عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
فلسفه قیام عاشورا/4
استاد دانشگاه قرآن و حدیث گفت: بسیاری از متفکران و دانشمندان شرق و غرب معتقد به بر حق بودن،‌ امام حسین (ع) بودند حتی گاندی هندو به مردمش گفته بود که برای کشورش هیچ پیامی ندارد الا پیام امام حسین (ع).
عقیق: حجت‌الاسلام رضا برنجکار استاد دانشگاه قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران در توضیح چند نکته درباره فلسفه قیام عاشورا گفت: ما تعابیر مختلفی می‌توانیم درباره هدف امام حسین (ع) از قیام داشته باشیم واقعیت این تعابیر همه درست است اما برای مخاطبان مختلف، متفاوت است.

وی در ادامه افزود: هر یک از تعابیر برای گروهی قابل فهم و قبول است به طور مثال ما می‌توانیم بگوییم امام (ع) قیام کرد برای اینکه انسانیت را از جهالت نجات دهد، جهالتی که افرادی چون یزید می‌خواستند انسان‌ها را وارد آن کنند در واقع برگشت به جهالت اولیه که دختران خود را زنده به گور می‌کردند، فساد و فحشا زیاد بود،‌ مسائل اخلاقی رعایت نمی‌شد و ارتباط با خداوند ضعیف بود.

وی با اشاره به اینکه دین نازل شده تا انسان به تعالی برسد، افزود: بنابراین امام حسین (ع) نیز آمدند تا دین اسلام را حفظ کنند و به همین دلیل خودشان می‌گویند که یزید فکرش حاکم شود فاتحه اسلام خوانده است. بنابراین خود اسلام هم برای تعالی انسان و نجات او، برای اخلاقی زندگی کردن انسان و ارتباطش با خداوند آمده است.

برنجکار با تأکید بر اینکه ارتباط با خداوند یعنی ارتباط با کمال مطلق و عامل کمال روحی انسان، اظهار داشت:  امام حسین (ع) قیام کرد برای امر به معروف و نهی از منکر همانطور که واژه پیداست ایشان می‌خواستند معروف یعنی آنچه خوب و ارزشمند است را راه بیاندازند و منکرات یعنی آنچه بد و قبیح است را از بین ببرند. بنابراین امام برای حفظ ارزش‌ها و نابودی منکرها قیام کردند.

این استاد دانشگاه قرآن و حدیث در پاسخ به این سؤال که آیا هدف امام حسین (ع) حکومت کردن نیز بود، توضیح داد: بله برقراری حکومت اسلامی وظیفه ایشان بود ایشان تلاش داشتند شرایطی را فراهم کنند تا انسان‌ها به کمال و تعالی و رشد برسند و از جهالت و گمراهی نجات یابند بنابراین لازمه این امر تشکیل یک حکومت اسلامی است.

وی در ادامه افزود:‌ برپایی عدالت و مبارزه با ظلم نیز دیگر هدف امام بود چرا که یزید حکومتش براساس ظلم بود نه براساس عدالت. این مباحث در سخنان امام وجود دارد برخی تحلیل گران بیان کردند که در یک جمله امام قیامت کرد برای انسان‌ها، برای اینکه انسانیت از جهالت نجات یابد و انسان‌ها به تکامل برسند بنابراین خود ایشان در این قیام هر چه داشت از دست داد و جان خود و خانواده‌ و یارانش را فردا کرد.

برنجکار اظهار داشت:‌ البته این از دست دادن، از دست دادن واقعی نیست چرا که کسی که در راه خدا چیزی را مصرف کند، از دست نداده بلکه هزاران بار به دست می‌آورد اما باز هم ایشان همه چیز را در طبق اخلاص گذاشتند لذا همه انسان‌های خوب و ارزشی در دلشان محبت امام حسین (ع) است حتی آنها که مسلمان نیستند.

وی با اشاره به افرادی چون گاندی هندو تا جورج زیدان مسیحی و دانشمندان غربی و شرقی گفت:‌ اینها همه ارادت به امام داشتند حتی گاندی می‌گوید که من برای کشورم هیچ پیامی ندارم الا پیام امام حسین(ع)، در مقابل البته افراد شرور و داعشی هم هستند که سر می‌برند و انسانیت برایشان ارزشی ندارد اینها طبیعی است که با افرادی چون امام حسین(ع) بد باشند.

برنجکار در ادامه یادآور شد: در تاریخ بارها و بارها از متوکل عباسی تا دیگر افراد آمدند و قبر امام را با خاک یکسان کردند،‌حتی آنجا کشاورزی کردند الان داعش نیز چنین هدفی دارد که بارگاه امام حسین (ع) را تخریب کند، اینها چه افرادی هستند؟ کسانی که یک خبرنگار بی‌گناه را به جرم عکس انداختن،‌ می‌کشند یا زن و بچه مردم را تیربار می‌کنند حتی ماشینی که شماره‌اش از شهرهای شیعه نشین باشد را رگبار می‌بندند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در گذشته نیز چنین جریانات فکری چون داعش وجود داشته است، گفت: در طول تاریخ خوارج نمونه این جریانات فکری داعشی هستند خود اینها در جنگ صفین امام را مجبور به جنگ کردند و بعد گفتند که جنگ را ادامه ندهیم، خودشان حکمیت را مطرح کردند و بعد به امام گفتند که باید کشته شوی چرا که جنگ را مطرح کردی و بعد هم به زن و بچه مردم حمله کردند و هر که با آنها نبود را کشتند، حتی معتقد بودند که خوارجی که قیام نکنند باید کشته شوند.

برنجکار با اشاره به وحشیگری‌های داعشی‌ها در دنیای امروز گفت: الان کشورهای دیگر نیز با اینها به دلیل اینکه با مسلمانان مشکل دارند، اتحاد می‌کنند اینها می‌خواهند آبروی اسلام را ببرند و در دنیا پخش شود که چنین تفکراتی شیعیان و مسلمانان دارند این گروه‌ها خود را منتسب به اسلام می‌کنند، خدمتی که این گروه‌ها به آمریکا و اسرائیل در ایجاد تفرقه بین مسلمانان کرد، هیچکس نکرده است اینها همان یزیدیان زمان هستند.


منبع:فردا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین