت دارد تعلق میگیرد.
از این رو، گیاهان نوع و یا تخمکهای نر و ماده دارند، حیوانات نر و ماده دارند، انسانها به مرد و زن یا مذکر و مؤنث تقسیم میشوند و همین طور جنّها. پس جسمیّت دارند، جنسیت دارند و از ضروریات و نیازهای جنسیتی مثل بذرافشانی، جفتگیری و مجامعت برخوردار میباشند. لذا با ملائک و فرشتگان نه ازدواجی صورت میگیرد و نه همخوابی و نه تلذذ شهوانی که مختص جسم و جنسیت مادی است.
منبع: جام نیوز
212009