عقیق: آیا شب قدر برای همه یک شب است یا هر کس شب قدر خود را دارد ؟ آیا مبارک
بودن شب قدر امری مستقل از شخص و حالات شخص است یا این که بستگی به آن دارد
؟
پاسخ حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:
شب قدر برای همه یک
شب است، ارتباطی به حالات و روحیات افراد ندارد و از نظر مدارک و دلایل
دینی مسلم است که «شب قدر» اختصاص بهزمان پیامبر اکرم (ص) و محیط حجاز
نداشته و در همه زمان ها و برای همه نقاط مختلف «شبقدر» با همه عظمت و
اهمیتش وجود داردتصوری ممکن است پیش آید که منظور ازیکی بودن شب قدر در
تمام سال این است که برای تمام نقاط مختلف روی زمین در هر سال،شب واحد و
مشترکی، شب قدر معین شده به طوری که این شب در ساعت معینی در سراسر کرهزمین
آغاز و در ساعت معینی هم پایان میپذیرد!
این تصور اشتباه است، چون
زمین کروی است و همیشه یک نیمکره آن در تاریکی و نیم کره دیگر آن در
روشنایی قراردارد و به این ترتیب اصلا امکان ندارد که در ساعتجهای معین و
مشترکی در سراسر زمینشب باشد. منظور از این که «شب قدر» در سراسر سال یک شب
است، این است که برای اهالیهر نقطه بر حسب سال قمری خودشان، تنها یک «شب
قدر» وجود دارد.
به عبارت دیگر اهالی هرنقطه، سال قمری خود را بر
حسب افق خاص آن نقطه از اول ماه محرم آغاز میکنند و پساز گذشتن چند ماه
قمری، ماه رمضان همان نقطه هم بر حسب افق خاص آنجا آغازمیشود و در این
ماه،شب نوزدهم یا بیست و یکم و یا بیست و سوم برای اهالی آن نقطه، «شبقدر»
است.
این مطلب که اهالی هر نقطه، ایام و اوقات مقدسخود را باید با
افق خاص آن نقطه تعیین کنند اختصاص به شب قدر نداشته، در سایر روزهاو اوقات
مقدس اسلامی هم همین حساب وجود دارد؛ مثلا روز عید فطر و قربان در
اسلامروزهای مقدسی است که برای آنها عبادتها و دستورهای خاصی وارد شده و هر
کدام از ایناعیاد هم در تمام سال با تفاوت افقی که دارند با مراجعه به افق
خاص هر کشور تعیینمیگردد و به این جهت در بسیاری اوقات - مثلا عید قربان
در کشور سعودی - یک روززودتر از ایران و بعضی از کشورهای دیگر آغاز میشود.
باید
توجه داشت که این حساب درباره «شب قدر» بامطالبی مانند این که فرشتگان در
این شب نازل میشوند منافاتی ندارد، زیرا تمام اینجریانها که حکایت از
توسعه رحمت خاص الهی در این شب میکند، برای اهالی هر نقطهایدر شب قدر خاص
آن نقطه صورت میگیرد. به این سؤال این گونه هم جواب داده اند که شب
قدر یک شب بیش نیست، اما در کل کره زمین یک شب کامل، 24 ساعت میباشدهمچنان
که یک روز کامل 24 ساعت است و هر زمان مفروضی حدود نیمی از کره زمین
راپارههای روز و نیم کره دیگر را پارههای شب میپوشانند. بنابراین زمانی
که درعربستان شب قدر میشود بخشی از لیلة القدر است که امتداد آن تا شبی که
در ایرانمراسم شب قدر انجام میشود استمرار مییابد . به عبارت دیگر همه
شبها و روزها همینحالت را دارند که در عرض 24 ساعت به صورت متخالف تدریجی
کل زمین را پوشش میدهنداز همین رو در روایات وارد شده است که فضیلت روز
قدر کمتر از شب قدر نیست.[i]
[i]برگرفته از کتابپاسخ به پرسشهای مذهبی، ص500، و تفسیر نمونه، ج 27، ص 192.