* آيه ۷۳
وَ لا تُؤْمِنُوا إِلاَّ لِمَنْ تَبِعَ دينَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدي هُدَي اللَّهِ أَنْ يُؤْتي أَحَدٌ مِثْلَ ما أُوتيتُمْ أَوْ يُحاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ
* ترجمه
(بزرگان یهود، براى جلوگیرى از گرایش یهود به اسلام، به آنان مى گفتند:) جز به كسى كه آیین شما را پیروى كند، ایمان نیاورید. (زیرا دینِ حقّ منحصر به ماست. اى پیامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است كه خدا بنماید (و مانعى ندارد) كه به امّتى دیگر نیز همانند آنچه (از كتاب و شریعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج كنند. (همچنین اى پیامبر! به آنان) بگو: فضل و رحمت بدست خداست، او به هر كه بخواهد عطا مى كند و خداوند داراى رحمت وسیع و علم بى انتهاست.
* نکته ها
اهل كتاب، از گرایش یهود به اسلام نگران بودند و براى پیشگیرى از آن تبلیغ مى كردند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینكم»
* پيام ها
1- دشمنان اسلام، در توطئه هاى خود سفارش به پنهان كارى مى كنند و به غیر خود نیز اعتماد ندارند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینكم» [یكى از معانى ایمان، اعتماد و اطمینان است]
2- هدایت الهى، یك جریان مستمر در طول تاریخ بوده است و اختصاص به قوم خاصّى ندارد. «ان الهدى هدى اللّه»
3- تعصّب و خودبرتربینى، یكى از آفت هاى دیندارى است. «الاّ لمَن تبع دینكم»
4- الطاف پروردگار، در انحصار گروه خاصّى نیست. نبوّت و هدایت، فضل الهى است كه به هركس بخواهد مىدهد. «انّ الفضل بید اللّه»
5 - گزینش پیامبران از سوى خداوند، بر اساس علم اوست. «واسع علیم»
* آيه 74
يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ
* ترجمه
(خداوند) هر كه را بخواهد به رحمت خویش اختصاص دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است.
* نکته ها
این آیه، تصوّر غلط یهود را كه خداوند هیچ قومى را مانند یهود مورد لطف خویش قرار نمى دهد، نفى كرده و مى فرماید: خداوند بهتر مى داند چه كسى را عهده دار رسالت خویش بگرداند.
او در میان بندگانش لایق ترین فرد را انتخاب نموده و مورد لطف خاص خویش قرار مى دهد.
خداوند، هم لطفش توسعه دارد و هم حكمتش انتخابگر است.