۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۱ : ۰۰
عقیق: مرحوم آیتالله العظمی بهجت در سلسله پندها و اندرزهای خود به مومنین با تاکید بر اهمیت انس با قرآن و عترت، عواقب دوری از این دو بال رسیدن به ملکوت را گوشزد نمودهاند.
گزیدهای از توصیههای این عارف فقید تقدیم میگردد
1-اگر کتابی بود که عکس اشیا را نشان می داد، آن کتاب همین قرآن است که بهشت و جهنم را نشان می دهد.
2-اگر درست به قرآن عمل می کردیم، با عمل خود دیگران را جذب می کردیم؛ زیرا مردم غالباً – به جز عدّۀ معدود – خواهان و طالب نور هستند.
3-قرآن کتابی پیامبرساز و جامع کمالات همه انبیاء اولوالعزم(ع) است و سزاوار است با گرسنگی و صبر با خرده نان هم شده قرآن کریم را تحصیل و تدریس نمائیم.
توسل وعشق دائمی به قرآن واهل بیت(ع)
خدا کند در ما عشقی به مجموع قرآن و عترت پیدا شود ، تا اولا بتوانیم یگانگی قرآن و عترت و معجون مرکب از آن دو را بیابیم و ثانیا در مقام پیروی و عمل با توجه به آن دو و بر محور آن دو طواف عاشقانه بنماییم و بدانیم که آنها از هر معشوقی بیشتر شایسته عشقورزی هستند. ما اگر جمال روحانی و زیبای قرآن و اهل بیت(ع) را ببینیم برگرد آنها طواف میکنیم.
امام کاظم (ع) فرمودهاند:( فی القرآن شفاء من کل داء) در قرآن بهبودی از هر گونه درد و بیماری وجود دارد (یستشفی به لکل داء) با قرآن میتوان برای بهبودی هر بیماری توسل جست، با توسل به قرآن میتوان بلاها و فتنهها را از خود و جامعه اسلامی برطرف نمود. توسل به ائمه اطهار(ع) و قرآن در تحصیل علم، کسب اخلاص، تهذیب نفس و ترک گناهان به انسان یاری میدهد.
دستور قرآن کریم به طور موکد این است که (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ) ای کسانی که ایمان آوردهاید تقوای الهی پیشه سازید و برای رسیدن به مقام قرب او وسیله بجوئید و در راه او کوشش نمائید باشد که رستگار گردید.
آثار انس به قرآن واهل بیت(ع)
با داشتن قرآن و عترت، فقری و کمبودی نداریم. سزاوار است با گرسنگی و صبر با خرده نان هم شده، قرآن کریم را تحصیل و تدریس نمائیم و به معارف آن آگاهی پیدا کنیم که (لا تفنی عجائبه) شگفتیهای موجود در آن پایان ناپذیر است. تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) حیات است، تمسک به امور دیگر حیات انسان را میگیرد و تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) حیات است.
به قرآن و عترت ملتزم باشیم. اگر کسی یکی را ضایع کند دیگری را هم ضایع کرده است زیرا این دو با هم اتحاد دارند و تفکیک ناپذیر میباشند، چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمود:«انی تارک فیکم الثقلین کتابالله و عترتی اهل بیتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»؛ من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما به یادگار میگذارم. یکی کتاب خدا و دیگری عترت طاهرین. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.
قرآن جامع کمالات همه انبیاء اولوالعزم(ع)
اگر به قرآن عمل میکردیم دیگران را به اسلام و قرآن جذب مینمودیم، زیرا قرآن جامع کمالات همه انبیاء اولوالعزم(ع) است. چند صحیفه برای حضرت آدم(ع) و چند صحیفه برای حضرت شیث(ع) نازل شده و صحف ابراهیم و موسی و سایر انبیاء و همه آنها در قرآن جمعند ولی ما از آن غافلیم.
خدا میداند حفظ قرآن چقدر در استفاده از این معدن و منبع رحمت الهی مدخلیت دارد، آیا از این بالاتر میشود تعبیر کرد که: «من ختم القرآن، کانما ادرجت النبوه بین جنبیه و لاکنه لا یوحی الیه»؛ هر کس قرآن را ختم کند گوئی که نبوت در وجود او گنجانده شده است با این تفاوت که به او وحی نمیشود؛ یعنی قرآن غایت کمال غیر انبیاء(ع) را به او میرساند. ما آن گونه که باید و شاید از قرآن استفاده نمیکنیم.
شخصی که با قرآن مانوس بود میگفت: در عرض دو یا سه ماه، دو ختم یا سه بار به صورت عادی قرآن را ختم نمودم و دیدم که حافظ کل قرآن هستم. حتی به قصد حفظ هم نخوانده بودم چنان حافظ قرآن شدهام که آیات قرآن را از میان لابلای خطوط کتب تفاسیر میتوانم تشخیص بدهم.
قاعدتا حفظ قرآن خیلی آسان است و تکرار هم لازم ندارد. «قال رسوالله(ص): سهل الله حفظه لامته»؛ خداوند قرآن را بر امت رسول خدا(ص) آسان نموده است، ولی بر ابقاء و نگهداری از آن تکرار لازم است، زیرا که فرمود (تعاهدوا هذا القرآن…) قرآن را تکرار کنید که زود از خاطر میرود. البته اگر حافظ قرآن در هر شبانه روز، کمتر از یک جزء بخواند، فراموش میکند و خواندن بیش از یک جزء در شبانه روز هم خستگی آور است.
منبع: خبرگزاری حوزه
کدخبرنگار: 211001