13 آذر 1400 29 ربیع الثانی 1443 - 47 : 15
کد خبر : ۱۲۰۸۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
درسی از قرآن/
قرآن کریم در سوره ی نازعات می فرماید: کسى که از مقام پروردگارش ترسید و نفسش را از هوس بازداشت؛ بی ‏شک، بهشت جایگاه او خواهد بود.

عقیق:خداوند متعال در سوره مبارکه نازعات می فرمایند: فَإِذَا جَآءَتِ الطَّآمَّةُ الْکُبْرَى‏ یَوْمَ یَتَذَکَّرُ الْإِنسَانُ مَا سَعَى‏ وَ بُرِّزَتِ الْجَحِیمُ لِمَن یَرَى‏ فَأَمَّا مَن طَغَى‏ وَ آثَرَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا فَإِنَّ الْجَحِیمَ هِىَ الْمَأْوَى‏ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى‏ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِىَ الْمَأوْى‏.

یعنی آنکه : آنگاه که آن حادثه بزرگ فرارسد. در آن روز، انسان آنچه تلاش کرده، به یادآورد و جهنم براى هر بیننده‏ اى آشکار شود. امّا هر که سرکشى کرده و زندگى پست دنیا را (بر آخرت) برگزیده، بى شک، دوزخ جایگاه اوست.
و اما کسى که از مقام پروردگارش ترسید و نفسش را از هوس بازداشت بى‏شک، بهشت جایگاه اوست.

از پیام های این آیات می توان فهمید که: 


۱- قیامت، بزرگترین و فراگیرترین حادثه است که تمام حوادث دیگر را تحت الشعاع خود قرار مى‏ دهد. «الطامّة الکبرى»
۲- انسان در قیامت، دائماً متذکّر کارهایش در دنیا مى‏ شود. «یتذکّر الانسان ما سعى»
۳- ریشه طغیان، دنیاپرستى است. «طغى و آثر الحیاة الدنیا»
۴- دنیا بد نیست، ترجیح آن بر آخرت بد است. «آثر الحیاة الدنیا»
۵ - خداوند که ترس ندارد، مقام اوست که مایه ترس انسان مى‏ شود. مثل اینکه انسان از قاضى مى‏ ترسد، زیرا مى‏داند اگر جرمى مرتکب شود، با او سر و کار دارد. «خاف مقام ربّه»
۶- ریشه مبارزه با نفس، خوف الهى است. «خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى»
۷- نفس انسان فتنه‏ گر است که باید او را باز داشت. «و نهى النفس عن الهوى»
۸ - قانون الهى براى همه افراد یکسان است. «من طغى... من خاف»

منبع: تفسیر نور حجت الاسلام والمسلمین استاد قرائتی

گزارش خطا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: