عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
حجت الاسلام نوری:
اگر هیئت صرفاً جهت اقامه عزا باشد این یک هیئت خنثی است و تشکیلات نیست ولی اگر هیئت در کنار اقامه عزا، اقامه حق کند و حق طلبانه رفتار کند هیئتی است که نیاز به تشکل دارد و تشکیلاتی است.

عقیق: حجت الاسلام نوری طی دو جلسه سخنرانی به تبیین مباحثی پیرامون چرایی،چیستی وچگونگی  یک تشکل اسلامی، چگونگی جذب سرمایه های انسانی جدید برای تشکل و آفات تشکل و جذب پرداخت. 

حجت الاسلام نوری گفت: چرایی یک تشکل به ماهیت انقلاب اسلامی باز می گردد، زیرا ابعاد جریان انقلاب اسلامی بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی بوده وقابل قیاس با هیچکدام از انقلابهای دیگر نیست ؛ همانگونه که شخصیت امام خمینی (ره) با هیچ یک از انقلابیون جهان قابل قیاس نیست.

امام راحل (ره) این انقلاب را زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) و موجب تحول بشری و مقیاس آن را کاملاً جهانی ومرتبط با عاشورا وقیام امام حسین (ع) میدانستند و در سخنان خود می گفتند: (ما باید تلاش کنیم که هسته های مقاومت در سرتاسر دنیا تشکیل شود.) بنابراین نتیجه می گیریم حرکت در مسیر آرمان های انقلاب و اسلام فقط از راه تشکل امکان پذیر است .

رئیس شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ادامه به بیان نمونه ای از اعترافات تحلیلگران غربی در مورد جریان انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: آلوین تافلر درکتاب موج سوم می گوید حرکت خمینی تحول در دین نبود بلکه تحریک دین باوران ِبود . یکی دیگر از این تحلیلگران می گوید این موج بیداری عربی نیست بلکه موج بیداری خمینی وخامنه ای است . دیگری می گوید به حرکتها و رجزهای سید حسن نصر الله نباید توجه کرد بلکه آن روز که درکنفرانس سران کشورهای اسلامی او(سید حسن نصر الله) خم شد و دست رهبر انقلاب ایران را بوسید باید می فهمیدید که او هیچ کاری را بدون اجازة رهبرانقلاب ایران انجام نمیدهد.

سخنران این جلسه در ادامه به برداشت های نادرستی که از بیانات ولی امر مسلمین(مدظله العالی) در خصوص تشکیل تمدن اسلامی می شود اشاره کرد و گفت : عده ای با تفکر سکولار می گویند ما باید تفکر غرب را بپذیریم، اخلاق خود را هم داشته باشیم ولی دین را فقط محدود به فعالیتهای شخصی بدانیم چون دین قابلیت تمدن سازی را ندارد. عده ای دیگر می گویند باید تمدن غرب را بپذیریم و اخلاق را به آن تزریق کنیم. که نتیجه این نظریه می شود همان ژاپن اسلامی . به نظر شما آیا این نظریه می تواند در مقابل غرب بایستد؟!، البته نظر امام خامنه ای(مدظله العالی) هیچ کدام از صحبت های فوق نیست. ایشان خواستار تشکیل یک تمدن کاملاً اسلامی و جدای از تمدن غربی هستند،زیرا اگر ما از قبل تمدن غربی را پذیرفته بودیم امروز دیگر هرگز تحت فشار و تحریم آنها نبودیم. نیازی هم به کار تشکیلاتی و ایثار و شهادت نداشتیم. 

وی در ادامه به بیان فرمایشی از امام خامنه ای (حفظه الله) در مورد تشکیلات پرداخت که فرموده اند: تنها چیزی که میتواند مُثمِر ثمر باشد وبین مردم میوه دهد وبه مزاق مردم بنشیند تشکیلات است .

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا هیئت یک کار تشکیلاتی است؟به بیان جایگاه و اهمیت هیأت پرداخت و گفت : اگر هیئت صرفاً جهت اقامه عزا باشد این یک هیئت خنثی است و تشکیلات نیست ولی اگر هیئت در کنار اقامه عزا، اقامه حق کند و حق طلبانه رفتار کند هیئتی است که نیاز به تشکل دارد و تشکیلاتی است. و در واقع اینگونه تشکل ها هستند که می توانند به درد انقلاب بخورند و برای رهبر انقلاب بسط ید ایجاد کنند. به قول امام (ره) مسئله هیئت، مسئله سیاسی است و فقط گریه و تباکی نیست، در واقع در اینگونه از هیأتها ، مراسم هیئت درگاه ورودی به تشکیلات هیأت است که می خواهد اقامه حق کند. برنامه های آموزشی ، فرهنگی و ... در کنار عزاداری و ذکر نام مبارک ائمه اطهار(ع) می تواند یک هیئت انقلابی ایجاد کند. اساس و محور حرکت یک تشکل باید امر ولی فقیه باشد. اگر این محور را از یک تشکل حذف کنیم تمام اجزاء یک تشکل انقلابی از مسیر درست منحرف می شود، بنابراین یک تشکل اسلامی می بایست در تحقق اهداف انقلاب شریک باشد و خود را وسیله ای برای بسط ید امام زمان(عج) بداند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشی از شهید آیت الله بهشتی (ره) درمورد چیستی وچگونگی یک تشکل به تبیین برخی از ویژگی های یک تشکل پرداخت و گفت : شهید بهشتی (ره) فرمود:"تشکل مجموعه ای از افراد با عقاید مشترک است که یک هدف واحد را دنبال می کنند." نظم در یک تشکل در اولویت اول قرار دارد وافراد اگر مسئولیتی را قبول کردند باید آن را به نحو احسن انجام دهند. اساس سازماندهی یک تشکل تقوا و ایمان افراد است. بدون هدف اصلاً تشکلی شکل نمی گیرد. اعضاء یک تشکل مثل اعضاء بدن به هم پیوند خورده ونسبت به هم بی تفاوت نیستند ، تشکل همچون اداره و یا سازمان نیست که فقط از افراد خود کار بخواهد و آنها را نیروی انسانی بنامد. تشکل محل تکامل و تعالی معنوی اعضاء هم هست. در تشکیلات اگر افراد پای منبر ننشینند ومعارف دین را دریافت نکنند بعداً ممکن است با اندک طوفانی تشکلشان از هم بپاشد. رشد اعضا در یک تشکل بصورت کاریکاتوری و فقط در یک زمینه خاص نمی باشد.

