عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
هر دسته از مخلوقات خداوند متعال، مبتنی بر علم، حکمت و مشیّت او به گونه‌ای آفریده شده و از ویژگی‌های گونه‌ی خود برخوردار می‌باشند..

عقیق:امروزه برخی با طرح این مسئله که آیا می شود با فرشتگان ازدواج کرد  در صدد ایجاد شبهه در بین جوانان دانشجو هستند این درحالی است که  هر دسته از مخلوقات خداوند متعال، مبتنی بر علم، حکمت و مشیّت او به گونه‌ای آفریده شده و از ویژگی‌های گونه‌ی خود برخوردار می‌باشند. به عنوان مثال: انسان از خاک، جنّ از آتش و ملائک از نور خلق شده‌اند.

 

فرشتگان از مجردات هستند، البته نه به معنای تجرد در مقابل تأهل، بلکه به تعبیر فلسفی یعنی غیر مادی هستند. دسته‌ها، گروه‌ها و طبقات متفاوتی دارند و هر یک نیز برای انجام امری از امور آفرینش آفریده شده‌اند.

 

چنان چه امیرالمؤمنین امام علی(ع) در مورد آنان می‌فرماید: «‌سپس [خداوند متعال] آسمان‌های بلند را از هم گشود و آن‌ها را مملو از فرشتگان مختلف ساخت، گروهی از آنان همواره در سجده‌اند و رکوع ندارند، و گروهی در رکوع‌اند و یارای ایستادن ندارند،و گروهی در صف‌هایی ایستاده‌اند که پراکنده نمی‌شوند و هیچ گاه خواب به چشمان‌شان راه نمی‌یابد و عقل‌های آنان دچار اشتباه نمی‌گردد و ...‌« [یعنی از صفات، ویژگی‌ها، نیازها و آثار جسم بری هستند]؛ و در مورد گروه‌ها و مسئولیت‌های گوناگون آنها نیزمی‌فرماید که کار یک گروه صرفاً عبادت است،که این معنا و حکمت آن جای تأمل و بحث فراوان دارد. در مورد گروه دیگر می‌فرماید: «‌و منهم امناء علی وحیه و السنة الی رسله و مختلفون بقضائه و امره ...» در واقع این گروه واسطه‌ی میان پروردگار و پیامبران و حاملان و ترجمان وحی او هستند. سپس به گروه دیگر که نگهبانان بندگان هستند و آنان را از بسیاری آفات، حوادث و ابتلائات حفظ می‌کنند و  گروهی که اعمال آنان را ثبت می‌کنند ... و بالاخره گروهی که مأمور اخذ جان هستند،اشاره می‌نمایند.

 

فقط ملائک نیستند که به عالم مجردات تعلق دارند، بلکه جان و روح آدمی و نفس او نیز همین‌طور است، مادی نیستند و جنسیت ندارند.

 

در هر حال آن چه به عالم تجرد تعلق دارد، جسم ندارد و بالتبع جنسیت هم ندارد. ملائک نه مذکر هستند و نه مؤنث، جان و روح آدمی و هم چنین نفس او که تحت تعلیم و تزکیه قرار می‌گیرد نیز نه مرد است و نه زن. بلکه جنسیت، مذکر یا مؤنث و زن یا مرد بودن و بالتبع برخورداری از ویژگی‌ها و نیازهای آن، فقط به جسم و آن چه جسمیت دارد تعلق می‌گیرد.

 

از این رو، گیاهان نوع و یا تخمک‌های نر و ماده دارند، حیوانات نر و ماده دارند، انسان‌ها به مرد و زن یا مذکر و مؤنث تقسیم می‌شوند و همین طور جنّ‌ها. پس جسمیّت دارند، جنسیت دارند و از ضروریات و نیازهای جنسیتی مثل بذرافشانی، جفت‌گیری و مجامعت برخوردار می‌باشند. لذا با ملائک و فرشتگان نه ازدواجی صورت می‌گیرد و نه همخوابی و نه تلذذ شهوانی که مختص جسم و جنسیت مادی است.



منبع: جام نیوز

212009


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین