عقیق: مصطفی دلشاد تهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و نویسنده کتاب «سیره نبوی» درباره چگونگی رسیدن به «احسن الحال» اظهار داشت: غیر از مسائل معنوی که در ارتباط با ماوراء در دعا وجود دارد مهمترین چیزی که برای خود انسان، نقش میگیرد جهت دادن به زندگی فرد است.
وی با اشاره به جمله «حول حالنا الی احسن الحال» عنوان کرد: مضمون این دعا آن است که انسان در سالی که با آن روبهرو میشود قائل به این است که گذشته و پیشینهای دارد از این رو کارهایی را انجام میدهد تا مبتنی بر آن، به رویکرد بهتری در زندگی دست پیدا کند.
نویسنده کتاب «سیره نبوی» اظهار داشت: «احسن الحال» یعنی اینکه انسان در این نفْس نماند و برای آینده خویش برنامهریزی کند. بنابراین اگر قرار باشد که انسانها این دعا را فقط به عنوان تبرک و یک رسم و آئین بخوانند، تغییری در زندگی آنها صورت نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: مراسم آئینی، چیز بدی نیست اما توقف در آن یعنی هیچگاه به سوی احسن الحال نرفتن! انسان باید در خواندن این دعا برای آینده خود، برنامهریزی کند.
دلشاد تهرانی با اشاره به موضوع احسن الحال در آیات و روایات اسلامی، گفت: احسن الحال یعنی اینکه انسانها روز به روز در کمالات انسانی، الهی، اخلاقی، پاسداشت حقوق یکدیگر، عدالتخواهی و زندگی عقلایی بهتر شوند از این رو اگر قرار باشد این دعا خوانده شود و رویکردی نسبت به پاسداشت اخلاق، عدالتخواهی و مناسبات اجتماعی صورت نگیرد احسن الحال فقط در حد یک لفظ باقی خواهد ماند.
وی عنوان کرد: به اعتقاد بنده یکی از مشکلات ما ایرانیان آن است که همه چیز را در حد مراسم آئینی متوقف کرده و بهره چندانی از روح آن نمیبریم؛ این دعا جزئی از یک مراسم آئینی بوده که بسیار گرانقدر، پربها و سودمند است.
* روح عقلانی تحولگرایی باید ترویج شود
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فصل بهار و تغییر سال برای ما ایرانیان در لحظهای اتفاق میافتد که این لحظه همزمان با تحول در کل طبیعت است که لازم است علاوه بر برگزاری مراسم آئینی به روح نو شدن، طراوت طبیعت و بالندگی نیز توجه داشته باشیم.
وی اظهار داشت: با رویکرد هر سال به بهار قرار است آن اتفاقی که درباره گیاهان و درختان افتد را به دست خودمان برای خویش رقم زده، نو شده و رشد پیدا کنیم. همچنین در سال جدید انسانیتر شده و به فکر دیگران نیز باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: روح تحول به سال نو و روح تحول به احسن الحال باید ترویج شود که لازمه چنین تحولی داشتن یک برنامه خوب و مناسب است و مهمترین شأن عقل، آیندهنگری و پیشبینی نسبت به مسائل گوناگون است.
وی گفت: انسان باید بتواند حداقل، پیشبینیها و برنامهریزیها و آیندهنگریها را برای سال آینده خودش داشته باشد که در پی آن ضعفها را به خوبی شناخته و آنها را بدون مماشات با خویش جبران کند.
این مترجم وشارح برگزیده نهجالبلاغه خاطرنشان کرد: تحول و احسن الحال یعنی اینکه ما بیاییم در عرصه سیاست، حقوق، اقتصاد و ... در حضور مردم اعتراف کنیم که ما خطا و اشتباه کردهایم ما این ضعفها را داشتهایم اما برنامه ما این است که امور را اصلاح کرده و در تدارک جبران آنها نیز هستیم از اینرو اگر حقوق مردم را زیرپا گذاشتیم، اگر داراییهای مردم را هدر دادیم و حرمت انسانی را نادیده گرفتیم درصدد جبران آن هستیم.
وی با بیان اینکه رویکرد به سال نو علاوه بر جنبه فردی، شامل وجه اجتماعی هم میشود که مباحث سیاسی، مدیریتی، حکومتی و اقتصادی را در بر میگیرد. بنابراین همه دستگاهها باید تلاش کنند تا رویکردی نو به احسن الحال داشته باشند که اگر جز این باشد در واقع ما در حد برگزاری یک مراسم آئینی، ذکر و یا بیان سخنانی باقی خواهیم ماند و اتفاق خاصی برای خود و یا جامعه مان رقم نخواهد خورد.
منبع: فارس