 تشکیلاتِ هیاتی که می خواهد اقامه حق کند باید برنامه و استراتژی بلندمدت داشته باشد و نباید نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت باشد.

طبق سخن امام خامنه ای (مدظله العالی) ، هیأت نباید وارد کارهای اقتصادی و تجارتی شود زیرا هر جا امکانات و وسع مالی یک هیئت زیاد شد ضرر و آسیب در پی آن می آید. باید بدانیم این امکانات و سخت افزارها فقط فرعیات کار بوده و اصل کار همان نرم افزار و خود افراد هیأت  است.

وی در ادامه به برخی از آسیب ها و آفت های محتمل در مسیر فعالیت هیأت ها اشاره کرد و گفت: زمانی که انجام فعالیتهای پر سروصدا هدف قرار گیرد طبیعی است که از اهداف اصلی که همان حفظ و نشر ارزشها ، تقویت ایمان ومعرفت افراد و خدمت رسانی به جامعه است دور خواهیم شد که نتیجه آن محو شدن ذکر خدا می گردد.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: هر فردی در هیأت با توجه به ویژگی های آن هیأت باید بداند که چه افرادی برای جذب شدن در هیئت مناسبند تا جذب به صورت هدفمند وصحیح انجام پذیرد .

استاد نوری با اشاره به برخی ویژگی ها و روش های جذب بیان داشت: مهارت های جذب مثل مهارت های صید است ونکته مهم در جذب افراد ، پیدا کردن نقطه مشترک با طرف مقابل است یعنی آهنربای جذب را باید به نقطه ای که وجه اشتراک وجود دارد بگیریم وجذب را انجام دهیم. نیت درجذب کردن باید الهی باشد و نیات شخصی و فردی جایگاهی ندارند.اگر نیت ما در جذب الهی باشد می توانیم قلوب را تسخیر کنیم ولی اگر نیتمان غیر الهی باشد، کارمان یا اثری ندارد و یا اگر اثری داشته باشد ، اثر ناقصی بر جا خواهد گذاشت.

در جذب کردن، پس از نیت خالصانه ، عوامل جذب هم اهمیت بسیاری دارد که از نمونه آنها می توان به ویژگی ها و رفتارهای اعضاء هیئت، محتوا و قالب فعالیتها ، پافشاری بر اصول و ارزشهای الهی وکوتاه نیامدن از آنها به خاطر خوشایندی عده ای دیگر ، هدیه دادن و بیزاری از رذالت های اخلاقی توجه و تأکید کرد.

وی با اشاره به روایات معصومین(ع) یکی از ابزارهای کارآمد در جذب افراد را سلام و مصافحه کردن دانست و گفت: پیامبر اکرم (ص)  با سلام کردن قلوب دیگران را فتح و به خود جذب می کرد.

حجت الاسلام نوری در پایان سخنرانی خود  به تبیین برخی از آسیب ها و آفت ها در مسیر جذب کردن دیگران پرداخت و گفت : اشباع بیش از حد و کاذب در جذب باعث اثرات مخرب و ناپسندی می گردد که جهت جلوگیری از این آسیب ، باید دقت شود تا پس از جذب شدن دیگری به تشکلمان به فکر تعالی و رشد او تحت یک برنامه مدون باشیم و از برقراری روابط دوستانه بیش از حد جلوگیری نماییم.

وی ادامه داد: ارتباطات در یک تشکل باید با صفا و صمیمیت همراه باشد و ارتباط گفتاری و شنیداری قوی ترین نوع ارتباط است. 

رابطه مربی با متربی ، یک رابطه بسیار قوی است که موجب پیوندی عمیق می شود؛ این نوع رابطه ممکن است آفات بسیاری به دنبال داشته باشد ؛ از این رو این کار به هر کس توصیه نمی گردد وفقط باید از طریق مربیانی که هیأت مشخص میکند قابل اجرا باشد.


منبع: روضه نیوز

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین