عقیق:حرف تازهای نیست اگر بشنویم خادمان بارگاه منور رضوی برای حمایت از قشری کم برخوردار آستین مهر و همت بالا زدهاند! و قطعاً مشارکت در یک حرکت خیرخواهانه را هم بخشی از ساعات خدمتگزاری خود در هر نقطه از حرم مطهر رضوی میدانند. اما این بار، موضوع خدمت و همدلی کمی برایشان تفاوت دارد، چون میگویند که انگار کاری برای فرزندان خود میکنند.
طرح «مهر همدلی، خدمت رضوی» از اولین ثمرات بازدیدهای پنجشنبه حجتالاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی از مراکز نگهداری از کودکان بیسرپرست شهر مشهد است که به همت خادمان بارگاه نورانی ثامن الحجج (ع) و با هدف تهیه البسه گرم مناسب فصل سرما برای ۱۶۰۰ کودک بیسرپرست استان آغاز شده و قرار است که این مسیر پرخیر و برکت خدمت و همدلی به هموطنان نیازمند همچنان ادامه داشته باشد.
جمعآوری ده میلیارد ریال برای تهیه هدایا
این طرح توسط خدام آستان نورانی امام هشتم اجرا میشود که در این راستا محمد توکلی معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی میگوید: با تأکید تولیت آستان قدس رضوی و با شروع فصل سرما، فاز نخست طرح «مهر همدلی، خدمت رضوی» با مشارکت خادمان رضوی آغاز و با جمع آوری ده میلیارد ریال، برای ۱۶۰۰ کودک، نوجوان و جوان بیسرپرست و نیازمند تحت پوشش بهزیستی، لباس گرم تهیه شد که طی هفته جاری توزیع خواهد شد. همچنین بنا داریم مرحله بعدی این طرح را با مشارکت بنیاد کرامت رضوی و شبکه خادمیاران رضوی، در سطح ملی و برای کودکان بی بضاعت سراسر کشور اجرایی کنیم.
برکات یک بازدید هفتگی
مصطفی آشنایی، مسئول کشیک دوم کفشداران حرم مطهر، یکی از دست اندرکاران اصلی کمک به اجرای این طرح است. از آن مو سپید کردههای خدمتگزاری در آستان نورانی حضرت رضا (ع) که تا امروز به قدر عمری ۳۰ ساله در خدمت زائران و مجاوران امام رئوف بوده. او یکی از خادمانی بود که دو هفته گذشته، همراه تولیت آستان قدس از مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابانی «صدف» بازدید داشت و دست بهنقد، با اهدای کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به تعداد بچهها از طرف کشیک خدمتی خود، دل جمعی از بچههای کار و خیابان شهر مشهد را شاد کرد.
او درباره شروع این حرکت نیکوکاری برایمان میگوید: تولیت آستان قدس رضوی مرحمت کردند، غیر از هدایای نقدی و غیر نقدی از جمله کاپشن و البسه گرم برای همه بچههای ساکن در مرکز «صدف»، بدهکاری چند تن از پدرهای بچهها را تقبل کردند تا از زندان آزاد شوند و به آغوش خانواده خود برگردند.
از هر دست بدهی، از همان دست میگیری
بعد از این دید و بازدید، برنامهریزی شد تا همه خادمان بخشهای مختلف در طرح خرید البسه گرم مناسب فصل سرما مشارکت کنند. بحمدالله با مبلغ جمعآوری شده به میزان بیش از یک میلیارد تومان برای ۱۶۰۰ کودک، نوجوان و جوان بیسرپرست و بدسرپرست، کاپشن از بهترین کیفیت و به اندازه مناسب بچهها تهیه شد و إن شاءالله با حضور تعدادی از خادمان در شهرستانهای مختلف استان به دست عزیزان خواهد رسید.
حرف از نیت خادمان که پیش کشیده میشود، به سراغ نقل روایتی از امیرمؤمنان علی (ع) میرود و میگوید: «هر کس کمکی به یتیم و نیازمندی کند، رزق و روزی خود را افزون میکند.» در فرهنگ ملی خودمان هم آموختهایم که از هر دست بدهی، از همان دست میگیری. هر مبلغی از دست خادمان گرفتیم، عاشقانه، با ذوق و شوق و رضایت قلبی آنها همراه بود. طوری کمک کردند که بتوانیم بهترین جنس البسه را تهیه کنیم. چون همه فکر میکردند که هدیه را برای عضوی از خانواده خود خریداری میکنند؛ نه برای یک کودک محروم. کاری کردند که در وهله نخست، در شأن مولایمان علی بن موسی الرضا (ع) باشد و سپس در شأن خدام حرم مطهر و این کار نیک.
همراهی پدرانه با فرزندان بیپشت و پناه
محمد علاقهبند نیز از اهالی خدمت در این آستان ملکوتی است و خود را این طور معرفی میکند: «در کشیک ششم کفشداران، بیشتر از ۳۳ سال است که به خدمت به زوار امام هشتم مشغولم.» او حرف را با شکرانه حضور در این فرصت خدمتگزاری شروع میکند و در ادامه میگوید: خدا را شکر، دوستان و خادمان عزیز ما مثل این پویش در حرکتهای بسیاری شرکت داشتهاند؛ از حضور در آسایشگاهها و همدلی با اقشار کم برخوردار تا کمک به تهیه بستههای معیشتی و بهداشتی از آغاز شیوع کرونا ... و حالا با دل و جان در قالب طرح مهر همدلی، خادم جمعی از فرزندان بیپشت و پناه خودشان شدهاند.
