عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
فلسفه قیام عاشورا/5
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مهمترین شاخصه قیام امام حسین(ع) را عزت‌مداری دانست و گفت:‌ شعار «هَیْهاتِ مِنّا الذلَّة » امام (ع) باید در جامعه فرهنگسازی و نهادینه شود.
عقیق: حجت‌الاسلام حسین الهی‌نژاد عضو پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره شاخصه‌های قابل بهره برداری از قیام امام حسین(ع) در کربلا اظهار داشت: بحث عزت‌مداری در قیام و نهضت امام حسین (ع) بسیار الگوی خوبی است براساس فرمایش خود امام که هیهات، هَیْهاتِ مِنّا الذلَّة باید عزت‌مداری را آموزش بگیریم و براساس آن زندگی خود را طرح‌ریزی کنیم.

وی در ادامه افزود:‌ مصادیق این عزت‌مداری در قیام امام حسین (ع) و بیعت نکردن ایشان با یزید مشخص است، امام می‌فرمودند که با این شاخصه‌هایی که دارند با فردی با شعار شرب خمر و فسق و فجور چگونه بیعت کنند؟ حضرت عباس (ع) توسط سپاه یزیدیان امان نامه گرفت ولی هرگز عزت مندیشان را فدا نکردند و تا آخرین نفس در سپاه امام ماندند.

الهی‌نژاد با اشاره به اینکه برای نیل به عزت باید سختی‌ها و مشکلات راه را هم تحمل کرد، افزود: دراین دوره ما می‌توانیم از عزت‌مداری امام الگو بگیریم به ویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی با دیدگاه اجتماعی و سیاسی و تأسی از عزت‌مداری که الان در جریان مذاکرات ایران و 1+5 دیده می‌شود، گام برداریم. یعنی در مذاکرات عزت نظام را زیرپانگذاریم و براساس حکمت و عزت حرکت کنیم شاید دراین مسیر به لحاظ مادی به نتیجه صد در صدی نرسیم ولی در کنارش صیانتمان و عزتمان حفظ شده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر ادعای پیروی سیدالشهدا (ع) را داریم باید در گفت‌وگوها، مذاکرات و تعاملاتمان شاخصه‌های عزت‌مداری ایشان را رعایت کنیم، اظهار داشت: امروز تک تک افراد جامعه با تأسی و اقتدا به سیدالشهدا، ایشان را مقتدای خود می‌دانند و در ایام محرم به عزاداری می‌پردازند.

الهی‌نژاد اظهار داشت: باید این شاخصه‌ها را در امور زندگی فردی و اجتماعی در نظر بگیریم و دنبال اهدافمان برویم همه ما دخیل دراین نظام و تأثیرگذار هستیم بنابراین باید بتوانیم فشار تحریم‌ها و فشارهای خارجی در امور مادی و زندگی خود را تحمل کنیم برای دستیابی و احیای عزت خود.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین