وی اضافه کرد: حال اگر در مقام تفسیر و تطبیق، کسانی بهغلط تطبیق دادند و به ناحق حکم تکفیر کسانی را که در واقع کافر نیستند، صادر کردند و همچون تکفیریهای عصر ما مرتکب حرام و باطل و جنایت شدند، موجب نمیشود که برای خوشایند دگراندیشان و کسانی که به ضرورت اصلاح متن دین و امکان تطرق خطا در متن وحی الهی قائلند، اصل تقسیمبندی انسانها به مومن و کافر، مورد انکار واقع شود.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تقسیم انسانها به دو عنوان مسالم و محارب و مبنا قرار دادن آن برای تعامل مومنان با دیگران که تقسیمبندی صحیح و سخن حقی است، نیز نمیتواند موجب تخطئه تقسیم انسانها به مؤمن و کافر باشد، زیرا هرچند رابطه میان کفر و محاربت به معنای محاربه با ولایت الهی و اولیاء خداوند و نه محاربه در اصطلاح فقهی، عموم و خصوص مطلق است و هر محارب قطعا کافر است لکن هر کافر الزاماً محارب نیست و تقسیم کفار به حربی و غیر حربی، تقسیمی صحیح و معروف است و اسلام نیز پیروان خود را از مراعات و ارتباط و معاهده با کفار غیر حربی هرگز منع نکرده است.
وی در پایان گفت: با این حال به هیچ وجه نمیتوان منکر اصل تقسیم انسانها به مومن و کافر که اصلی قرآنی، حدیثی، عقلی و فقهی است شد و صدها آیه و روایت و انبوه مباحث کلامی و فقهی در این مورد را نادیده گرفت و بهواسطه زشتی تکفیر نابجا، اصل تکفیر را نابجا دانست.
منبع:تسنیم