۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۷ : ۰۱
روز
عرفه برحسب آنچه از روایات زیادی
استفاده میشود از لحاظ معنوی یكی از روزهای مهم و سرنوشت ساز است روزی است كه پروردگار
متعال آن را پر از بركات قرار داده و وقتی شما به كتبی كه در این رابطه نوشته
شده نگاه كنید میبیند كه چقدر اعمال و دعا در این روز بسیار
بزرگ وارد شده است.
حدیثی كه از حضرت سیدالساجدین امام زین العابدین وارد شده
خیلی انسان را بیدار میكند و تشویق میكند نسبت به دعا در روز عرفه و معنویت
این روز حضرت شنید
در روز عرفه یك نفر از مردم گدایی میكند، فرمود كه: آیا در چنین روزی
از مردم طلب میكنی؟ در حالی كه
امروز روزی است كه امید میرود بچههایی كه در رحم مادران هستند آنها هم خوشبخت شوند.
ما در بعضی از روایات داریم كه اهمیت دعا را نشان میدهد و می گوید
كه روزه در این روز مهم است؛ ولی اگر كسی
روزه بگیرد و ضعف روزه باعث شود كه او خوب نتواند به دعا بپردازد روایت است كه آن روز را آن شخص
روزه نگیرد. خیلی زیباست، این حدیث نشان میدهد كه دین ما دین عقل است و دین مقدس
بازی نیست.
آن چیزی كه در روز عرفه داریم و باید به آن توجه
داشته باشیم دعای اباعبدالله(عليه السلام) است كه مضامین آن عرشی است و
مهمتر آنكه كسانی كه آن را مي خوانند در مضامين ارزشمند آن تدبير كنند. یكی
از اولیا خدا میگفت: شما دعا را برای فهمیدن و ترقی بخوانید، ثواب
به دنبال خودش میآید منتها ما اینطور بارآمدهایم كه دعا را برای ثوابش میخوانیم
اگر شما در مضامین
دعای عرفه توجه بكنید مضامین عالیه ای دارد كه فهم بعضی از این
مفاهیم امكان دارد سرنوشت معنوی
انسان را عوض كند، دعای عرفه دعای بسیار عظیمالقدری است.
یك فراز هم از دعای امام حسین در روز عرفه را
مطرح كنیم و مختصر توضیح دهیم آن فراز این است كه به خدا عرض میكند '' یا مَنِ
اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ
مِنْ بَعْدِ طُولِ الْجُحُودِ، '' كه این خیلی مهم است و البته
همه دعا مهم است و این فراز خیلی مهم است اين قسمت از دعا مثل
ساحران فرعون است ''یا مَنِ
اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ '' ای خدایی كه نجات دادی ساحران فرعون را بعد از انكار طولانی
بعد از كفر طولانی... یك وقتی میبینید یك آدم مومنی است یك گناهی كرده خطایی كرده
و استغفار كرد خدا او را نجات میدهد یك وقت هم نه یك عمر در دربار فرعون
از این افراد پذیرایی می كند كه فقط شما باشید كه یك وقت ممكن است وجودتان لازم
بشود و در برابر
پیامبر عظیمالشان الهی حضرت موسی (عليه السلام) خواستند از اینها
استفاده كنند ولی وقتی كه حضرت موسی عصای خود را انداخت و اینها
چون ساحر بودند
و خود اهل فن بودند دیدند كه این كار از قماش كار اینها نیست و یك
مقوله دیگری است و این است كه اولین
كسانی كه ایمان آوردند آنها بودند كه در قرآن میفرماید فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سُجَّداً (طه
- 70) كه اینها به سجده افتادند و گفتند: قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هارُونَ
وَ مُوسى (طه - 70) و خلاصه
اینها شدند مومنین نمره یك به حدی كه فرعون آمد گفت: من دست و
پای شما را قطع میكنم و به دار
میآویزم؛ ولی باز هم گفتند: هیچ ایرادی ندارد هیچ مهم نیست وَ إِنَّا إِلى رَبِّنا
لَمُنْقَلِبُونَ ( زخرف - 14)ما به سوی پروردگارمان میرویم.
من نقل به معنا میكنم غرض
اینست كه اینطور یك عده كافر به
این درجه از ایمان برسند كه حتی اینها را تهدید كنند به بریدن دست و پا و اینها باز هم
بگویند كه برایشان مهم نیست.
از اینجا استفاده میكنیم كه عظمت خدا، كرم خدا و عفو خدا و قدرتش را در این روز بزرگ حضرت امام حسین (ع) قصد دارد به ما معرفی كند كه ساحران فرعون نجات پیدا كردند بگوییم كه ما هم این طمع را داریم در تو و حالا ممكن است نقصان و كوتاهی ما به درجه ساحران فرعون نرسد ولی حضرت در این دعا میگوید ''یاكلون رزقه و یعبدون غیره'' این ساحران رزق خدا را میخوردند و عبادت غیرخدا میكردند این ظلمت در ظلمت است....ما در این روز به خدا عرض كنیم كه: ما نمی گوییم كه بندگان ممتازی هستیم؛ اما هر چه هستیم دیگر به درجه ظلمت آنها نرسیدهایم تو كه آنها را دستگیری كردی یقیناً ما را هم دستگیری خواهی كرد كه باید به این حرف ایمان قلبی داشته باشیم با ایمان این حاجت را بخواهیم كه خدا مرحمت میكند و نه با شك و تردید و یا بگوییم كه آن زمان شرایط یك جور دیگر و الان جور دیگر است سنن خدا هیچ وقت عوض نمیشود
یكی از سنن پروردگار اینست كه هر كس از پروردگار خالصانه هدایت و بندگی بخواهد به او مرحمت میكن
کدخبرنگار:212111