او اضافه میکند: در آستانه فصل سرما هستیم، وقتی شنیدیم که تعدادی از بچهها به جز نداشتن خانه و کاشانه و سایه والدین، حتی لباس گرمی هم برای پوشیدن ندارند، حقیقتاً احساس کردیم که برای خانواده خودمان خرید میکنیم و با این کار اول، دل خودمان شاد شد. حالا با تهیه البسه، قرار است نمایندهای از کشیک ششم در شهرستان داورزن خدمت این عزیزان برسند و این هدایا را به دستشان برسانند.
ماجرای قدردانی یک خادم
محمود رئوفی از سرکشیکهای کفشداران، حضور همخدمتیهایش را کار کوچکی برای ابراز ارادتشان به حضرت رضا (ع) و پیرو فرمایشات ائمه معصومین (ع) به منظور حمایت و محبت به کودکان بیسرپرست بیان میکند و ادامه میدهد: در طول سالهای خدمت، در هر برههای شاهد بودهام که خادمان این آستان مبارک، همیشه منتظر فرصتی برای خدمت کردن هستند. وقتی سیره امام رئوف، یتیمنوازی بوده، خدمه نیز پیرو این مشی و سلوک، دستگیری از ایتام و گرفتاران را وظیفه خود میدانند.
کسب و کارش در صنف آهن آلات است، ولی دلی پر مهر و محبت به کودکان دارد. برایمان از خاطرات هم خدمتیهایش تعریف میکند و میگوید: وقتی در آغاز این طرح، یکی از خادمان کشیک که بعد از مدتها به کشیک خدمتی خود بازگشته بود، بیشتری میزان کمک را به طرح داشت، از او دلیل را جویا شدم و گفت؛ «در این فاصله دوری از خدمت، تازه فهمیدم چه گوهری به ما سپرده شده و چقدر مشمول لطف خدا و حضرت رضا (ع) هستیم. میخواهم حالا که به لطف دوباره آقا، در آغاز این طرح برگشتم و از این فیض بینصیب نماندم، اینگونه از حضرت قدردانی کرده باشم.»
همدلی مادری با همه داراییاش
مثل همه حرکتهای مهم اجتماعی که بانوان و مادران ستونی از کار هستند و باری را به وسع خود بر دوش میگیرند، در این پویش نیز بانوان مشارکتی پرشور نشان دادند. در جمع بانوان خادمه، به سراغ هر کدامشان رفتیم، زهرا سرائیان را معرفی کردند. از همان چند جمله اولش و چشمانی که از محبت تر شد، نشان داد که پیشتر از آن که به عنوان خادم در این پویش کاری کرده باشد، در مقام مادری مهربان و دلسوز حضور داشته.
او ماجرای خدمتشان را این طور تعریف کرد: همین که بین خدمه کشیک مطرح شد که چندصد کودک یتیم، در این سرما حتی لباس گرم ندارند، انگار دلشان را آتش زدند. به خانمها گفتم که همان طور که دوست دارید، بچههای خودتان گرم باشند، الان تعداد زیادی از کودکان پوشش مناسب ندارند. به محض تمام شدن حرفم، طوری استقبال شد که غافلگیر شدم.
سرائیان به نقل موردی از این بین اشاره میکند و میافزاید: باور نکردنی است، آنهایی که به ظاهر وسع چندانی ندارند، خیلی زودتر از دیگران و با همه داشتههایشان مشارکت کردند. از بین خادمان داشتیم بانویی را که خودش در حال دریافت کمکهای معیشتی ماهانه است ولی از اولین کسانی بود که دست دراز کرد تا مشارکت کند و با وجود اینکه ۲۰ هزار تومان به دستم داد ولی به چشمم دیدم که با همه وجودش آن را هدیه کرد.
نمودی از رأفت و مهرروزی امام
اکرم نورمحمدی سرکشیک خدمه روز بانوان هم این فرصت را محک دیگری برای خدمت معرفی میکند و میگوید: اول از همه از خدا شکرگذارم که باز به طریق دیگری نوکری کنیم. همیشه میگویم که باید این رأفت و مهرورزی حضرت رضا (ع) در ابعادی هر چند کوچک، در رفتار خادمانش نمود پیدا کند.
همسرش هم خادم الرضا (ع) است و مرتباً چه به صورت خانوادگی و چه همراه خادمان کشیک از مراکز نگهداری از افراد ناتوان شهر مشهد دیدار میکنند. خانم نورمحمدی تأکید دارد، تا موضوع خدمت تازهای طرح میشود، آن را در خانه با بچهها در میان میگذارند تا فرهنگ مهربانی و دستگیری را به فرزندان هم منتقل کنند. اول به بچههایم میگویم که مادر جان، آقا دوباره ما را صدا کردند تا به وظیفه خودمان عمل کنیم. اگر خرید لازم باشد، همراهمان میآیند و اگر بستهبندی بخواهد، با ما در کادو کردن کمک میکنند.
خادمان بارگاه رضوی در کنار دیگر اقشار جامعه، پیرو دستورات دینی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در هر فرصتی رزمایش مواسات و همدلی مؤمنانه را تا مرتفع شدن مشکلات همشهریان خود ادامه میدهند.
منبع:فارس