عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
حجت‌الاسلام‌ تراشیون تبیین کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که زندگی مشترک نیازمند تمرین‌های خوش‌رفتاری برای ملکه شدن رفتارهای حسنه است، گفت: در زندگی مشترک باید خوبی‌های یکدیگر را بیشتر ببینیم و عیوب را ناظر به خوبی‌ها مورد توجه قرار دهیم؛ انسان باید در زندگی خوش‌بین بوده نگاه مثبت داشته باشد؛ زیرا خروجی نگاه منفی، خشم و غضب است و راه پیشگیری از خشم و غضب پرهیز از سوءظن و بدبینی است.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت، توجه ویژه به‌نظام خانواده را از ویژگی‌های مشترک میان انبیا، اولیای الهی و ائمه معصومین علیهم‌السلام دانست و ابراز داشت: انبیای الهی در کلامشان برای کسانی که رفتارشان در محیط خانه منجر به تقویت نظام خانواده شود، درجات بالایی را ترسیم نموده‌اند.

وی در ادامه ضمن تبیین فرازهایی از بیانات ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، نزدیک‌ترین افراد در روز قیامت به اهل‌بیت علیهم‌السلام را خوش‌رفتارترین انسان‌ها نسبت به خانواده دانست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به روایت امام صادق علیه‌السلام دررابطه‌با جایگاه محبت به همسر اشاره نمود و ابراز داشت: خداوند متعال تمام بندگانش حتی بنده گنهکارش را دوست دارد و آنچه را که دوست ندارد، رفتار بدی است که در بنده تجلی پیدا می‌کند.

وی با بیان این که در مسائل تربیتی فرزندان، هیچگاه نباید بگوییم تو بچه بدی هستی و باید کارش را مورد عتاب قرار داده بگوییم کار بدی کرده ای، اظهار داشت: در مراودات زندگی میان زوجین نیز اگر خطا و اشتباهی روی داد باید در صدد رفع اشتباه برآییم، نه این که شخصیت او را زیرپا بگذاریم و لگدمال کنیم.

تراشیون در تبیین روایت نبوی با بیان این که هرچه ایمان مرد افزوده شود، همسر دوستی او افزوده خواهد شد، اظهار داشت: زندگی مشترک نیازمند تمرین‌های خوش رفتاری برای ملکه شدن رفتارهای حسنه در محیط خانواده است.

وی با تأکید بر این که نباید نسبت به خانواده غضب داشته و تندی نماییم، خاطرنشان کرد: پرهیز از روحیه تند، خشم و غضب در محیط خانه نخستین گام شکلگیری تعاملات مثبت میان زن و مرد و ایجاد محیط آرام در خانه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که در زندگی مشترک باید خوبی‌های یکدیگر را بیشتر ببینیم و عیوب را ناظر به خوبی‌ها مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: وقتی افکار انسان خوب باشد، رفتارش خوب خواهد شد.

تراشیون با بیان اینکه انسان نباید با افکار منفی به جان زندگی خودش بیافتد، چرا که خروجی آن خشم و غضب خواهد شد، افزود: در فرهنگ دینی انسان باید خوش‌بین بوده نگاه مثبت داشته باشد زیرا پس‌زمینه نگاه منفی خشم و غضب است و راه پیشگیری از خشم و غضب پرهیز از سوءظن و بدبینی است.

وی بر اهمیت برخورد منطقی در برابر خطاها و اشتباهات انسان‌ها تصریح نمود و ابراز داشت: اگر این نگاه را داشته باشیم که همه انسان‌ها حتی همسرمان در یک جایی ممکن است اشتباه کنند، در مواجهه با خطا برخورد منطقی خواهیم داشت و در نتیجه زندگی خوب شکل خواهد گرفت.

تراشیون با بیان این که متأسفانه بسیاری از ما در محیط خانه و خانواده عدالت نداریم و رویه‌مان سرشار از منیت است، عدالت رفتاری را از نیازهای اساسی محیط خانه دانست و گفت: اگر انتظاراتمان از طرف مقابل بر اساس توانش شکل بگیرد، فضای خانه آرام و خشم‌ها کنار زده خواهد شد؛ از این رو انسان باید توقعاتش را مدیریت کند.

وی ارتباط با خدا، نماز و ذکر را مهم‌ترین پایه کنترل خشم و رسیدن به آرامش دانست و با تأکید بر این که ارتباط با خدا دل انسان را آرام می‌سازد، ابراز داشت: درد امروز جامعه ما درد خدا فراموشی و کاهش ارتباط با خداست؛ ارتباط با خدا آرامش و خوبی‌ها در محیط خانواده و جامعه را افزایش می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت خیرخواهی نسبت به یکدیگر تصریح و با بیان این که نباید جواب‌ِ های، هوی باشد، اذعان داشت: مقابله تند با پرخاشگری طرف مقابل زندگی خود انسان و فرزندانش را نابود می‌سازد؛ در سختی‌ها و بحران‌های روحی باید مهم‌ترین عامل ایجاد آرامش در طرف مقابل باشیم.

تراشیون در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت دوری و فاصله از محیط آسیب دیده برای کنترل خشم اشاره نمود و اذعان داشت: انسان در زمان تجلی خشم نباید تصمیم بگیرد و تنبیه و یا حتی امر و نهی کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین