عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
فلسفه قیام عاشورا/
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نقطه عطف قیام عاشورا، تشخیص حق و چشم‌پوشی نکردن از آن به قیمت گران تمام شدن در دنیا و پرهیز از نان به نرخ روز خوری است.
عقیق:آیت‌الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره مهمترین درس‌های قیام امام حسین(ع) در کربلا اظهار داشت: تمام نکات قیام امام حسین (ع) آموزشی است، نخست مسئله حق‌مداری ایشان، اهل بیت (ع) و یارانشان مهم است که باید بدان توجه کنیم.

وی در ادامه افزود: به ویژه اگر این حق مربوط به هدایت انسان‌ها،‌ جامعه و دین آنها باشد. نباید اینگونه باشد که به خاطر مسائل زودگذر مادی از حق چشم‌پوشی کنیم، این حق‌مداری در تمام شئون زندگی و سخنان و کلمات امام حسین (ع) مشهود است.

آیت‌الله غروی با اشاره به اینکه اگر در جامعه معروف عمل نمی‌شود و منکر، معروف شده و مورد توجه قرار بگیرد، بدانیم راه را به خطا رفته‌ایم،‌ افزود: هر کسی که در این مسیر منکرات باشد، باید با او برخورد کرد. امر به معروف و نهی از منکر اینجا کاربرد پیدا می‌کند، امام حسین (ع) در تمام طول مسیر سفرشان به کوفه و دیگر بخش‌ها می‌فرمایند که حرکت کرده‌اند برای امر به معروف و نهی از منکر.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد و برخی از این مراتب که سخن از دین و حفظ آن مطرح است، بیش از پیش باید رعایت شود، اظهار داشت: بنابراین اگر این امر به معروف و نهی از منکر مستلزم شود که انسان برایش خون هم بدهد و خود را فدا کند، باید چنین کاری را انجام دهد ما باز در جریان عاشورا این را مشاهده می‌کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: برخی مسائل در زندگی انسان باید اولویت اول قرار بگیرد و چیزهای دیگر فدای آن شود، دین و دین‌مداری نمونه این مسائل است که احیاناً اگر در معرض خطر قرار بگیرد، باید همه تلاش برای حفظ آن کنند.

آیت‌الله غروی در ادامه افزود: جان، ‌مال و آبرو باید برای صحت دین، حفظ و اقامه آن هزینه شود. البته این هم هست که انسان گاهی در شرایطی ایجاب می‌کند که در قالب‌های غیر حق قرار بگیرد، اما چنین نیست که مجبور باشد در آن قالب‌ها باقی بماند. درس «حر» از قیام عاشورا همین است که وی زمانی احساس کرد مسیر امام حسین (ع) حق است، منصب و موقعیت خود را رها کرد و به سمت حق آمد، نان به نرخ روز خوری نکرد، هر چند برای او آسیب و خطر و تهدید مرگ وجود داشت.

وی در پایان یادآور شد: امروز اگر ما بخواهیم موقعیت و مال و جانمان حفظ شود، شاید از حق بگذریم این هم از نکات جریان عاشورا است که راه توبه و بازگشت باز است، اینطور نیست که هیچگاه این مسیر بسته باشد انسان قبل از اینکه دیر بشود و راه را کج رفته باشد،‌ امکان تغییر مسیر و توبه دارد و توبه او هم مقبول می‌شود.

 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین